۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۲:۰۶
کد خبرنگار: 949
کد خبر: 85100931
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرماندار ویژه کاشان:

کاشان ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۲:۰۶
کد خبر: 85100931
کاشان ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد

کاشان - ایرنا - فرماندار ویژه کاشان گفت: این شهرستان از ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گردشگری برخوردار است.

به گزارش ایرنا، محمدشریف زارعی چهارشنبه شب در نشست با دانشجویان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران درخصوص ماموریت محورشناسی و شناخت منطقه کاشان از لحاظ آداب و رسوم، فرهنگ، اقتصاد، تهدیدها و فرصت ها افزود: شهرستان کاشان ۴۵۰ هزار هکتار وسعت و نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و شامل چهار بخش، هفت شهر و ۶۰ روستا است و در شمالی ترین نقطه اصفهان قرار دارد.

وی اظهار کرد: بخش قابل توجهی از وسعت کاشان کوهستانی است، بخش برزک، نیاسر کوهستانی و دشت کاشان کویری است و آب و هوای این شهرستان هم کویری و هم گرم و معتدل است.

فرماندار ویژه کاشان بیان کرد: شهر باستانی سیلک یک منطقه در فلات مرکزی ایران و از نخستین زیگورات ها و اجتماع انسانی جهان است و این تمدن هشت هزار ساله به لحاظ تاریخی و فرهنگی ارزشمند است.

زارعی گفت: مردم کاشان در سال ۱۱۳ هجری قمری به مدینه رفته و از امام باقر(ع) درخواست می کنند که یک نماینده برای تبلیغ مذهب تشیع به کاشان بفرستند و ایشان فرزند برومندشان حضرت امام علی ابن محمد باقر(ع) را به کاشان می فرستند که این امام زاده والامقام سه سال در این منطقه ساکن شدند و نخستین نماز جمعه ایران در مسجد جامع کاشان برگزار شد و در سال ۱۱۶ هجری ایشان را در منطقه اردهال به شهادت می رسانند و به همین‌ دلیل تفکر شیعی در منطقه توسعه پیدا کرد و منجر شد که منطقه کاشان از ابتدای تاریخ اسلام تا کنون مهد تمدن اسلامی و مذهبی باشد.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سفری که به کاشان داشتند در بیاناتشان به بعضی از علمای کاشان اشاره کردند و فرمودند که اگر بخواهیم بزرگان کاشان را نام ببریم زمان زیادی نیاز دارد و عالمانی چون نراقی ها، علامه فیض و غیره از این جمله هستند.

فرماندار ویژه کاشان افزود: در ابعاد دیگر دانشمندانی چون غیاث الدین جمشید کاشانی که ریاضی دان جهانی بود متولد کاشان است و این شهرستان از گذشته تا کنون مهد تربیت عالمان بزرگ از جمله میرزا علی یثربی از اساتید حضرت امام خمینی(ره) بوده است.

زارعی گفت:بیش از هزار هیات مذهبی به طور همه روزه در کاشان فعال هستند و در ایام محرم و صفر ۶۰ روز کامل عزاداری داریم و هیات های مذهبی در ایام الله های مختلف در کاشان هر روز برنامه دارد و جایگاه هیات های مذهبی در نظام اجتماعی و فرهنگی کاشان اثرگذار است.

وی افزود: کاشان تنها شهر غیر از مرکز استان در کشور است که دارای نماینده ولی فقیه است.

زارعی اظهار کرد: مقام معظم رهبری روزی که به استان اصفهان آمدند به شهر کاشان نیامدند و یک هفته بعد یک سفر جداگانه به شهر کاشان داشتند و این نشانه اهمیت این شهر است.

فرماندار ویژه کاشان گفت: در حوزه سیاسی این شهر شخصیت های بزرگی چون آیت الله کاشانی از چهره های اثرگذار در جریان ملی شدن صنعت نفت داشته است. احزاب و گروه های سیاسی و مبارزان انقلابی بزرگی در کاشان داشتیم و شخصیت هایی مثل امام موسی صدر در کاشان سخنرانی کرده و جواد منصوری نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کاشانی است.

زارعی افزود: در حوزه اجتماعی هم مشارکت مردم در امور خیر زیاد است و خیران کاشانی در حوزه های مختلف فعالیت دارند. در بخش مسکن، خیران مسکن ساز تا کنون ۱۵۰۰ واحد مسکن ساخته اند و در حوزه درمان بسیاری از مراکز درمانی توسط خیران وقف شده است.

وی گفت: در حوزه خیران مدرسه ساز ما رتبه های برتر کشور را داریم و اکنون ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای یک مجتمع هنرستانی پیش‌بینی کردیم و زمین در اختیار خیران گذاشته ایم که در حال اجراست و بسیاری از مدارس کاشان خیرساز است.

زارعی اظهار کرد: در بخش اقتصادی کاشان موقعیت ویژه دارد و نخستین کارخانه ریسندگی و بافندگی در کاشان در سال ۱۳۱۱ تاسیس شد و ۹۰ سال قدمت دارد. مرحوم تفضلی که معروف به پدر ریسندگی ایران است، شخصیت بزرگی بود و موسس این کارخانه بوده است.

فرماندار ویژه کاشان گفت: وجود ۱۲ ناحیه صنعتی، ۲ هزار واحد صنعتی و ۲ شهرک صنعتی امیرکبیر با ۹۰۰ هکتار و ۱۳۰۰ هکتار وسعت بخشی از طرفیت های اقتصادی این منطقه است، منطقه ویژه اقتصادی هم از دیگر طرفیت های مهم اقتصادی کاشان است.

زارعی افزود:سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار صادرات در حوزه های مختلف از کاشان داشتیم و به لحاظ بازرگانی و تجاری اتاق بازرگانی کاشان ۱۳۵ سال قدمت دارد و از هشت شهر نخست ایران بوده که دارای اتاق بازرگانی است.

وی گفت: در بخش ریسندگی و بافندگی کاشان قطب فرش ماشینی و دستباف است و ۳۰۰ محصول دیگر به غیر از فرش داریم.

زارعی اظهار کرد: این صنایع نیازمند نیروی کار است و اکنون در بخش کارگری با کمبود نیروی کار مواجه هستیم و مجبوریم از کارگران دیگر شهر ها استفاده کنیم و بخشی از نیروی کار ما از اتباع بیگانه تأمین می شود و اتباع هم فرصت و هم تهدید در منطقه کاشان هستند. ۵۰ هزار اتباع افغانستانی در کاشان داریم که یک هفتم جمعیت ما را تشکیل می دهند.

فرماندار ویژه کاشان گفت: مشکل بیکاری در حوزه کارگری نداریم اما در بخش فارغ التحصیلان دانشگاهی با مشکل بیکاری مواجه هستیم.

زارعی گفت: کاشان با داشتن ۱۵ مرکز دانشگاهی و ۲۸ هزار دانشجو یک شهر دانشگاهی است و دانشگاه دولتی کاشان یکی از ۱۰ دانشگاه برتر ایران است.

وی افزود: ۲۵۰۰ طلبه و ۱۵ مدرسه علمیه برادران خواهران در کاشان داریم و داشتن این تعداد مدرسه علمیه هم از ویژگی های کاشان است.

فرماندار ویژه کاشان اظهار کرد: در این دوره تلاش ما بر این است که صنایعی در کاشان مستقر شوند که بتوانند از نیروی کار تحصیلکرده در همین منطقه استفاده کند.

زارعی گفت: گلاب از دیگر بخش های صنعتی ما است و ۲۶۰۰ هکتار سطح زیرکشت گل محمدی داریم. به لحاط تولید اسانس و گلاب و مشتقات آن در ایران رتبه نخست را داریم و ۱۸۰۰ واحد سنتی و نیمه صنعتی در حوزه گلاب گیری در کاشان فعال است.

وی افزود:در بخش صنعتی ۴۶ واحد صنعتی گلاب گیری داریم که گلاب ربیع بزرگ ترین واحد صنعتی گلاب گیری کاشان است و محصولات آن به ۸۰ کشور جهان صادر می شود. در حوزه کشاورزی ۹ هزار هکتار باغات داریم و یکی از سیاست های ما در حوزه زنجیره تامین و تولید صنایع ،تکمیل آنها به ویژه در حوزه اسانس است و در بخش گردشگری شهر کاشان از ۱۰ شهر نخست مقصد گردشگری است و بخشی از آن مربوط به گل و گلاب است.

زارعی اظهار کرد: وجود ۱۷۰۰ اثر تاریخی، ۳۳۰ اثر تاریخی ثبت ملی و ۴۰ اثر ناملموس فرهنگی ثبت شده از ظرفیت های شهرستان در حوزه میراث فرهنگی است.

فرماندار ویژه کاشان گفت: زری بافی، شعربافی، مخمل بافی و غیره از طرفیت های کاشان در بخش صنایع دستی است.

زارعی افزود: امسال در ایام تعطیلات نوروز و عید فطر کاشان رتبه چهارم از شهرهای انتخاب نخست کشور بود و باغ فین رتبه سوم در تعطیلات نوروز را به لحاط حضور گردشگر در کشور کسب کرد و در یک روز ۴۰ هزار نفر از باغ فین دیدن می کردند، اقتصاد گردشگری ما پایدار است و باید صنایع دستی کاشان را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم کاشان حضور مراکز نظامی و صنعتی ازجمله مجتمع شهید احمدی روشن و مراکز دیگر است.

زارعی اظهار کرد: شهرهای قمصر، نیاسر، برزک، اردهال، مشکات، جوشقان قالی و راوند از شهرهای اقماری منطقه کاشان است و هریک از این شهرها دارای امام جمعه هستند.

وی افزود: کاشان منطقه ای با تنش آبی است اما از ۶۰ روستای کاشان ۵۸ روستا برخوردار از شبکه آب رسانی هستند.

زارعی گفت: ۴۵ درصد ماهیان زینتی ایران در منطقه راوند کاشان تولید می شوند و اخیرا شهرک ماهیان زینتی را با ۱۵۰ هکتار مساحت ایجاد کرده ایم.

فرماندار ویژه کاشان فرونشست دشت کاشان را از تهدیدهای منطقه ذکر کرد و افزود: باید برای این مشکل تدبیر شود چون سفره های زیرزمینی ما پاسخگو نیست و اکنون باید از عمق ۲۰۰ متر آب از چاه کشیده شود و این موجب ایجاد فرونشست می شود.

وی سیل را از دیگر تهدیدات بالقوه کاشان عنوان کرد و گفت: بزرگترین سیل ها در ۱۰۰ سال اخیر در کاشان رخ داده، بخش زیادی از دشت کاشان در مسیل قرار دارد و در سال ۱۳۸۶ سیل عظیمی وارد کاشان شد و خسارات زیادی وارد کرد و در سال ۱۳۹۸ سیل در ناحیه مشهداردهال رخ داد و ۲ نفر غرق شدند.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha