۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۱۴
کد خبرنگار: 2092
کد خبر: 84661457
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۰۰هزار اصله نهال مثمر در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی شاهرود تولید شد

شاهرود- ایرنا - رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان گفت: ۲۰۰هزار اصله نهال مثمر از ارقام مختلف درختان میوه در شاهرود تولید شد و به تدریج بین کشاورزان توزیع می شود.

احمد دزیانیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال تعداد ۷۰هزار اصله نهال مثمر و ۱۳۰هزار اصله نهال پسته با گواهی موسسه بذر و نهال کشور تولید شد.

وی با بیان اینکه درختان میوه این مرکز بیشتر از انواع سیاه ریشه‌ها مانند گلابی، سیب، زردآلو، هلو، بادام است، ادامه داد: این درختان مناسب اقلیم های سردسیری و نیمه سردسیری هستند.

دزیانیان با اشاره به اینکه بخشی از نهال‌های شناسنامه دار استان سمنان را نیز ۱۲ تولید کننده نهال بخش خصوصی تحت نظر این مرکز تولید و توزیع می کنند، ابراز داشت: تعداد ۵۰۰ هزار برچسب ثبت گواهی بذر توسط این مرکز برای این تولیدات صادر شد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان با بیان اینکه نهال‌های میوه این مرکز در سه مرحله طی مدت سه سال تولید و پس از آن توزیع می شوند، افزود: مرحله نخست، سال اول بذرهای سالم دارای گواهی کاشته می شوند و در سال دوم پیوند این ارقام انجام می شود و در سال سوم در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه تولید نهال مثمر با پنجاه سال قدمت در این مرکز انجام می شود، تاکید کرد: اصلاح درختان میوه و به‌گزینی آنها که بیشتر درختان هسته دار، دانه دار، دانه ریزها، انگور  و پسته  است که به صورت انبوه در مرکز تحقیقات تولید می شود.

دزیانیان با بیان اینکه سال ها تحقیق، ارزیابی و سازگاری درختان میوه مطالعه و شناسایی در این مرکز صورت گرفته است، اظهار داشت:  ارقام پربازده این درختان تکثیر و دراختیار باغداران قرار می گیرد.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان ۲ درصد اراضی کشاورزی است. سطح زمین های زراعی شاهرود ۱۸ هزار هکتار است که ۲۴ درصد از زمین های کشاورزی استان را شامل می شود.

 سطح باغ های شهرستان شاهرود هم ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۳۲ درصد باغ های استان را شامل می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha