آذربایجان‌غربی میزبان وانا/ صاحب‌نظران ۶ کشور آسیایی و آفریقایی در ارومیه+فیلم

ارومیه- ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به فراهم شدن مقدمات لازم برای میزبانی کنگره بین‌المللی وانا طی روزهای ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت امسال در ارومیه گفت: در این کنگره اساتید علمی و صاحب نظران ۶ کشور آسیایی و آفریفایی به همراه محققانی از استان‌های ایران آخرین یافته های حوزه باروری را بررسی می کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جمعیت و حفظ منابع انسانی چالش و دغدغه نظام سلامت تمامی کشورهای جهان است و نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه بر اساس مولفه‌ها و شاخص‌های تعریفی خود در مسیر بهره مندی از آخرین یافته های ارتقای شاخص های باروری گام برمی دارد.

سلامت باروری عبارتی است که مفهوم آن برای بخش عظیمی از جامعه روشن نیست و گروه های متفاوت جامعه تفسیر متفاوتی از این عبارت را ارائه می کنند؛ این تفسیر در اکثریت قریب به اتفاق موارد بر اساس کلمات این عبارت رخ داده و به ویژه به دوران بارداری و باروری در خانم ها محدود می شود.

یکی از موضوعات مهم زندگی در نظام سلامت زوجین، باروری و فرزندآوری است و مطالعات و پژوهش های بسیاری در این زمینه انجام می‌شود.

چند روز پیش معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبری «هفته ملی جمعیت» در این خصوص گفت: نرخ باروری در افغانستان حدود ۶، پاکستان بالای چهار، کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس تقریبا ۲، عراق ۲.۵ و ترکیه هم مثل ایران است یعنی ۱.۶؛ ایران در نرخ باروری در دنیا در رتبه‌های میانی قرار دارد.

البته در این میان باید گفت که نرخ باروری در کشورهایی مثل ژاپن، کره، ایتالیا، آلمان، کشورهای اسکاندیناوی بسیار پایین آمده است.

در راستای ارتقای شاخص های باروری و بررسی آخرین یافته ها برای رسیدن به این هدف در حوزه های علمی و بالینی، کنگره‌ای تحت عنوان "وانا" به صورت بین‌المللی وجود دارد که آذربایجان‌غربی میزبان سومین دوره آن در سطح کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقاست که تمام چالش‌های ناباروری را مورد مطالعه و پژوهش قرار می‌دهد که این نشان از ظرفیت خوب و پتانسیل دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی در برگزاری چنین همایش و کنگره‌هایی است.

برای اینکه اطلاعات کامل در خصوص وانا را داشته باشیم میزبان دکتر صابر قلی‌زاده معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی بودیم تا در این خصوص با وی گفت و گو کنیم.

آذربایجان‌غربی میزبان وانا/ صاحب‌نظران ۶ کشور آسیایی و آفریقایی در ارومیه+فیلم

ایرنا: وانا برای اولین بار کی مطرح شد و این مفهوم برگرفته از چه واژه‌هایی است؟

قلی‌زاده: باروری یکی از شاخص‌های مهم نظام سلامت است و از این رو وزارت بهداشت و پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی تفاهم‌نامه‌های در این زمینه منعقد کردند تا استان اصفهان در سال ۱۴۰۱ و استان خراسان رضوی در سال گذشته میزبان این گنگره باشد.

آذربایجان‌غربی نیز طبق اعلام آمادگی خود میزبانی سومین دوره این اتفاق بزرگ را بر عهده گرفت تا ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت سال جاری میزبان این رویداد باشیم.

وانا در واقع مخفف west asia and north africa است که مفهوم کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا را دارد که سخن از جایگاه ویژه بین‌المللی و مطالعات درمانی فرا منطقه‌ای دارد.

پیامدهای ناباروری و مسایل مربوط به آن با جدیدترین روش‌های علمی مطالعه شده در این کنگره به صورت تخصصی ارایه می‌شود.

ایرنا: آیا آذربایجان‌غربی و دانشگاه علوم پزشکی این استان ظرفیت برگزاری چنین رویدادی را دارد؟

قلی‌زاده: این استان به سبب موقعیت راهبردی منحصربفرد خود و همسایگی با سه کشور و همچنین به سبب داشتن موفقیت‌های اخیر در نظام سلامت توانست میزبانی این کنگره را بر عهده بگیرد.

سمینارهای ناباروری به صورت ملی در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، رویداد بین‌المللی بیومارکر با حضور ۱۲ سخنران خارجی، کنگره بین‌المللی ایمنی بیماری با حضور کشورهای مختلف و کنگره ملی ایمنی غذا و دارو تنها بخشی از عملکرد علمی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی در ۲ سال اخیر است.

این استان با داشتن ظرفیت‌های متفاوت هم اکنون از جمله استان‌های برتر در حوزه زنان، زایمان، باروری و بارداری است که فعالیت بیمارستان تخصصی زنان و زایمان نیز در زمره همین افتخارات قرار دارد.

یک مرکز تحقیقات بهداشت و باروری و همچنین ۲ مرکز درمان نازایی که یکی از آنها نیز خصوصی است، را می‌توان در سبد ظرفیت‌های نظام سلامت این استان معرفی کرد.

ایرنا: آمار مشخصی از پزشکان متخصص در این حوزه را دارید؟

قلی‌زاده: هم اکنون در سطح کشور حدود ۲۱ هزار پزشک متخصص زنان در حال فعالیت هستند که از این تعداد ۹۰ نفر در حوزه زنان و زایمان به صورت پزشک متخصص و فوق تخصص زنان در آذربایجان غربی خدمات پزشکی ارائه می‌دهند.

هم اکنون ۲۰ هیات علمی و چهار نفر در مرکز تحقیقات به عنوان پژوهشگران این حوزه هستند.

اگر در خصوص شرکت‌های دانش بنیان نیز گریزی بزنیم باید به این موضوع اشاره کنم که در ۲ سال اخیر جهش فناوری قابل توجهی داشتیم به نحوی که ۱۸ هسته فناور و شرکت دانش بنیان در زمینه‌های مختلف علوم پزشکی، تجهیزات پزشکی، دارویی، مکمل‌های غذایی، آرایشی، بهداشتی و کیت‌های تشخیصی هم اکنون در سطح این استان راه‌اندازی و در حال فعالیت هستند.

در کنار همه این اتفاقات خوب به دنبال راه‌اندازی گروه تربیت فوق تخصص یا فلوشیپ زنان و زایمان هم هستیم که در صورت کسب مجوز برای این امر شاهد ثبات این جهش خواهیم بود.

ایرنا: چند استاد و پژوهشگر در این کنگره شرکت خواهند کرد؟

قلی‌زاده: با توجه به اینکه دبیرخانه این کنگره در آذربایجان‌غربی تشکیل شده و جلسات مشترک بسیاری با پژوهشگاه رویان برگزار کردیم، تمامی مراحل اجرایی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی این استان سپرده شده است.

تمامی دعوت‌ها انجام شده و ۱۰ میهمان خارجی از کشورهای سوریه، عراق، ترکیه، لبنان، مصر و هندوستان نیز خواهیم داشت.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، ۸۰۰ تا یک هزار میهمان علمی و پژوهشی در این کنگره شرکت خواهند داشت.

میهمانانی چون اساتید دانشگاهی، متخصص و فوق تخصصان رشته‌های مربوطه و همچنین داشجویان ثبت‌نامی رشته‌های مربوطه در این کنگره حضور خواهند داشت.

۶۰ استاد برجسته و ۱۰ نفر از اساتید خارجی جزو سخنرانان این کنگره هستند و در خصوص محل برگزاری نیز باید قدردان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی باشیم که با ظرفیت تالار وحدت در ارومیه این میزبانی را بر عهده خواهیم داشت.

البته تمامی ظرفیت‌های دانشگاه علوم پزشکی و هتل‌های ارومیه نیز در این کنگره همراه این اقدام علمی هستند.

ایرنا: محورهای کنگره وانا رسانه‌ای شده است؟

قلی‌زاده: محورهای هفت گانه این کنگره امروز جمع بندی و احصا شد که پایش فرزندان حاصل از درمان‌های ناباروری، مسائل اخلاقی و حقوقی، نقش تصویر برداری، تاثیر عوامل محیطی و سبک زندگی، ارتقای پیامدهای کمک باروری از جنبه چالش‌ها و مدیریت و گزینه‌ها، حفظ باروری در بیماران سرطانی و نقش جراحی در ارتقای پیامدهای تکنیک‌های کمک باروری از جمله تمامی این محورهای وانا هستند.

چندین کارگاه و سمینار نیز در زمان‌های مختلف این کنگره نیز اجرا می‌شود که از رسانه‌ها نیز جهت پوشش خبری و معرفی این پتانسیل استانی به صورت بین‌المللی دعوت می‌کنیم.

کشت سلولی، هیستروسکوپی، رشد و بلوغ و لقاح آزمایشگاهی تخمک، جراحی در آندومتریوزهای پیشرفته، بررسی سلامت آندومتر در زنان نابارور و همچنین روش تعیین حنجره لانه گزینی در سیکل‌های انتقال جنین منجمد از جمله کارگاه‌هایی است که در طول این کنگره برگزار می‌شود.

سمینار دستاوردهای طب سنتی و مکمل در سلامت بارور هم جزو ویژه برنامه‌های وانا است که برای عموم شرکت کنندگان پیش بینی شده است.

آذربایجان‌غربی میزبان وانا/ صاحب‌نظران ۶ کشور آسیایی و آفریقایی در ارومیه+فیلم

به گزارش ایرنا، برگزاری کنگره وانا با توجه به حضور اساتید دانشگاهی حوزه سلامت ۶ کشور و تمامی استان‌های کشور مسلما فرصت مناسبی برای معرفی استان اذربایجان‌غربی و ظرفیت‌های پزشکی این استان است که هر کدام می‌توانند تحت عنوان سفیران سلامت در منطقه خود از این استان و فناوری‌های نوین آن یاد کنند.

شرکت کنندگان در کنگره گواهی شرکت، گواهی سخنرانی و تاییدیه کارگاه نیز دریافت خواهند نمود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha