عملیات آبخیزداری حوالی شهرک صنعتی گرمسار ۱۹۵ میلیارد ریال نیاز دارد

سمنان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به ضرورت اجرای عملیات آبخیزداری مدیریت صحیح و جامع‌نگر حوضه شهرک صنعتی شهرستان گرمسار گفت: اعتبار مورد نیاز به این منظور ۱۹۵ میلیارد ریال است.

به گزارش ایرنا، جعفر مرادی حقیقی روز یکشنبه به رسانه ها افزود: حوضه شهرک صنعتی شهرستان گرمسار از حوضه های آبخیز شهری است که درخروجی شهرک های صنعتی گرمسار و آزادراه قم- گرمسار قراردارد. وی مساحت این حوضه را ۱۳ هزارهکتار عنوان و اضافه کرد: مطالعه تفضیلی واجرایی این حوضه در سال ۸۴ توسط اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان انجام شد و اجرای عملیات در این حوضه به ۱۹۵میلیارد ریال اعتبار نیازدارد که در حال پیگیری است.

وی بیان کرد: با توجه به حساسیت حوضه و بالا بودن میزان فرسایش مشارکت شهرکهای صنعتی و آزادراه در اجرای عملیات مکانیکی پیش بینی شده جهت کنترل سیل می تواند یکی از راهکارهای مورد توجه در کنترل سیل وجلوگیری خسارت باشد.

مرادی حقیقی ادامه داد: آبخیزنشینان می توانند با مشارکت در اجرای پروژه های آبخیزداری به جای جبران خسارت هرساله، سرمایه گذاری مطمن را برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت هر ساله برای یکبار انجام دهند.

وی گفت که نقش موثر پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در پیشگیری از وقوع سیل و خسارات ناشی از آن در بارندگی های سال های اخیر کشور می تواند دلیلی مهم برای اجرای اصولی و گسترده اینگونه طرح ها در مناطق مختلف کشور باشد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر حوضه آبخیز شهرک صنعتی  گرمسار یکی از حوضه های مهم و تاثیر گذار بر منابع آبی شهرستان گرمسار و کانونهای جمعیتی وتاسیسات زیربنایی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان سمنان با اشاره به اینکه انجام مطالعات آبخیزداری و متعاقب آن اجرای پروژه پخش سیلاب در بالاست می تواند علاوه بر جلوگیری از خسارات سیل تاثیرگذاری زیادی در آبدهی قنات و چاههای کشاورزی پایین دست داشته باشد، اظهارداشت: با توجه به اینکه میزان بارش ها در این حوضه کم است، تنها راه نجات و توسعه این مناطق، نفوذ دادن همین مقدار بارش ها در دامنه ها ، آبرفت رودخانه و دشت، قبل از رسیدن به کویر است که با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری، اعمال مدیریت صحیح و جامع نگر به حوضه های آبخیز محقق می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha