۲۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۳۴
کد خبرنگار: 2089
کد خبر: 83711876
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سد شاهچراغی دامغان تا سرریزشدن کمتر از یک متر فاصله دارد

سمنان- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان گفت: حجم آب خالص سد شهید شاهچراغی دامغان با توجه به بارش‌های ابتدای مهر تا کنون به بیش از ۱۵.۶۶ میلیون متر مکعب افزایش یافت و ۶۸ سانتیمتر مانده تا سرریز شود.

ایرج حیدریان روز شنبه در گفت ‌و گو با ایرنا افزود: ۱۵۰ هزار متر مکعب از دریچه تخلیه رسوب سد شاهچراغی دامغان برای کنترل سیلاب در آخرین رهاسازی آب انجام شد.

وی بیان کرد: میزان ورودی آب به سد دامغان در زمان حاضر ۱۰.۴۳ میلیون سانتی‌متر مکعب و خروجی آن ۹.۷۳ میلیون سانتی‌متر مکعب است و ۶۸ سانتیمتر مانده تا سرریز شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان ادامه داد: اکنون حجم آب موجود در سد شهید شاهچراغی دامغان، بیش از ۱۹ میلیون متر مکعب و با توجه به حجم رسوب موجود، حجم خالص سد حدود ۱۵.۶۶ میلیون متر مکعب است.

وی تصریح کرد: میانگین بلند مدت حجم آب ذخیره شده در سد دامغان (دوره ۱۰ ساله) ۱۴.۲۷ میلیون مترمکعب ثبت شده و متوسط بلند مدت حجم آب تنظیمی این سد ( دوره ۱۰ ساله)  ۱۳.۰۹ میلیون متر مکعب است.

وی خاطرنشان کرد: به هنگام نیاز آب این سد تخلیه شده و درصورت تخلیه بیشتر، این آب صرف اقدام‌های زیست‌محیطی و کمک به تقویت سفره آب‌های زیرزمینی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان یادآور شد: میزان بارش از ابتدای امسال ۸۵.۲ میلی‌متر بود، در حالی که سال گذشته در چنین بازه زمانی میزان بارش‌ها ۹۴.۸ میلی‌متر و میانگین بلند مدت ۶۶.۱ میلی‌متر ثبت شد.

وی تاکید کرد: میزان بارش‌های امسال نسبت به بلند مدت افزایش ۲۹ درصدی و نسبت به کوتاه مدت کاهش ۱۰ درصدی داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان افزود: ۶.۲۳ میلیون سانتی متر مکعب آب از ابتدای مهر تا بیستم اسفند امسال برای کشاورزی این استان توزیع شد.

مجموعه سد شهید شاهچراغی دامغان با ظرفیت ۲۱ میلیون متر مکعب در ۱۰ کیلومتری شمال شهر دامغان قرار دارد.

از این سد ۲۳ نهر منشعب شهری و روستایی آبگیری می‌کند که در فصل پاییز و بهار برای زراعت، در فصل تابستان و زمستان برای باغ ها و در تمام سال برای آشامیدن بهره برداری می‌شود. ۲ هزار کشاورز از آب سد دامغان بهره برداری می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها