بکارگیری بهترین مدیران در حوزه قرآنی اولویت‌ آموزش و پرورش است

تهران- ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: استفاده از بهترین مدیران و نیروی انسانی در حوزه فعالیت‌های قرآنی از اولویت‌های آموزش و پرورش است.

علیرضا کاظمی روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره دوسالانه توانمندسازی مدیران دارالقرآن های سراسر کشور اظهار داشت: مخاطبان اصلی این برنامه مدیران دارالقرآن ها هستند، در این دوران که سختی کار مجازی وجود دارد، رونق و توسعه کمی و کیفی فعالیت های قرآنی بسیار زیاد بوده است که از جمله آن می توان به افتتاح ١٧ پایگاه مجازی قرآنی اشاره کرد.

وی با توجه به برگزیده شدن قاری کشوری هادی موحد امین خاطرنشان کرد: امسال آموزش و پرورش در تمامی عرصه های قرآنی افتخار آمیز بوده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: با تمام سختی های کار مجازی، آموزش و پرورش تمام تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است و در زمینه قرآن، عترت و نماز، فضای مجازی را با فضای ملکوتی قرآن و آموزه های قرآنی گره زده ایم.

کاظمی با تاکید بر نقش نیروی انسانی در برگزاری این رویدادها گفت: یکی از راز و رمزهای موفقیت هر سازمانی، توانمندی نیروی انسانی و کیفیت‌مندی ساختار انسانی آن سازمان است.

وی اساس دوره توانمندسازی را توانمندسازی و به روز آوری نیروی انسانی دارالقرآن ها دانست و افزود: توانمندسازی مدیران دارالقرآن ها کارکردهای زیادی دارد. انگیزه بخشی نیز از عوامل موثر در توانمندسازی ها است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: انس با قرآن نعمت است و هم خدمت به حوزه های قرآن، عترت و نماز نعمت بزرگی است که فعالان حوزه قرآن باید قدردان این لطف الهی باشند.

کاظمی تنها راه سعادت بشری را قرآن و مسیر قرآنی دانست و گفت: باید ویژگی ها و خصایص قرآنی را بررسی کنیم که منشاء سعادت وشفای روح و جسم است.

وی درباره توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی اظهار داشت: کار توسعه و ترویج مفاهیم قرآنی بسیار ارزشمند است و تمام فعالیت های قرآنی اعم از روخوانی، تفسیر و حفظ، همه مقدمه ای برای تمسک یافتن به قرآن است. در واقع هدف اصلی در کنار این فعالیت ها، همان تمسک به قرآن و عمل به آموزه های آن است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مراکز دارالقرآن تنها پایگاه قرآنی وزارت آموزش و پرورش و حتی بالاتر از آن، تنها پایگاه فعالیت های قرآنی جامعه است که صرفا تمرکز آن فعالیت های قرآنی است، افزود: برنامه ریزی، سیاست گذاری، حمایت و پشتیبانی از دارالقرآن ها از وظایف اصلی وزارت آموزش و پرورش است که یک بخش آن توانمندسازی نیروی انسانی است. البته این حوزه کمترین مشکلات را در وزارت آموزش و پرورش دارد.

کاظمی گفت: با توجه به اینکه موقعیت های زیست بوم دارالقرآن ها متفاوت است هر مدیر دارالقرآن باید تمام متغیرهای تاثیر گذار را بررسی کند. دارالقرآن ها اساسا مردم نهاد هستند و نقطه اتکا آن کمک های مردمی است. پس مدیران باید، یک نظام مشارکتی ترتیب دهند تا فعالیت ها محدود نشود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای توسعه فراگیری آموزه های قرآنی باید یک شبکه بزرگ ارتباطی با مدارس و اولیا ایجاد و این فعالیت ها باید به کف مدرسه انتقال داده شود. برای این هدف باید راهکارهای جذب موثر را به کار گرفت که یکی از موارد تنوع آفرینی است و باید یک سبد متنوع فعالیت قرآنی وجود داشته باشد.

کاظمی گفت: کلاس های روان خوانی و فراغت و تفسیر و... همه باید فعالانه و متنوع عمل کنند تا به جذب مخاطب منجر شود. استفاده از ظرفیت های فرهنگی و هنری در این مورد بسیار موثر خواهد بود.

وی با یادآوری فعالیت های اردویی افزود: فیلم های قرآنی محافل بین المللی قرآنی و باید بیشتر شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: نقش پذیری دانش آموزان در دارالقرآن ها بسیار اثر گذار است و هرچه گستره نقش پذیری بیشتر شود احساس توانمندی در آنان بیشترمی شود. باید بانک اطلاعات دقیق از سرآمدترین معلمان و دانش آموزان قرآنی داشته باشیم.

کاظمی تصریح کرد: مدیر دارالقرآن زمانی موفق است که با تحلیل متغیر های موثر و با ایجاد برنامه های راهبردی، مسیر روشنی را جهت آینده ای روشن محقق سازد. انتظار داریم مدیران دارالقرآن ها همچون فضای حقیقی عمل کنند و ارزیابی دقیقی از تمام فعالیت ها داشته باشند.

دعوت از اساتید برجسته قرآنی 

محمدرضا مسیب زاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در اولین روز از پنجمین دوره توانمندسازی مدیران مراکزدارالقرآن کریم سراسر کشور گفت: بی شک دوره های توانمندسازی مراکز دارالقرآن بزرگترین گردهمایی قرآنی کشور است و توانسته‌ایم فعالیت های این حوزه را به درستی دهیم.

وی اهداف پنجمین دوره توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن کریم را تجربه گردانی وتبادل اندیشه ها و ابتکارات مدیران، تجلیل از برترین های این عرصه، تجلیل از قرآنیان، معرفی توانمندی های دارالقرآن ها و تبادل و مشارکت آن ها با سازمان ها و نهادهای فعال قرآنی بیان کرد و افزود: در این دوره از اساتید برجسته قرآنی کشور دعوت شده است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر توجه وزارت آموزش و پرورش به حوزه قرآن، عترت و نماز خاطر نشان کرد: عالی ترین شخصیت های آموزش و پرورش توجه بسیار زیادی به فعالیت های این حوزه و به ویژه موضوع قرآن، عترت و نماز دارند که این وظیفه ما را دو چندان می کند و باعث افتخار است.

مسیب زاده اظهار داشت: در حوزه فعالیت های پرورشی با چند ساحت از ساحت های سند تحول روبه مواجه هستیم و تلاش می کنیم به بهترین نحو فعالیت های قرآنی را تحقق بخشیم.

وی با یادآوری ادوار گذشته توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن که سه دوره اول آن در تهران و دوره چهارم در مشهد مقدس برگزار شده است، گفت: توجه به نیروی انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که نیروی انسانی توانمند، محور تحول خواهد بود و در ارتقا بخشی سطوح فعالیتی موثر است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در پایان با تاکید بر برنامه ریزی های انجام شده برای پنجمین دوره و همکاری های وزارت آموزش وپرورش گفت: در این دوره همچون دوره های گذشته در مسیر اهداف قرآنی گام برداشته شود تا دوره ای به یاد ماندنی را رقم زنیم.

نقش دارالقرآن ها در سلامت معنوی جامعه 

مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: خدمت در حوزه قرآن می‌تواند به بخشی از خدمات ما در بحث سلامت روان کمک کند؛ زیرا تمسک جستن به قرآن در زندگی فردی و اجتماعی افراد و سلامت روان آنها بسیار موثر است. 

وی افزود: فعالیت در حوزه قرآن یکی از وجوه سلامت است. وجوه مختلفی برای سلامت وجود دارد که بخشی از آنها سلامت فردی و سلامت اجتماعی است. حوزه قرآن به تحول در بخش سلامت معنوی جامعه کمک می کند، اما در بخش سلامت معنوی جامعه کمتر کار کرده‌ایم. 

مدیر کل امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به سلامت معنوی به عنوان یکی از پایه های اصلی سلامت که جنبه درمان گرایی نیز دارد باید توجه جدی و عملی شود؛‌ زیرا بسیاری  از کشورها در حوزه معنا درمانی فعالیت هایی انجام دادند که در سلامت فردی و اجتماعی بسیار موثر بوده است. 

شکوهی یادآور شد: قرآن کتابی است که می‌تواند الهام بخش باشد و در این زمینه باید بیشتر تلاش شود. برای تامین محتوای مورد نیاز در برخی از اصول و معیارهای درمانی می‌توان از مفاهیم بلند این کتاب  الهی بهره مند شد. 

وی تصریح کرد: فاصله گرفتن از قرآن به عنوان یک کتاب الهی و حجت الهی مشکلات را در جامعه بیشتر خواهد کرد و کمک به گسترش مفاهیم قرآن می‌تواند مشکلات معنوی و روانی در  جامعه کاهش دهد. 

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش ادامه داد: اکنون جهان با بحران شیوع کرونا مواجه است که برخی را با افسردگی و استرس مواجه کرده است. تمسک جستن به قرآن می‌تواند در این بخش نقش مهمی ایفا کند. مطالعات دانشگاهی مختلف و پژوهش ها نشان می دهند توجه به مفاهیم بلند کتب الهی می تواند تاثیر زیادی در کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد.

وی گفت: دارالقرآن ها می توانند در گسترش فرهنگ قرآنی در کشور و تامین سلامت معنوی جامعه نقش موثری داشته باشد.

به گزارش معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مراسم افتتاحیه پنجمین دوره دوسالانه توانمندسازی مدیران دارالقرآن های سراسر کشور در تالار فرهنگ و به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha