بارش‌ نزولات آسمانی در آذربایجان‌غربی ۲ برابر سال گذشته شد

مهاباد- ایرنا- کارشناس هواشناسی آذربایجان‌غربی گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به طور میانگین ۸۱.۷ میلی‌متر بارندگی در استان ثبت شده که این مقدار ۲ برابر مدت مشابه سال گذشته است.

اردلان محمدپور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۸۱.۷ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان‌غربی ثبت شده در حالی که سال گذشته در همین روز، این میزان ۳۹.۶ میلی‌متر و در میانگین بلند مدت استان نیز ۷۵.۱ میلی‌متر بود.

وی اضافه کرد: بررسی نمودار بارش‌های آذربایجان‌غربی نشان می‌دهد که بارش‌های امسال در مقایسه با سال قبل بیش از ۱۰۶ درصد و در مقایسه با میانگین بلندمدت نیز ۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

کارشناس هواشناسی آذربایجان‌غربی و رییس اداره هواشناسی مهاباد در خصوص بیشترین و کم‌ترین بارش استان طی سال آبی جاری گفت: در این مدت سردشت با ۱۸۴.۲ میلی‌متر و پیرانشهر با ۱۳۷.۸ میلی‌متر پربارش‌ترین و شوط با ۲۷ میلی‌متر و ماکو با ۳۸.۱۲ میلی‌متر به ترتیب کم‌باران‌ترین شهرستان‌های استان بودند.

وی افزود: در این مدت ۸۹.۵ میلی‌متر بارندگی در ارومیه ثبت شد که در مقایسه با ۳۵.۹ میلی‌متر بارندگی سال قبل ۱۴۹ درصد و در مقایسه با ۸۴.۵ میلی‌متر میانگین بارندگی بلند مدت این شهرستان نیز ۶ درصد افزایش یافته است.

محمدپور گفت: امسال همچنین ۱۰۷ میلی‌متر بارندگی در مهاباد ثبت شده است که در مقایسه با ۴۳.۴ میلی‌متر بارندگی سال قبل ۱۴۸ درصد و در مقایسه با ۹۱.۷ میلی‌متر میانگین بارندگی بلند مدت این شهرستان ۱۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

کارشناس هواشناسی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در سال آبی گذشته (۱۳۹۸- ۱۳۹۹) در مجموع ۳۷۵ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان‌غربی ثبت شده است که در مقایسه با سال آبی قبل از آن ۲۳ درصد کاهش یافته بود.

وی در خصوص پیش‌بینی وضعیت هوای آذربایجان‌غربی نیز گفت: موج بارشی فعالی در استان که از روز گذشته این منطقه را فرا گرفته است روز دوشنبه از استان خارج شده و با ورود توده هوای سرد، شاهد کاهش پنج درجه ای دمای هوا در استان خواهیم بود.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته شهرستان تکاب با منفی هفت درجه سانتی‌گراد سردترین و شاهین‌دژ با ۹ درجه سانتی‌گراد بالای صفر گرم‌ترین شهر استان بود.

اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی دارای ۱۸ ایستگاه هواشناسی اصلی و تکمیلی و بیش از ۱۲۰ ایستگاه باران‌سنجی و اقلیم‌شناسی است که از ایستگاه‌های هواشناسی استان، ۹ ایستگاه اصلی (سینوپتیک) و ۹ ایستگاه هم تکمیلی هستند.

آذربایجان‌غربی از استان‌های شمال‌غربی کشور است که در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و میانگین بارندگی سالانه در این استان در حدود ۳۴۰ میلی‌متر است که بارش‌ها از آبان‌ماه شروع می‌شود و تا اوایل خرداد هر سال ادامه می‌یابد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha