سایت ایرنا برای کم‌بینایان مناسب‌سازی شد

تهران- ایرنا- سایت خبری ایرنا با فعال‌سازی "افزونه کمک به افراد توانخواه" برای کم‌بینایان مناسب‌سازی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با توجه به اینکه مشارکت در جامعه، مستلزم دسترسی بدون مانع به محتوای آنلاین است، ایرنا در حال تلاش برای برای افزایش دسترسی بیشتر همه افراد و آحاد جامعه برای به اینترنت و عمق نفوذ ایرنا در بین مخاطبین بیشتر و رعایت عدالت اجتماعی، اقدام به فعال‌سازی افزونه‌ کمک به افراد توانخواه برای کم‌بینایان است.

در این سامانه، فهرستی تعبیه شده است که دارای برخی ویژگی‌ها از جمله تغییر رنگ و کنتراست صفحه برای افراد دچار مشکلات انکساری و عیوب چشم، تغییر اندازه متن، افزایش فاصله بین کلمات، فعالسازی خط مارکر زیر خطوط مخصوص راهنما و تشخیص خط در حال خواندن، افزایش اندازه مکان نمای صفحه (موس)، افزایش فاصله بین خطوط، برجسته و تغییر رنگ لینک‌های موجود در صفحه، تغییر تراز صفحه از چپ به وسط چین و راست چین و برعکس، تغییر شدت رنگ، عدم نمایش تصاویر در صفحه و تغییر فونت صفحه به فونت‌های خوانا است.


به گزارش ایرنا، به گفته غلامرضا رضایی‌فر رئیس دبیرخانه پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور، در زمینه وبگاه‌ها بیشتر افراد دارای کم بینایی و نابینایی شاکی هستند. آنها می‌خواهند از اخبار از طریق سایت‌های خبری مطلع شوند. حق آنها است که بتوانند وارد سایت‌ها شوند و مانند یک فرد بینا بتوانند استفاده کنند و قانون نیز این حق را برای آنان قائل شده است.

وی با اشاره به ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، افزود: سازمان ملی استاندارد ایران موظف است با پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به تدوین استانداردهای طراحی درگاه‌ها و وبگاه‌های الکترونیکی (سامانه‌های ارائه خدمات الکترونیکی) همه دستگاه‌های مشمول به منظور مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت، اقدام کند.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی کشور، از جمع یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرد دارای معلولیت تحت حمایت بهزیستی تعداد ۲۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت کم بینایی و نابینایی هستند که ۱۳ درصد کل افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی را تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha