۶ دی ۱۳۹۹، ۹:۱۶
کد خبرنگار: 2169
کد خبر: 84161494
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آذربایجان‌غربی نخستین شب یخبندان خود را سپری کرد

مهاباد- ایرنا- کارشناس اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی گفت: شب گذشته دمای هوا در تمامی ایستگاه‌های هواشناسی استان به زیر صفر درجه سانتی‌گراد رسید و نخستین شب یخبندانی خود را سپری کرد.

اردلان محمدپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با خروج سامانه بارشی از دیروز، موجی از سرما آذربایجان‌غربی را فرا گرفته و در شبانه روز گذشته برای نخستین بار در سال آبی جاری دمای هوا در چالدران به منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد رسید و این شهر سردترین شهر استان بود.

وی با اشاره به حداقل دمای هوا در دیگر شهرهای آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در این مدت حداقل دمای هوا در تکاب به منفی ۱۷، ماکو منفی ۱۴، ارومیه، سلماس، نقده و شاهین‌دژ منفی ۱۰، مهاباد منفی ۹ و بوکان منفی هشت درجه سانتی‌گراد رسید.

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: بررسی نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی نشان می‌دهد که این سرمای شبانه هوا طی چند روز آینده در آذربایجان‌غربی تداوم خواهد داشت و مه صبحگاهی پدیده غالب در منطقه خواهد بود.

وی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته خوی با حداکثر دمای چهار درجه سانتی‌گراد گرمترین شهر آذربایجان‌غربی بود و در این مدت بیشترین دمای شبانه استان در سردشت منفی چهار درجه سانتی‌گراد ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی پاییز گرمتری را در مقایسه با پارسال سپری کرد، افزود: میانگین دمای هوای استان ۱۰ درجه سانتی‌گراد بود که این دما در مقایسه با میانگین دمای پاییز سال قبل یک دهم درجه سانتی‌گراد و در مقایسه با میانگین دمای بلندمدت استان ۱.۶ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است.

در سال آبی گذشته (۱۳۹۸- ۱۳۹۹) در مجموع ۳۷۵ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان‌غربی ثبت شد که در مقایسه با سال آبی قبل از آن ۲۳ درصد کاهش یافته بود.

اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی دارای ۱۸ ایستگاه هواشناسی اصلی و تکمیلی و بیش از ۱۲۰ ایستگاه باران‌سنجی و اقلیم‌شناسی است که از ایستگاه‌های هواشناسی استان، ۹ ایستگاه اصلی (سینوپتیک) و ۹ ایستگاه هم تکمیلی هستند.

آذربایجان‌غربی از استان‌های شمال‌غربی کشور است که در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و میانگین بارندگی سالانه در این استان در حدود ۳۴۰ میلی‌متر است که بارش‌ها از آبان‌ماه شروع می‌شود و تا اوایل خرداد هر سال ادامه می‌یابد.

سال آبی از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریورماه سال بعد از آن ختم می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha