دادستان شاهرود: مستندسازی تخلفات سودجویانِ منابع طبیعی به برخورد قاطع با آنان کمک می‌کند

شاهرود - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب شاهرود شناسایی متخلفان سابقه دار حوزه منابع طبیعی و مستندسازی تخلف و جرم سودجویان را برای برخورد قاطعانه تر دستگاه قضایی ضروری خواند و گفت: باید در زمینه کشف جرم و مراحل اولیه اقدام به آن در جهت حفاظت گونه های گیاهی و جانوری گام‌های موثری برداشت.

حجت الاسلام رضی پارسامنش روز دوشنبه در آیین درختکاری در دادسرای عمومی و انقلاب شاهرود افزود: حفاظت از گونه های گیاهی برای تضمین حیات بهتر نسل های آینده مورد تاکید دین مبین اسلام است.

وی با بیان اینکه به بهانه توسعه نباید منابع طبیعی دست مایه توجیه تعارض و منفعت طلبی ها قرار گیرد، ابراز داشت: برخی دخالت های غیر متوازن سال‌های گذشته به عرصه های طبیعی باعث ایجاد بحران ها و چالش‌های زیست محیطی در این حوزه برای برخی از استانها در کشور شد.

دادستان عمومی و انقلاب شاهرود گفت: تعرض به منابع طبیعی سودجویانه و به واسطه آن وجود برخی رخدادهای بحران زا در طبیعت اطرافمان به مشکلات اجتماعی در جامعه منجر می‌شود.

به گفته وی، بازدارندگی جرایم نقدی، جرم های منابع طبیعی ناچیز است و باید فرد مجرم سابقه دار را با جرایم تکمیلی و بازسازی۲ یا سه برابری میزان تخریب منابع طبیعی واداشت.

پارسامنش افزود: شناسایی افراد سابقه دار و اشخاصی که در این عرصه ها باعث ترغیب، تشویق و ایجاد انگیزه در افراد خاطی می شوند و معرفی آنها به مراجع قضایی، به مساله برخورد قاطع قانونی و کوتاه کردن دست سودجویان اصلی کمک می کند.

رییس دادگستری شاهرود هم در این آیین گفت: حفظ و حراست از عرصه های منابع طبیعی زیبنده همه ایرانیان است و تلاش های مسوولان و کارکنان این حوزه شایسته تقدیر است.

احمد مطهری نسب افزود : منابع طبیعی و عرصه های آن الطاف الهی و خدادادی است که باید از آنها به دقت و هوشیاری بیشتر حراست کرد.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) غرس درخت و نهال را صدقه جاریه برشمرند، تاکیدکرد: شهروندان باید در گسترش فرهنگ کاشت نهال، حفاظت و حراست از منابع طبیعی کوشا و ساعی باشند.

مطهری نسب، اقدام نمادین در کاشت نهال به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی را باعث گسترش این فرهنگ در بین افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوان دانست.

تولید ۳۵۰ هزار نهال در نهالستان شاهرود

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود هم با بیان اینکه ۳۵۰ هزار نهال در نهالستان چغولگیر تولید شد، گفت: توزیع نهال غیر مثمر رایگان از ۱۵ اسفندماه  جاری در این اداره آغاز شد.

محمدرضا کشاورزیان تعامل بیشتر با قضات و دستگاه قضایی، شناسایی راه های گریز سودجویان عرصه های منابع طبیعی از روزنه ها و خلال قوانین موجود و بازنگری برخی قوانین این حوزه را برای حراست و حفاظت بیشتر  ضروری دانست.      

وی با بیان اینکه توزیع نهال غیرمثمر بین متقاضیان برای حفظ و گسترش عرصه های منابع طبیعی هر ساله انجام می شود، افزود: متقاضیان هشت شهرستان استان سمنان، دهیاری، شهرداری ها در هفته گذشته با ارائه حواله نهال‌های رایگان خود را تحویل گرفتند.

در دومین روز از هفته منابع طبیعی رییس دادگستری، دادستان عمومی و انقلاب، قضات و کارکنان حوزه قضایی شاهرود در مجموعه  اداری خود نهال کاشتند. در این روز  خیابان جنگلبان و پایگاه مردمی اطفای حریق روستای تاش در شهرستان شاهرود بهره برداری شد.

وسعت مراتع و عرصه های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار است.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha