شهروندان آستارا برای سلامت خود واکسن بزنند

آستارا - ایرنا - مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا با اشاره به رتبه پایین این شهرستان از نظر واکسیناسیون کرونا در گیلان از مردم خواست برای تامین سلامت خود و بازگشت سریعتر شرایط شهرستان به وضع عادی نسبت به واکسیناسیون خود اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ دکتر فرید بصیری مقدم روز سه شنبه در جلسه شورای اداری در فرمانداری آستارا خواستار ارسال پیامک انبوه و درج پیام در قبوض آب، برق و گاز برای دعوت و ترغیب مردم به دریافت واکسن خواستار شد.

وی بهانه هایی همچون نداشتن وقت، تصور بی نیازی به واکسن از سوی بهبودیافتگان، بی رغبتی مادران باردار و انتظار برخی افراد برای ورود واکسن فایزر به کشور را از دلایل کم توجهی به واکسن کرونا در این شهرستان عنوان کرد.

وی افزود: آستارا با ۲۰ بیمار بستری در وضعیت زرد کرونا قرار دارد و ۷۲ درصد جمعیت این شهرستان دز نخست واکسن را دریافت کرده اند و باید این رقم به ۸۰ تا ۸۵ درصد برسد تا رتبه آستارا از نظر واکسیناسیون ارتقاء یابد.

وی ادامه داد: با اینکه ۳۵ مرکز واکسیناسیون با همکاری سپاه فعال است و روزانه به یک تا ۲ هزار نفر واکسن تزریق می کنیم، تا پایان مهرماه باید چهار هزار نفر برای دریافت دز دوم واکسن مراجعه کنند.

دکتر بصیری مقدم تصریح کرد: ۸۰ درصد دانش آموزان شهرستان دز نخست واکسن را دریافت کرده اند و در نوبت دوم واکسن دانش آموزی با تزریق به ۳.۷ جمعیت هدف، رتبه اول را در گیلان داریم.

وی گفت: با وجود اینکه مرکزی برای پیگیری واکسیناسیون مادران باردار دایر کرده ایم اما روزانه چهار تا پنج مادر باردار به مراکز واکسیناسیون مراجعه می کنند و فقط ۳۰ درصد از جمعیت این قشر واکسن دریافت کرده اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا با اعلام اینکه همه نوع واکسن و به مقدار زیاد در دسترس است، از شهروندان خواست بدون توجه به واکسن هراسی و حاشیه سازیهای فضای مجازی و دلیل های واهی و غیرعلمی، برای دریافت واکسن اقدام کنند.

وضعیت شیوع بیماری های دیگر 

دکتر بصیری مقدم با اشاره به وجود ۱۰ بیمار سل در آستارا گفت: مبارزه با این بیماری از افتخارات نظام اسلامی است به طوری که داروهای گرانقیمت سل را در خانه ها به بیماران تحویل می دهیم تا برای جلوگیری از خطر شیوع از منزل خارج نشوند.

وی همچنین  از وجود ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار دیابتی در این شهرستان خبر داد و افزود: این بیماری هزار چهره، باید جدی گرفته شود و بهترین راهکار پیشگیری از آن، تغییر سبک مصرف مواد قندی است.

وی همچنین فشار خون را از دیگر بیماری های شایع در آستارا عنوان و تصریح کرد: پنج هزار بیمار مبتلا به فشار خون شناسایی شده است و بسیاری از مبتلایان هنوز از بیماری خود بی خبر هستند یا در صورت اطلاع، پرونده ای برای طی درمان تشکیل نمی دهند.

بصیری مقدم، عدم اعتقاد به تاثیر دارو و نیاز به درمان را از علت های بی اعتنایی بیماران فشار خون به این بیماری اعلام کرد و با اشاره به اهمیت آن، اطلاع رسانی در خصوص ضرورت علاج فشار خون را خواستار شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا به وجود یک بیمار قارچ سیاه در آستارا نیز اشاره و خاطرنشان کرد: برخی از بهبودیافتگان کرونا به این بیماری مبتلا می شوند و درد چشم، آبریزش یک طرفه از بینی، درد یکطرفه صورت، بی حسی و گزگز یک طرفه صورت یا پیشانی، لقی یا درد همزمان چند دندان از علائم آن است.

حجت الاسلام کاظم حافظ نیا امام جمعه آستارا در این جلسه، کم توجهی مردم این شهرستان به واکسن کرونا را با شهرت فرهنگی و ادبی مردم این دیار مغایر دانست و توصیه کرد شهروندان برای سلامت خود و اطرافیان واکسن دریافت کنند.

گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت از نخستین استان های درگیر شیوع کرونا در کشور بود. شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha