۶ خرداد ۱۴۰۳، ۰:۰۱
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85489225
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

حماس: اسرائیل برای مذاکره جدی نیست / اعتمادی به صهیونیست‌ها نداریم

تهران- ایرنا- اسامه حمدان از رهبران حماس شنبه شب در سخنانی با بیان اینکه ما نیازی به مذاکره جدید نداریم و جنبش حماس پاسخ خود را به طرح پیشنهادی واسطه‌ها ارائه داده است، تاکید کرد: رژیم صهیونیستی برای مذاکره جدی نیست.

به گزارش ایرنا از الجزیره، حمدان با اشاره به اینکه هدف از مذاکرات توقف تجاوز، پایان دادن به محاصره و توافق عادلانه برای تبادل اسرا است، گفت: از طرف واسطه‌ها چیزی به ما در مورد از سرگیری مذاکرات اطلاع داده نشده است.

وی با تاکید براینکه حرف و حدیث‌های امروز در مورد مذاکرات جدید جدی نیست، افزود: پیش تر پیشنهادی ارائه شده بود و ما آن را پذیرفتیم اما رژیم اسرائیل با آن مخالفت کرد و هیچ تضمینی نیست که این رژیم پیشنهادهای جدید برای ورود به مذاکرات را بپذیرد.

حمدان تصریح کرد: سران رژیم اسرائیل به ویژه بنیامین نتانیاهو بارها مانع از دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا شدند؛ زیرا بر این باور بودند که با جنگ زمینی خواهند توانست اسرای صهیونیست را آزاد کنند و به حضور مقاومت فلسطین پایان دهند.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر نیازی به مذاکره جدید نیست و بحث اصلاح پیشنهاد میانجی‌ها در راستای کمک به رژیم صهیونیستی است، گفت: به هیچ پیشنهاد و طرحی از سوی دشمن صهیونیستی نمی‌توان اعتماد کرد و ما چرا باید بعد از طرح پیشنهادی اخیر واسطه‌ها که آن را پذیرفتیم با طرحی دیگر موافقت کنیم؟

حمدان در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون پرسش این است که چه تضمینی می‌توان در رابطه با موافقت رژیم صهیونیستی با افکار و ایده‌های جدید داد، افزود: اگر تضمین جدی وجود نداشته باشد، این به معنای دادن زمان بیشتر به رژیم اشغالگر برای ادامه جنگ است.

وی همچنین با بیان اینکه هم اکنون تنها سخن گفتن از آمادگی رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس مستمر کفایت نمی‌کند، گفت: در حال حاضر لازم است که این رژیم فورا از نوار غزه عقب‌نشینی کرده و با توقف حملاتش، جنگ متوقف شود.

حمدان در ادامه با اشاره به اینکه ما همچنین معتقدیم که رژیم صهیونیستی به دنبال طفره رفتن از عمل به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری است، افزود: به اعتقاد ما اولویت کنونی، اجرای حکم دیوان بین‌المللی دادگستری است و جو بایدن باید آمادگی خود را برای ملزم کردن رژیم اسرائیل به عمل به این حکم اعلام کند.

به گزارش ایرنا، دیوان بین المللی دادگستری واقع در شهر لاهه هلند با ۱۳ رأی موافق و ۲ رأی مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را صادر کرد و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواستار شد.

این حکم دیوان بین المللی دادگستری با واکنش کشورها و نهادهای بین المللی و منطقه‌ای روبه رو شده است.

کشورها و سازمان‌های مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای از حکم دیوان بین المللی دادگستری برای توقف حملات رژیم اسرائیل به رفح، بازگشایی این گذرگاه برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، تضمین ورود کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی حقایق مربوط به نسل کشی در غزه و تقدیم گزارش مربوطه ظرف یک ماه استقبال کردند.

در همین راستا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه تاکید کرد که حکم دادگاه لاهه به اسرائیل برای توقف عملیات نظامی در رفح الزام آور است و همه طرف‌ها باید از آن پیروی کنند.

گوترش تاکید کرد: تصمیمات دادگاه الزام آور است و اطمینان دارد که طرفین به طور مقتضی از دستور دادگاه تبعیت خواهند کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در بخش دیگری از اظهارات خود، گفت: مطابق اساسنامه دیوان، ما فوراً اطلاعیه این حکم را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهیم داد.

مقاومت فلسطین در نوار غزه هفتم اکتبر (پانزدهم مهر ماه) در عملیاتی غافلگیرانه وارد شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور نوار غزه شده و حدود ۲۵۰ صهیونیست را به اسارت گرفت. تعدادی از این اسرا در اقدامی انسان‌دوستانه آزاد شدند. شمار دیگری از آنها نیز طی عملیات تبادل اسیران میان رژیم صهیونیستی و حماس آزاد شدند.

با این وجود تعدادی از آنها به دلیل بی‌توجهی‌های کابینه تندرو رژیم اشغالگر و تداوم حملات وحشیانه به نوار غزه جان خود را از دست دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha