۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۱۳
کد خبرنگار: 2448
کد خبر: 83409703
T T
۰ نفر
رئیس جدید پنتاگون دیپلماسی را بر جنگ ترجیح می دهد

تهران - ایرنا - مجلس سنای آمریکا روز گذشته در حالی انتخاب «مارک اسپر» را برای تصدی وزارت دفاع این کشور تایید کرد که وی بارها در زمان عهده داری سرپرستی پنتاگون اعلام کرده بود که خواهان تداوم سیاست های جنگ طلبانه در جهان نیست و به دنبال از سرگیری مسیر دیپلماتیک است.

به گزارش شبکه انگلیسی زبان الجزیره، مارک اسپر که هم اکنون به عنوان وزیر جدید دفاع آمریکا انتخاب شده است در زمان عهده داری سرپرستی پنتاگون در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای کشورش گفت: دنبال جنگ با ایران نیستیم و باید به کانال دیپلماسی با ایران برگردیم.

وی در سخنرانی ماه جولای خود گفت: از بالاترین سطوح دولت آمریکا از جمله شخص خود دونالد ترامپ بارها اعلام کرده ایم که ما هر زمان و هر جا بدون پیش شرط برای گفت و گو با ایران از مسیر دیپلماسی آماده هستیم.

وی حتی در نشست اخیر وزرای دفاع پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز اعلام کرده بود که کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست.

در کنار تنش های کنونی که امریکا هم اکنون با دیگر کشورهای جهان از جمله روسیه، چین، ایران و کره شمالی دارد، اسپر بارها تاکید کرده که یکی از مسائل اصلی من پر کردن خلع پست های کلیدی در وزارت دفاع است. 

اسپر در حالی به عنوان وزیر دفاع جدید آمریکا انتخاب می شود که چندین پست رهبری کلیدی از جمله معاون وزیر دفاع، معاون رئیس ستاد مشترک و رئیس فرماندهی استراتژیک ایالات متحده خالی هستند.

اسپر دارای  طیف گسترده ای از تجربه در امور دفاعی و همچنین اطلاعات دست اول از منطقه به خاطر خدمت در نیروی هوائی و  تجربه شرکت  در جنگ ۱۹۹۰ خلیج فارس است.

وی گفته است که قصد دارد تا تمرکز دولت ترامپ را در بهبود آمادگی جنگی ارتش، ایجاد اتحادهای امنیتی در سراسر جهان و اصلاح شیوه های کاری پنتاگون قرار دهد.

مجلس سنای آمریکا دیروز ریاست مارک اسپر برای پست وزارت دفاع را تایید کرد.

با تایید سنا، پنتاگون که برای مدتی طولانی با سرپرست اداره می شد اکنون به‌طور رسمی شاهد حضور وزیر در این وزارتخانه خواهد بود.

در جریان رای گیری در مجلس سنا، سناتورها به شدت از مارک اسپر، لابی‌گر سابق شرکت اسلحه‌سازی ریتیون دفاع کردند تا وی بتواند بعنوان دومین وزیر دفاع دونالد ترامپ شناخته شود.

مارک اسپر ۵۵ ساله در جریان کسب رای اعتماد از سنا از سوی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان مورد حمایت قرار گرفت با این حال پرسش‌های تند و تیز «الیزابت وارن» سناتور دموکرات نیز از وی در این جلسه مطرح شد. وارن پرسش‌هایی در باره روابط وی با شرکت اسلحه سازی ریتیون و عدم قبول تداوم تعهد اخلاقی‌ که او در سال ۲۰۱۷ برای اجتناب از تصمیماتی که شرکت‌ها در آن دخالت داشته باشند امضا کرده بود، پرسید.

الیزابت وارن که از جمله نامزدهای انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکاست، تنها عضو کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا بود که با تایید مارک اسپر به‌عنوان وزیر دفاع مخالفت کرد.

شرکت اسلحه سازی ریتیون سومین پیمانکار دفاعی ایالات متحده آمریکاست.

مارک اسپر در اوایل دهه ۹۰ میلادی در جنگ خلیج فارس خدمت کرد. او همچنین بعنوان نظامی زیر پرچم در ویرجینیا و گارد ملی کلمبیا و ذخیره ارتش خدمت کرد و در سال ۲۰۰۷ بازنشسته شد.

اسپر سابقه خدمت به عنوان مشاور امنیت ملی سناتور «لدر بیل» و بعنوان مدیر اجرایی و مشاور سیاسی سناتور «چاک هگل» خدمت کرده است. وی همچنین مسئول امور امنیت ملی در کمیته روابط خارجه سنا بوده است.

وی پیش از رسیدن به پست معاون وزیر دفاع بعنوان «برنامه‌ریز جنگ» در پنتاگون خدمت کرده است.

از زمانی که «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا به دلیل اختلافات سیاسی در ماه دسامبر ۲۰۱۸ استعفا کرد، پنتاگون بدون وزیر و توسط سرپرست اداره می شد.

پیش از مارک اسپر قرار بود پاتریک شاناهان بعنوان وزیر دفاع انتخاب شود اما پس از گزارش‌هایی مبنی بر خشونت در خانه‌اش، از نامزدی وزارت دفاع کناره‌گیری کرد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha