بهداشت فردی، افساری بر سرکشی‌های کرونا

بجنورد- ایرنا- ویروس کرونا با تمام هول و هراسش، همچنان در افق تا افق جامعه به تاخت و تاز و جولان سرگرم است و مسوولان بهداشتی، نقش اول گسترش دامنه شیوع این بیماری را رعایت نشدن بهداشت فردی و اجتماعی عنوان می‌کنند.

این بیماری با تمام نگرانی‌هایی که در جامعه ایجاد کرده، اما تلنگری شده است بر رفتار ذهن مردم تا بیش از پیش بهداشت فردی و عمومی را رعایت کرده و نیز از دیگران مطالبه کنند، اما در این میان، رعایت نشدن برخی موارد، سبب شده تا کرونا لجام گسیخته تر بتازد و دست و پایش برای جولان بیشتر باز شود.  

مسوولان حوزه بهداشت می گویند که بهترین و شاید تنها راهکار برای مبتلا نشدن به کرونا و قطع زنجیره انتقال این بیماری وحشتناک عفونی، رعایت نکات بهداشت فردی است.

البته آنان بر این باورند که توصیه به رعایت نکات بهداشتی همواره شده است اما اکنون، باید بیش از هر زمان، جدی انگاشته شود، زیرا رعایت نکات بهداشتی سبب می‌ شود زنجیره بیماری کرونا قطع شود.

بازار خرید مواد گندزدایی، داغ است و استفاده از الکل و مواد شوینده و ضدعفونی کننده رونق گرفته است. گوشی های موبایل زود به زود ضدعفونی می شوند، مردم از دست دادن و روبوسی، خودداری می کنند و مهم تر از آن دست ها را زود به زود با آب و صابون می شویند.

شستن دست‌ها با صابون، استفاده از دستمال یکبار مصرف هنگام عطسه و سرفه و البته رها نکردن آن در محیط های عمومی، خودداری از دست زدن به چشم و دهان، تماس نداشتن با سطوح اماکن و وسایل نقلیه عمومی از جمله نکاتی است که برای پیشگیری از وقوع کرونا، توصیه می شود.

این روزها مادرها هم حساس تر از گذشته، رفتارهای بهداشتی اعضای خانواده را رصد می کنند.  

مادران تلاش دارند تا با به کار بستن راهکارهای پیشگیرانه، در را بر روی کرونا ببندند. نکات بهداشتی بیش از پیش در منزل رعایت می شود و پاکسازی محیط خانه جدی گرفته شده است.

مردم و مطالبه بهداشت

در این روزها، مردم نه تنها خود به رعایت بهداشت کمر بسته اند که مشاهده می شود در جامعه هم نسبت به رعایت بهداشت مطالبه گر شده اند.

یکی از شهروندان در این باره گفت: این روزها حساس تر از پیش شده ام، به هر جا برای خرید می روم اول از همه، میزان رعایت بهداشت فرد فروشنده را بررسی می کنم که متاسفانه برخی از فروشندگان هنوز آن را جدی نگرفته اند.

رویا رضایی اظهار داشت: یکی از فروشندگان، با آب دهان، انگشتش را خیس کرد تا کیسه نایلونی را باز کند و این کارش سبب گلایه من و البته با واکنش فروشنده روبه رو شد.

یکی دیگر از شهروندان هم، با نگرانی از آلوده شدن صفحه کلید عابربانک ها گفت: به علت ترس از کرونا، دستکش یکبار مصرف استفاده می کنم و البته باز هم نگران آلوده بودن سطوحی همچون صفحه کلید عابربانک ها هستم.

زهره حامدی با انتقاد از رها شدن دستکش ها و ماسک ها در معابر، آن را نشانه خودخواهی افراد عنوان کرد و گفت: رهایی ماسک ها و دستکش های یکبار مصرف در معابر و کوچه ها، می تواند سبب انتقال بیشتر آلودگی به دیگران شود.

وی افزود: به نظر می رسد افراد فکر می کنند با رها کردن ماسک و یا دستمال ها در محیط، خود را از آلودگی نجات داده اند غافل از آنکه دود این کار در نهایت به چشم خودشان هم خواهد رفت.

افراد فکر می کنند با رها کردن ماسک و یا دستمال ها در محیط، خود را از آلوده شدن نجات داده اند اما این اقدام در نهایت به ضرر همه است

این شهروند خاطرنشان کرد: برای رهایی از مشکل کرونا، باید به فکر هم باشیم، باید تلاش کنیم تا زنجیره این بیماری قطع شود، اما برخی با رها کردن ماسک های استفاده شده، به گسترش آلودگی دامن می زنند.

ترس از کرونا مردم را به رعایت بهداشت واداشت

رییس دانشکده بهداشت بجنورد گفت: پیش از موضوع بیماری کرونا، فکر می کردیم آموزش ها برای رعایت نکات بهداشتی به مردم، موثر بوده است اما کرونا تلنگری بود که نشان داد مردم به طور موثر نسبت به رعایت بهداشت، حساس نبوده اند.

دکتر حمیدرضا محدث حکاک اظهار داشت: کرونا سبب شد تا مردم در زمینه رعایت بهداشت فردی، دچار تحول شوند، گویا تا ترس پیوست آموزش ها نشود، این حساسیت در برخی ایجاد نمی شود.

وی افزود: همواره آموزش های لازم در زمینه رعایت بهداشت فردی آموزش می شود، تذکرهای لازم به واحدهای صنفی داده می شود اما خیلی جدی گرفته نمی شود اما اکنون شاهد هستیم که مردم در این باره، مطالبه گر شده اند.

وی اظهار داشت: آموزش ها و نظارت ها برای رعایت نکات بهداشتی همواره وجود داشته است اما زمانی که نظارت ها کم باشد و یا فشار قانون نباشد، حساسیت مردم به رعایت بهداشت کمتر می شود، اما اکنون خطر ابتلا به کرونا، سبب شده مردم حساس تر باشند.

دکتر محدث حکاک افزود: البته میزان رعایت نکات بهداشتی هنوز هم به حد مطلوب نرسیده است و برخی همچنان از رعایت نکات و توصیه های بهداشتی طفره می روند اما یقینا خود مردم با مطالبه گری و حساسیتی که پیدا کرده اند، آنها را نیز به راه خواهند آورد.

میزان رعایت نکات بهداشتی هنوز هم به مطلوب نرسیده است، خراسان شمالی از استان های سفید در زمینه بروز کرونا است و شاید همین موضوع سبب شده تا برخی، رعایت بهداشت را جدی نگیرند

رییس دانشکده بهداشت بجنورد درباره دفعات شست و شوی دست ها با آب و صابون گفت: شمار شست و شوی دست ها، بسته به میزان تماس فرد با سطوح مختلف دارد.

وی تصریح کرد: معمولا افرادی که در منزل هستند و تماس کمتری با محیط بیرون دارند، نیاز کمتری به شست و شوی دست ها دارند.

رییس دانشکده بهداشت بجنورد افزود: افرادی که در محیط کار، با افراد بسیاری سرو کار دارند و به واسطه کارشان، تماس زیادی با سطوح دارند، باید بیش از سایر افراد، نسبت به رعایت نکات بهداشتی، حساس باشند.

وی گفت: در این میان، برخی افراد، نگران اثرات ناشی از شست و شوی زیاد دست ها و تاثیر مواد شوینده بر پوست خود هستند که البته خطر شست و شوی زیاد و بروز مشکل پوستی، با تهدید کرونا برابری نمی کند.

رییس دانشکده بهداشت بجنورد با تاکید بر رعایت تعادل در بهداشت، گفت: اقدام به شست و شوی زیاد، نباید سبب ایجاد وسواس در افراد شود به گونه ای که پس از کرونا هم، شاهد این اضطراب و استرس در افراد باشیم.

رییس کمیته پیشگیری و درمان مقابله با ویروس کرونا در خراسان شمالی هم گفت: ۲۰ هزار بروشور، ۱۲ هزار پوستر برای مقابله با ویروس کرونا چاپ شده و ۱۵ هزار رابط بهداشت نیز در این خصوص آموزش دیده اند و چادرهای سلامت در سطح شهرستان ها برپا شده است.

دکتر سیداحمد هاشمی افزود : تمامی  ادارات و سازمان‌ها بسته آموزشی مقابله با ویروس کرونا را در قالب سی دی دریافت کرده اند تا در اختیار پرسنل خود قرار دهند.

بر اساس آخرین اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی شمار مبتلایان بیماری کرونا در این استان تا روز چهارشنبه - دیروز - به ۱۰۰ نفر و شمار جانباختگان به ۹ نفر رسیده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha