۱۲ هزار مترمکعب طرح‌های آبخیزداری در دامغان اجرا شد

سمنان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۱۲ هزار متر مکعب عملیات آبخیرداری مانند ساخت بند سنگ و ملات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در دامغان اجرایی شد.

به گزارش ایرنا، جعفر مرادی حقیقی روز شنبه به خبرنگاران اظهار داشت: ۱۲ هزار متر مکعب عملیات آبخیرداری مانند ساخت بند سنگ و ملات طی چند سال گذشته در روستاهای حوضه آبخیز شهرستان دامغان اجرا شد.
وی ادامه داد: این حجم از طرح‌های آبخیزداری در حوضه‌های آبخیز روستاهای اگره، سرخده و سیاه پره دامغان ساخته شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به خسارت زیاد وارد شده به باغ‌ها و خانه‌های مردم روستاهای دامغان به دلیل بارش باران‌های سیل‌آسا، افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری نقشی مهم در ایمن سازی سرمایه‌های مردم و زیرساخت‌های شهری و روستایی در مقابله با سیل دارد.
مرادی حقیقی تصریح کرد: اجرای طرح های آبخیزداری در مسیر سیلاب در افزایش حجم سفره‌ آب‌های زیر زمینی، ذخیره سازی آب و جلوگیری از فرسایش خاک کمک کننده است.
وی یادآور شد: تلفات و هدر رفت منابع آب و خاک طی چند دهه اخیر در اثر عوامل انسانی و اقلیمی شدت فزاینده‌ای یافته و تبعات اقتصادی و اجتماعی فراوانی به همراه داشته است و اجرای طرح های آبخیزداری سدی در مقابل بروز جنین پدیده‌های فاجعه‌بار است.
وی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ تولید رسوب و کاهش عمر مفید مخازن سدها، از بین رفتن پوشش گیاهی، کاهش تولیدات کشاورزی و همچنین کم آبی از دیگر پیامدهای تغییرات اقلیمی و هدر رفت منابع آب و خاک است و اجرای طرح‌های آبخیزداری یکی از روش های مناسب برای مدیریت صحیح منابع آب و خاک است.
وی اضافه کرد: با توجه به اعتبارات تخصیص یافته و اقدامات صورت گرفته طی سال های اخیر، می‌توان گفت خسارت ناشی از سیلاب در استان سمنان کاهش یافت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: شناخت حوضه آبخیز و مسائل مربوط به آن و همچنین اولویت بندی اجرای طرح‌های آبخیزداری متناسب با ظرفیت‌های موجود یکی از ضروریات برای احیای منابع آب و خاک و مقابله با خشکسالی و کم آبی و پدیده بیابانزایی است.
به گزارش ایرنا، از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد مرتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha