دفاع دادستان دیوان بین‌المللی کیفری از درخواست حکم بازداشت سران رژیم صهیونیستی

تهران- ایرنا- کریم خان دادستان دیوان بین‌المللی کیفری از تصمیم خود برای ارائه درخواست حکم بازداشت سران رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب جنایت جنگی در غزه دفاع کرد.

به گزارش ایرنا، کریم خان در مصاحبه با نشریه انگلیسی ساندی تایمز که یکشنبه منتشر شد، اظهار کرد: در سطح بین‌المللی در لحظه حساسی قرار داریم. اگر به قانون پایبند نباشیم دیگر هیچ چیزی برای چنگ زدن به آن نداریم.

وی که به ندرت با رسانه‌ها مصاحبه می‌کند، افزود که کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا از نزدیک در حال رصد این مساله هستند که آیا نهادهای جهانی به قوانین بین‌المللی پایبند هستند یا خیر.

دادستان دیوان بین‌المللی کیفری تصریح کرد: سوال این است که آیا کشورهای قوی وقتی می‌گویند که یک نهاد حقوقی وجود دارد، در این سخن صداقت دارند یا این نظام مبتنی بر قانون، بیهوده و صرفا ابزار ناتو و دنیای پسااستعماری است که هیچ عزمی واقعی برای اعمال یکسان قانون ندارد؟

کریم خان مدعی شد که «اسرائیل حق دارد از جمعیت خود دفاع کرده و گروگان‌ها را بازگرداند» اما «هیچ کسی مجوز ارتکاب جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت ندارد.»

وی به برخی اتهامات علیه اسرائیل از جمله «بستن آب به روی مردم، هدف قرار دادن کسانی که در صف غذا بودند و هدف قرار و کشتن کارکنان نهادهای امدادرسانی» اشاره کرد و گفت: قرار نیست جنگ اینگونه انجام شود.

کریم خان خواستار بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت شده است. در صورتی که قضات دیوان بین‌المللی کیفری با این درخواست موافقت کنند ۱۲۴ کشور عضو این نهاد حقوقی موظف به بازداشت وی هستند.

۷۱ نفر

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha