۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۰۱
کد خبر: 83078039
T T
۰ نفر

132 ايستگاه هواشناسي در خراسان شمالي فعال است

۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۰۱
کد خبر: 83078039
132 ايستگاه هواشناسي در خراسان شمالي فعال است

بجنورد- ايرنا- رئيس اداره تجهيزات اداره كل هواشناسي خراسان شمالي گفت: هم اينك 132 ايستگاه در نقاط مختلف استان مستقر و عوامل جوي را در ابعاد متفاوت اندازه گيري مي كنند.

هاشم فارابي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: ايستگاه هاي سينوپتيك هواشناسي در تمام شهرستان هاي استان، وضعيت جوي را ساعت به ساعت داده پردازي و مخابره مي كنند.
ايستگاههاي سينوپتيك كه بر اساس ضوابط و مقررات سازمان جهاني هواشناسي فعاليت دارند موظف به اندازه‌گيري و تهيه مولفه هاي جوي و ارسال آن به شبكه مخابراتي در بازه هاي يك و يا سه ساعته هستند.
رئيس اداره تجهيزات اداره كل هواشناسي خراسان شمالي افزود: ايستگاه هاي سينوپتيك در فرودگاه بجنورد و 7 نقطه شهرستان هاي ديگر استان استقرار دارند.
فارابي اظهار داشت: 13 ايستگاه اقليم شناسي تمام خودكار نيز در استان فعال است كه در نقاط شهري و مراكز بخش ها نصب و راه اندازي شده است.
وي افزود: اين ايستگاه ها قابليت اندازه گيري وضعيت دما و رطوبت، فشار هوا، بارش، سمت و سرعت باد و ميزان انرژي را داشته و لحظه به لحظه اطلاعات را مخابره مي كنند.
وي اضافه كرد: همچنين 44 ايستگاه بارش سنجي نيز در مناطق روستايي استان نصب شده كه به صورت خودكار وضعيت بارندگي ها را رصد مي كنند.
وي گفت: در كنار اين ايستگاه ها، 68 ايستگاه بارش سنجي دستي نيز در مناطق مختلف روستايي فعال است كه توسط متصدي مربوط و كمك و همراهي مردم بررسي روزانه بارش را انجام مي دهند.
فارابي با تاكيد بر لزوم روزآمد كردن تجهيزات و حسگرهاي اندازه گيري هواشناسي، اين امر را نيازمند تامين اعتبارات كافي دانست.
وي افزود: سازمان هواشناسي جهاني، استانداردهاي سختي دارد كه نيازمند تجهيزات روز دنيا است و بايد اعتبارات ارزي فراهم شود تا نيازهاي تجهيزاتي اين حوزه برطرف شود.
خراسان شمالي تنها استان كشور است كه از وجود مركز تحقيقات هواشناسي بي بهره است.
ميانگين بارش سالانه استان خراسان شمالي حدود 240 ميلي متر است.
اين استان 344 هزار هكتار عرصه زراعي و باغي دارد.
ط/5132

سرخط اخبار استان‌ها