معطلی عراق در خرید سامانه روسی با تهدیدهای واشنگتن

بغداد - ایرنا - عراق بیش از یکسال است که در نظر دارد سامانه‌های پدافندی پیشرفته خریداری کند اما این امر تاکنون در سایه تهدیدهای آمریکا معطل مانده است. تمایل عراق برای خرید سامانه های مزبور مساله ای است که پرونده ای دیگر در مباحث نظامی بین عراق و آمریکا باز می کند.

به گزارش ایرنا فروردین ماه امسال عراق و آمریکا گفت و گوهای راهبردی دوجانبه را ترتیب دادند که در آن بر سر مسایل گوناگون و متعددی از جمله نظامی توافقاتی حاصل شد.

البته مسایل نظامی که در آن گفت و گو مطرح شد به حضور آمریکا در عراق اشاره داشت و مفاد آن نیز بر سر روند خروج و حضور در پایگاه های نظامی بود اما رسانه ها همواره از برخی توافقات امنیتی و نظامی بین بغداد و واشنگتن سخن می گویند که احتمال می رود در سفر سال گذشته الکاظمی به آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ صورت گرفته باشد.

 عراق از سال گذشته درصدد تقویت قدرت پدافند هوایی خود است و مقامات این کشور اردیبهشت ۹۹ از تصمیم عراق برای خرید سامانه های پدافندی روسی خبر دادند.

به گزارش ایرنا نایف الشمری معاون رییس کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق امروز شنبه با اشاره به اینکه دولت این کشور تلاش دارد که یک سامانه پدافندی پیشرفته خریداری کند ، خواستار افزایش حمایت مالی از سیستم دفاع هوایی عراق شد.

وی با بیان اینکه جلساتی با مقامات وزارت دفاع این کشور برگزار شده است؛ ابراز داشت که در بودجه مالی سال ۲۰۲۱؛ اعتباری (مخصوص) برای تامین تجهیزات پیشرفته نیروهای مسلح عراق برای افزایش سطح به ارتش های پیشرفته جهان وجود دارد.

الشمری خاطرنشان کرد که «دولت طی چند ماه آینده با شرکت های مهم قراردادی نهایی خواهد کرد تا یک سامانه دفاع هوایی یکپارچه مدرن را در اختیار عراق قرار دهند.»

معاون رییس کمیته امنیت مجلس عراق تاکید کرد که «این قرارداد منحصراً در صلاحیت وزارت دفاع است و از طریق وزارت تجهیزات و بخش تسلیحات و کمیته امنیتی و دفاعی مجلس کلیه قراردادهای منعقده بررسی و کنترل خواهد شد».

به گزارش ایرنا سال گذشته کمیسیون امنیت و دفاع وقت مجلس عراق از تصمیم خرید سامانه های S-۳۰۰ و S-۴۰۰ روسی توسط عراق خبر دادند .

رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اشاره کرد که در حال حاضر یک سامانه پدافندی غیر فعال متعلق به امریکا و یک سامانه پدافندی متعلق به روسیه با برد ۲۰ کیلومتری در عراق وجود دارد که آن هم غیر فعال است.

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق پیشتر اعلام کرده بود که عراق مذاکرات خود را با مسکو در خصوص خرید سامانه پدافندی  ۳۰۰-S از سر گرفته است.

آمریکا به دنبال تحریم

از سال گذشته که این مساله مطرح شد آمریکا طبق معمول واکنش منفی به آن داشت و هربار با تکرار این موضوع، مخالفت آمریکا نیز تجدید می‌شد؛ نمایندگان مجلس عراق نیز از مخالفت دولت آمریکا با خرید سامانه های دفاع هوایی و رادارای پیشرفته سخن گفتند.

نمایندگان مجلس عراق معتقدند که آمریکا نمی خواهد که عراق به این سامانه های پیشرفته دست پیدا کند تا همواره تابع واشنگتن باشد.

هرچند این تنش ها در دولت ترامپ ایجاد شد و تهدیدهای آمریکا نیز از سوی او به سمت عراق نشانه رفته بود اما سایه این تهدید همچنان برسر این خریدها وجود دارد و احتمال می رود با مطرح شدن تمایل دولت عراق نسبت به این موضوع توسط نماینده مجلس، تنش های مزبور بازهم بالا گیرد.

نمایندگان مجلس عراق سال گذشته نیز به مخالفت دولت آمریکا واکنش نشان دادند و تهدید واشنگتن را به دلیل «محدود شدن فعالیت های نظامی مخصوصا هوایی در عراق و منطقه» عنوان کردند.

به گفته نمایندگان مجلس عراق خرید سامانه های پدافندی روسی توسط بغداد باعث خواهد شد که نیروهای مسلح این کشور کنترل گسترده ای بر حریم هوایی خود داشته و دیگر هواپیماهای آمریکایی و رژیم صهیونیستی نتوانند به گشت های هوایی و پروازهای متعدد در آسمان عراق ادامه دهند.

به گزارش ایرنا «بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق آذرماه سال گذشته از تداوم مخالفت آمریکا با خرید سامانه های دفاع هوایی و راداری پیشرفته سخن گفت؛ این سخنان همزمان با سفر «فواد حسین» وزیر خارجه عراق به مسکو برای دیدار با مقامات بلندپایه این کشور و رایزنی درباره مسائل دوجانبه و منطقه ای مطرح شد.

همچنین دیگر نماینده مجلس عراق «محمد البلداوی» رئیس کمیسیون برنامه ریزی راهبردی و پیگیری برنامه های دولتی مجلس عراق _که ماموریت نظارت بر خرید این سامانه ها را برعهده دارد_ اظهار داشته که مخالفت آمریکا با مساله مزبور به این دلیل است که پرواز هواپیماهای آنها در منطقه محدود شده و نهایتا منجر می شود که "آزادی عمل تحرکات آنها برای هدف قرار دادن مواضع و اهداف ضد اسرائیلی" محدود شود.

به گزارش ایرنا این وتوی آمریکا بر خرید عراق از روسیه درحالیست که نیروهای اشغالگر آمریکایی در چند پایگاه در مناطق مختلف عراق مستقر بوده و تقریبا به طور ماهیانه سامانه های پدافندی جدیدی را به پایگاه ها و سفارت خود در بغداد منتقل و آنها را راه اندازی می کنند؛ امری که باعث نارضایتی مردم از آزمایش ها و شلیک های گاه و بی گاه این سامانه ها را درپی داشته است.

آمریکایی ها شماری از نیروهای نظامی و سامانه های پدافندی را در سفارت خود در منطقه سبز در قلب بغداد مستقر کرده اند. منطقه ای که به شدت توسط نیروهای مسلح عراق و نیز نیروهای آمریکایی محافظت می شود؛ هرچند براساس توافق صورت گرفته خروج نیروهای جنگی آمریکا از عراق بایستی آغاز شود اما هنوز جدول زمانبندی آن معلوم نشده و آمریکایی ها با استفاده از این امر به حضور خود در عراق ادامه می دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha