۲۰ آبان ۱۳۹۴، ۸:۵۵
کد خبر: 81833764
T T
۰ نفر
مبارزه با تروريسم محور اجلاس صلح و امنيت آفريقا

تهران- ايرنا-صدها تن از شخصيتهاي سياسي،اقتصادي،فرهنگي و اجتماعي از سراسر آفريقا و جهان در داكار پايتخت سنگال در دومين نشست 'صلح و امنيت در آفريقا' گردهم آمده اند تا راههاي مبارزه با تروريسم در اين قاره را مورد بحث و بررسي قرار دهند.

در دومين نشست صلح و امنيت در آفريقا بيش از 800 تن از شخصيتهاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي و نيز صاحبان صنايع و سرمايه گذاران از سراسر آفريقا و ديگر كشورهاي جهان حضور دارند.
نخستين اجلاس صلح و امنيت در آفريقا در سال 2014 و با حضور صاحبنظران و شخصيتهاي سياسي آفريقا برگزار شد.
'مانكور انديايه' وزير امور خارجه سنگال در مراسم افتتاحيه دومين اجلاس صلح و امنيت در آفريقا ابراز اميدواري كرد كه اين نشست فرصتي براي تبادل تجربيات و اقدامات براي ارتقاء صلح و امنيت در اين قاره باشد.
'ژان ايو لودريان' وزير دفاع فرانسه نيز در سخناني در اين نشست ابراز اميدواري كرد كه در اين نشست ابتكاراتي براي ارتقاء سطح صلح و امنيت آفريقا مطرح شود.
'آلن او روي' از شخصيتهاي سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در افتتاحيه اين اجلاس گفت: بررسي مساله تروريسم و نيز حمايت بين المللي براي گسترش امنيت در آفريقا از محورهاي اصلي گفت وگوهاي اين نشست است.
دومين نشست 'صلح و امنيت در آفريقا' در شرايطي برگزار مي شود كه اقدامات گروه هاي تروريستي و تكفيري نظير بوكوحرام و الشباب در برخي كشورهاي آفريقايي هنوز ادامه دارد و اين اقدامات نه تنها به عاملي براي ترس و وحشت ساكنان اين مناطق تبديل شده بلكه نبود امنيت ناشي از اين اقدامات به ساختار اقتصادي و اجتماعي اين كشورها نيز لطمات جدي زده است.
براثر فعاليت گروههاي تروريستي و تكفيري ، صدها هزار تن از ساكنان كشورهاي آفريقا ناگزير به مهاجرت شده كه در نتيجه آن ساختار اجتماعي اين مناطق در حال فروپاشي است؛ ضمن اينكه نبود امنيت، امكان هرگونه فعاليت اقتصادي را نيز از اين مناطق سلب كرده است.
فعاليت گروه تكفيري تروريستي بوكوحرام بويژه در كشورهاي نيجريه ، نيجر ، چاد و كامرون مشكلات عمده اي براي آنان بوجود آورده است.
براثر اقدامات تروريستي اين گروه مسلح ، دولت چاد اخيرا مجبور شد در بخشي از مناطق اين كشور حالت فوق العاده اعلام كند.
همچنين چندي پيش در پي حملات تروريستي اين گروه، 151 مدرسه در نيجر تعطيل شد.
براساس آمار سازمان ملل متحد ، در نتيجه حملات اين گروه تروريستي- تكفيري از شش سال پيش تاكنون هزاران نفر كشته و حدود دو ميليون نفر در آفريقا آواره شده اند.
در نخستين اجلاس صلح و امنيت در آفريقا كه سال گذشته ميلادي برگزاري شد ، نمايندگان شوراي امنيت سازمان ملل متحد از كشورهاي آفريقايي خواستند كه هرگونه حضور و عضويت در گروههاي تروريستي و تكفيري و مشاركت در اقدامات خشونت آميز جرم جنايي تلقي شود.
براساس اين پيشنهاد تا كنون 23 كشور آفريقايي قوانين سخت گيرانه اي در قبال اقدامات گروههاي تروريستي تكفيري نظير بوكوحرام ، الشباب و القاعده به تصويب رسانده اند.
همچنين قطعنامه 2178 شوراي امنيت سازمان ملل متحد كه در سپتامبر سال 2014 ميلادي به تصويب رسيد از تمامي كشورهاي عضو سازمان ملل مي خواهد مجازات هاي سنگيني را عليه شهرونداني اعمال كنند كه قصد دارند در اقدامات تروريستي شركت كنند.
از سوي ديگر حضور صدها شخصيت بين المللي در اجلاس 'صلح و امنيت در آفريقا ' در داكار بيانگر تاكيد جامعه جهاني براي مقابله با پديده تروريسم در اين قاره است .
با اين وجود به نظر مي رسد كه هيچيك از اين اقدامات و مصوبات تاكنون موثر نبوده است ، زيرا گروههاي تروريستي همچنان در برخي مناطق آفريقا به تاخت وتاز مشغولند و براي خود حوزه نفوذ تعريف كرده اند.
براين اساس بايد تاكيد كرد كه مبارزه جدي با تروريسم ، اراده اي بيش از تشكيل نشست هاي متعدد و تصويب قطعنامه مي طلبد.
نبود ساختارهاي نظامي و سياسي مناسب و متناسب براي مبارزه با گروههاي تروريستي از يك سو و ناهماهنگي برخي كشورهاي آفريقا در اين خصوص از سوي ديگر از عمده موانع و مشكلاتي است كه تا كنون روند مقابله با اين گروهها را به شكست كشانده است.
به نظر مي رسد كه برخي دولتهاي آفريقايي تحت تاثير عوامل خارجي زمينه را براي فعاليت گروههاي تروريستي مهيا مي كنند.
بر اين اساس مي توان گفت موثرين و مناسب ترين روش براي مبارزه با اين گروهها اتحاد و هماهنگي كامل كشورهاي آفريقايي در اين زمينه است.
گزارش از محمدرضا عرفانيان
خاورم**1583**1586
۰ نفر

سرخط اخبار جهان