واردات ۱.۵ میلیارد دلار محصولات سلامت در سال گذشته/ارز یارانه‌ای جایگزین ارز ترجیحی می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سال گذشته واردات محصولات سلامت ۱.۵ میلیارد دلار ارزبری داشت، گفت: وزارت بهداشت برای کاهش وابستگی به خارج و خودکفایی تولید آنها در کشور تلاش می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، سید حیدر محمدی روز شنبه در افتتاحیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی که از امروز در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برپا شده‌است، افزود: برای تامین ارز مورد نیاز واردات با توجه محدودیت ها، دچار مشکلاتی هستیم.

وی ادامه داد: اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه با وجود ادعای پوشالی استکبار جهانی سبب تحریم کالاهای سلامت محور و داروها برای ایرانیان شده و انتقال پول برای تامین دارو و تجهیزات با مشکل تحریم روبروست.

محمدی با بیان اینکه اکنون وابستگی به ارز ترجیحی کاهش پیدا کرده است و این کار نیاز به حمایت بیشتر سازمان برنامه و بودجه است، اظهار داشت: برنامه ریزی های لازم صورت گرفته تا پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا نکند.

معاون وزیر بهداشت با یادآوری اینکه یارانه ارزی، میزان پرداختی از جیب مردم را ثابت نگه داشته است، افزود: تاخیر سازمان‌های بیمه گر در پرداخت بدهی خود سبب بروز مشکلاتی در زمینه تامین زنجیره دارو شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه دستگاههای ذینفع دیگری جز وزارت بهداشت در تامین کالاهای سلامت دخیل هستند، خاطر نشان کرد: سال گذشته در زمینه تامین اقلام سلامت سالی کم دغدغه‌ای داشتیم.

محمدی با بیان اینکه سال گذشته در مقایسه با سال‌های قبل سال کم دغدغه‌تری را نسبت به تامین تجهیزات پزشکی و دارویی داشتیم، گفت: برای تامین این اقلام، سایر نهادها مانند سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت صمت نقش دارند.

ارز یارانه‌ای جایگزین سیاست ارزی می‌شود

محمدی با بیان اینکه در صدد هستیم سیاست ارزی را در حوزه محصولات سلامت محور از پرداخت ارز ترجیحی به یارانه تغییر دهیم، اظهار داشت: بیش از ۴۰۰ هزار آی‌ آر سی در حوزه تجهیزات پزشکی داریم که ۱۳۰ هزار مورد آنها فعال هستند؛ همچنین ۵ هزار و ۷۰۰ ایندکس داریم که ۱۳ ایندکس آن در حوزه تولید است.

وی یادآور شد: رشد شرکت‌های دانش‌بنیان فزاینده بوده است و ما نیز از آن حمایت می‌کنیم. مساله‌ای که وجود دارد این است که شرکت‌ها کوچک هستند و باید در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری شود.

محمدی با بیان اینکه قرار است هر ماه از ۵ محصول جدید تجهیزات پزشکی رونمایی شود، گفت: بیشترین ارزبری کالاها و تجهیزات پزشکی مربوط به کالاهای مرتبط در بیماری‌های قلبی و عروقی است.

رئیس سازمان غذا و دارو، منابع ارزی درنظر گرفته شده برای تامین کالاهای سلامت محور وارداتی را ۳.۵ میلیارد دلار برآورد و پیش بینی کرد که این مبلغ تخصیص یافته تا پایان سال کاهش یابد چرا که این مبلغ در طول زنجیره تامین تا ارائه به ذی‌نفع خارجی کاهش می‌یابد.

محمدی ادامه داد: در نظر داریم سیاست ارز ترجیحی را به «ارز یارانه‌ای» تغییر دهیم و به دنبال حذف ارز حمایتی نیستیم.

وی با یادآوری اینکه هدف از ارز ترجیحی کنترل قیمت مصرف‌کننده است، افزود: اکنون با در نظر گرفتن ارز یارانه‌ای نیز سیاست کنترل قیمت نهایی برای مصرف‌کننده دنبال می شود.

معاون وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: ما با ارز ترجیحی توانسته‌ایم پرداخت از جیب مردم را از سال ۱۴۰۱ ثابت نگه داریم و با ارائه یارانه ارزی نیز در این مسیر همچنان گام برمی‌داریم.

محمدی با بیان اینکه یارانه جایگزین ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی می‌شود، افزود: تلاش داریم سیاست ارزی تجهیزات پزشکی تغییر کند و تا پایان امسال یارانه تجهیزات پزشکی جایگزین ارز ترجیحی می‌شود.

واردات محصولات سلامت محور در سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار ارزبری داشت

بازار تجهیزات پزشکی ایران حدود سه میلیارد دلار است

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بازار تجهیزات پزشکی کشور حدود سه میلیارد دلار است که دو میلیارد دلار، سهم واردات و یک میلیارد دلار سهم تولید است، افزود: یک هزار و ۷۰۰ شرکت تولید کننده تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشورمان فعال هستند.

محمدی اظهار داشت: تسهیل صدور پروانه‌های تولید، ایجاد شرایط و تشویق سرمایه گذاران با هدف صادرات به منطقه و اتحادیه هایی مانند اوراسیا و تفاهمات و پیمان های منطقه‌ای مانند گروه ۵، شانگهای و بریکس از جمله اقدامات حمایتی سازمان غذاودارو بوده است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به قطع اختصاص ارز ترجیحی به تجهیزات پزشکی از سوی ستاد تنظیم بازار در سال جاری، خاطرنشان کرد: بر این اساس با تغییر سیاست‌های ارزی به یارانه ارزی تغییر رویکرد خواهیم داشت که در این رویکرد محوریت اصلی و تاکید ما، عدم تغییر پرداختی از جیب بیمار خواهد بود.

معاون وزیر بهداشت بیشترین ارزبری ملزومات پزشکی در حوزه ملزومات مصرفی قلبی مانند بالن و استنت قلبی دانست و گفت: ماهانه ۵ محصول جدید در حوزه تجهیزات پزشکی را به سبد تجهیزات پزشکی کشور اضافه می کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: تامین نقدینگی، بزرگترین چالش شرکت‌ های تولیدی و تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی است که امیدواریم با حمایت بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، این چالش مدیریت شود.

وی افزود: بر اساس امضای تفاهم نامه با بانک مرکزی ۴۰ هزار میلیارد تومان برای شرکت‌ های تجهیزات و ملزومات پزشکی تسهیلات و خط اعتباری درنظر گرفته شده است.

به گفته وی از حدود دو هزار شرکت تولیدی فعال در حوزه تجهیزات پزشکی، ۴۰۰ شرکت دانش بنیان هستند که رشد فزاینده‌ ای طی سال‌ های اخیر داشته‌ اند.

ایجاد ستاد اقتصاد سلامت در معاونت علمی

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در این آیین اظهار داشت:‌ ستاد توسعه زیست فناوری با نگاه فناوری های آینده و ستاد اقتصاد سلامت از برنامه های مهمی است که حمایت‌های تنظیم گری و مالی آن در معاونت علمی ریاست جمهوری پیگیری می شود.

وی افزود: امروز صنعت دانش بنیان توانمند است و موضوع آن حذف ارز ترجیحی و جایگزینی آن با یارانه بوده که مصرف کننده نهایی انتخاب می کند که محصول ایرانی مصرف کند با خارجی.

دهقانی تصریح کرد: اگر تا پایان دولت سیزدهم این اقدامات انجام شود بزرگترین خدمت به مردم شده است؛ باید ارز ترجیحی را برداریم و یارانه ارزی را به مصرف کننده نهایی بدهیم و متعهد شویم کسی که در حوزه محصولات سلامت سرمایه‌گذاری می کند به جای واردات معادل ۷۰ درصد از او خرید انجام دهیم.

معاون علمی رئیس جمهور ادامه داد: مردان و زنان توانمند این حوزه بسیار آینده روشنی خواهند داشت و ما را در تراز کشورهای فعال قرار خواهند داد.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه ایران هلث به عنوان بزرگترین و مهمترین رویداد در حوزه تجهیزات و خدمات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، دارویی از صبح امروز ۲۹ اردیبهشت در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی تهران آغاز به کار کرد و تا یکم خرداد برپاست.

در این نمایشگاه بین المللی نزدیک به ۷۰۰ شرکت حضور دارند؛ در نمایشگاه امسال یک سالن اختصاصی برای شرکت‌های نوپا و در نظر گرفته شده است و در جریان برگزاری آن ۶۰ نشست تخصصی با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha