۸ مهر ۱۳۹۴، ۸:۰۷
کد خبر: 81779055
T T
۰ نفر
آتشكده فردُقان فراهان  يادگاري از دوره ساسانيان

فرمهين -ايرنا- آتشكده فردُقان فراهان يادگاري از دوره ساسانيان است كه بخشي از نحوه زيست و باورهاي مردمان پيشين اين ديار را نشان مي دهد.

روستاي فرُدقان در شمال غربي فراهان قرار دارد و آتشكده بر روي تپه اي مجاور آن قرار دارد و اكنون فقط بخشي از آن از گزند حوادث در امان مانده است.
بر اساس منابع مكتوب، بخشي از آتشكده فردُقان در سال 283 هجري قمري توسط برون تركي حاكم قم كه تحت حمايت حكومت بني عباس بود تخريب شد.
از اين آتشكده يك ديوار اصلي باقي مانده است كه ارتفاع آن حدود 9 متر، قطر پي هاي آن حدود پنج متر و جنس آن از سنگ و ساروج است و دو در طلايي آن بعد از تخريب بنا توسط حاكم قم براي نصب به مكه فرستاده شد.
مدير تحقيقات اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان در خصوص اين آتشكده گفت: در وسط قلعه تعدادي پي هاي سنگي به قطر پنج متر وجود دارد كه مي تواند بازمانده تالارها، آتشگاه و نيايشگاه باشد.
اسماعيل شراهي افزود: پايه هاي اين آتشكده بر ستون هايي قرار گرفته و در پايه يكي از اين ستون ها سردابي به چشم مي خورد كه بر اساس بعضي روايات محل زندان ابوعلي سينا بوده است.
وي اظهار كرد: در ضلع شمالي قلعه در زير زميني، تعداد چهار ستون به قطر حدود دو و نيم متر از آجر و ساروج ديده مي شود كه ستون ها تقريبا در كنار هم قرار دارند و حدود سه متر از آن ها نمايان است و قسمت بيشتر آن ها داخل زمين و زير آوار است.
آتشكده فردُقان واقع در روستايي به همين نام در فاصله ۱۵كيلومتري شمال شهر خنجين در تاريخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ به شماره ۲۵۰۱۹ به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
لغت شناسان فراهان را فشرده واژه فراهامون مي دانند كه نزديكي درياچه‌اي كه امروز درياچه مگان (ميقان) است و در روزگاران گذشته‌ هامون ناميده مي‌شده است، قرار دارد.
فراهان داراي دو بخش مركزي و خنجين، يكي از 12 شهرستان استان مركزي است كه در سال ۱۳۸۹ به طور رسمي در تقسيمات كشوري شهرستان شد.
7114/6012

سرخط اخبار استان‌ها