خشکسالی گیاهان دارویی خراسان شمالی را در معرض انقراض قرار داده است

بجنورد- ایرنا-معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت:خشکسالی ده ها گونه گیاهان دارویی استان را در معرض خطر و انقراض قرار داده است که برای جلوگیری از آن باید چاره‌اندیشی شود.

مهدی باور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گونه هایی مانند کاکوتی، چریش، کنگر، آویشن، باریجه، کتیرا و گون علاوه بر این که با برداشت غیر اصولی در معرض خطر قرار انقراض  دارند و خشکسالی ها نیز آن ها را در معرض خطر بیشتری قرار داده است و برای حفظ آن ها باید به سمت تولید بذر آن ها حرکت کنیم.

وی با بیان این که خشکسالی جزئی جدایی ناپذیر از استان شده است افزود: برای حفظ گیاهان دارویی باید تولید بذر و کشت آن ها در دستور کار قرار گیرد.

باور به کشت گیاهان دارویی در دیمزارها نیز اشاره کرد و افزود: کشت گیاهان دارویی در دیمزارها به حفظ عرصه های منابع طبیعی و کاهش فرسایش  خاک نیز کمک می کند و از دیگر سو کمک گرفتن از شیوه های نوین در کشت گیاهان دارویی که مرکز تحقیقات کشاورزی نیز در پی آن هست  باعث ایجاد ارزش افزوده و درآمد بیشتری خواهد شد.

وی با بیان این که گیاهان دارویی عمدتا چند ساله هستند افزود: با کاشت گیاهان دارویی علاوه بر این که هزینه های شخم کاهش می یابد چون این گیاهان آفت و بیماری ندارند هزینه هایی مانند سم پاشی و آفت کشی نیز وجود ندارد و آلودگی و خاک بر اثر سموم نیز دیده نخواهد شد.

وی از اجرای طرح هایی برای تولید بذر خبر داد و گفت:  امسال در مانه در گستره ای یک هکتاری هشت نوع گیاه دارویی کشت شده تا مجموعه ای از گیاهان دارویی را جمع آوری کنیم و کشت دیم گیاهان دارویی نیز در سیساب در حال اجراست.

معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: هم اکنون طرح دانش بیان تولید بذر کاکوتی(آنخ) در حال اجراست تا گیاه دارویی پرمصرف به صورت تجاری تولید شود.

وی با بیان این که تولید بذر به حفظ گیاهان درمعرض خطر انقراض کمک می کنند افزود: حتی اگر گیاه از بین رود بذر آن باقی خواهد ماند تا در مزارع کشت شود.

باور خاطرنشان کرد: متاسفانه گیاهان داروی استان در حالی که منحصر به فرد نیز هستند به صورت خام به استانهای دیگر می روند و در این اتسانها فراوری می شوند در حالی که درخراسان شمالی صنایعی ایجاد شده است که می توان با ایجاد لینک بین صنایع و بهره برداران گیاهان دارویی به ایجاد زنجیره ارزش افزوده در بخش گیاهان دارویی کمک کرد.

سطح کشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی ۶ هزار و ۴۰۸ هکتار است.  

در این مساحت علاوه بر زعفران و گل محمدیٰٰ، زیره سبزٰ، نعنا فلفی، آلو ورا، گل گاو زبان، سیاهدانه، بادرنجه بویه و به لیمو کشت می شود.

 میزان برداشت گیاهان دارویی در استان به طور متوسط سالانه چهار تن است.  

۴۲۵ گونه گیاه دارویی در رویشگاه های طبیعی استان شناسایی شده و تا کنون خواص ماده موثره ۷۵ گونه از آنها کشف شده است.

بیش از ۳۰ هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده است.

بیشتر گونه های گیاه دارویی، معطر و ادویه ای استان قابلیت صنعتی شدن دارند که معروف ترین آنها باریجه، کتیرا و شیرین بیان، زیره سبز، آویشن باغی، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha