دوشنبه: ارتقای روابط با چین، اولویت سیاست‌ خارجی ما است

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهور تاجیکستان در دیدار با وزیر امور خارجه با بیان اینکه دوشنبه معتقد است که تایوان بخشی جدانشدنی از چین است، افزود: ارتقای روابط با پکن یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ما است.

به گزارش یکشنبه ایرنا از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان در دیدار وانگ یی وزیر امور خارجه چین با ابراز خرسندی از روند رو به رشد روابط دوستانه و راهبردی بین دوشنبه و پکن، اظهار داشت: ما از گسترش این‌گونه روابط که منافع اساسی مردم ۲ کشور را تامین می‌کند، استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه چین یکی از شرکای بزرگ کشورش در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری است، افزود: حجم کل سرمایه‌گذاری پکن در اقتصاد تاجیکستان در ۱۰ سال گذشته ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.

رحمان بر تعهد دوشنبه به همکاری فعال با چین در اجرای پروژه‌های مشترک مرتبط با «اقتصاد سبز»، «اقتصاد دیجیتال»، «هوش مصنوعی» و تولید در تاجیکستان با استفاده از «فناوری های سبز» تاکید کرد.

رئیس‌جمهور تاجیکستان خاطرنشان کرد که ارتقای روابط با پکن یکی از اولویت‌های سیاست خارجی دوشنبه است.

وی با تاکید پایبندی کشورش به اصل چین واحد، افزود: تاجیکستان معتقد است که تایوان بخشی جدا نشدنی از چین است.

وانگ یی نیز در این دیدار با بیان اینکه پکن و دوشنبه همسایگانی هستند که با کوه‌ها و رودخانه‌ها به هم متصل شده‌اند، افزود این ۲ کشور همواره با احترام به یکدیگر در لحظات حساس از یکدیگر حمایت کرده‌اند.

وی افزود: در دیدار سران چین و تاجیکستان در حاشیه نشست «سران چین و آسیای‌مرکزی» بر تشکیل یک جامعه مشترک بین ۲ کشور تاکید شد تا با تعیین اهداف روشن برای توسعه روابط ۲جانبه، نشانه مثبتی به مردم ۲ کشور و جهان ارسال شود.

وانگ با تاکید بر اینکه پکن در هر زمان دوست و شریک قابل اعتماد دوشنبه بوده و از توسعه مسیر این کشور متناسب با شرایط ملی تاجیکستان حمایت خواهد کرد، تصریح کرد: ما مخالف دخالت کشورهای خارجی در امور دوشنبه هستیم.

این دیپلمات ارشد چینی همچنین اظهار داشت: ما از چهار توسعه راهبردی اصلی انرژی، حمل و نقل، کشاورزی و صنعتی شدن تاجیکستان حمایت می‌کنیم و به نیازهای دوشنبه اهمیت زیاد می‌دهیم.

وی افزود: چین همواره متعهد به گسترش همکاری اقتصادی، امنیتی، مبارزه با ترویسم و صنایع نوظهور با تاجیکستان است.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین خاطرنشان کرد که طرفین می‌توانند با گسترش همکاری‌ها در چاروچوب‌های «سازمان ملل متحد»، «سازمان همکاری شانگهای» و «مکانیسم چین -آسیای مرکزی» به حفظ منافع ۲ کشور و کشورهای‌ در حال توسعه و نیز به رونق و ثبات جهان کمک کنند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha