سرافرازی پس از ۵۷۶ روز خونین

۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۱۲
کد خبر: 85486815
سرافرازی پس از ۵۷۶ روز خونین

سمنان - ایرنا - سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس سال ۱۳۶۱ پس از ۵۷۶ روز اشغال توسط نیروهای بعثی به همت دلیرمردان ایران زمین از جمله استان سمنان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مردمانش شاد و خرم بودند، اما با دست‌درازی رژیم بعثی عراق به خونین شهر تبدیل شد و دیگر مردم دیار خرمشهر جز خون غلتیدن جگر گوشه‌هایشان هیچ ندیدند، اما با وجود لمس این لحظه‌های دردناک که حتی توصیفش زجرآور است مقاومت کردند تا جمهوری اسلامی ایران دست اجنبیان و بیگانگان نیفتد و با این هدف مشترک، شیرمردان ایران اسلامی از نقاط مختلف کشور بدون راه دادن ذره‌ای ترس و وحشت به خود، خانواده را به خداوند مهربان می‌سپردند و راهی خونین‌ شهر می‌شدند و فقط یک چیز در ذهنشان می‌گذشت، آنهم آزادی خرمشهر از چنگال بیگانگان.

خرمشهر ۵۷۶ روز خونین را تجربه کرد؛ روزهایی که کودکان، زنان و مردان بی‌گناه زیر تیربار رژیم بعثی عراق در خون خود می‌غلتیدند و چه جان‌ها که در مقابل دیدگان به دررفت؛ اما با وجود تمامی این روزهای سخت، مردم غیور عقب نکشیدند، ناامید نشدند و جانانه ایستادگی کردند و امید داشتند روزی خونین شهر دوباره خرمشهر می‌شود.

سرافرازی پس از ۵۷۶ روز خونین

همین امیدها، غیرت‌ها و جوانمردی‌ها طراحی عملیات بیت‌المقدس را برای آزادسازی خرمشهر با برنامه‌ریزی نخبگان نظامی کشور کلید زد و رزمندگان سمنانی بی‌خبر از برنامه‌ریزی اجرای این عملیات، اما مصمم در جانفشانی برای دفاع از خاک وطن برای گذراندن آموزش نظامی ۴۵ روزه عازم پادگان ۲۱ حمزه تهران شدند.

عملیات بیت‌المقدس با عزمی جزم برای آزادسازی خرمشهر آغاز شد و رزمندگان سمنانی نیز به همراه دیگر رزمندگان به اهواز اعزام شدند؛ عملیات موفق و غرورآفرین بیت‌المقدس هم برای ایران و هم برای صدام اهمیت داشت، چرا که خرمشهر منطقه بسیار راهبردی، بزرگترین بندر خاورمیانه با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و مهمترین مرز ایران و عراق بود.

صدام به قدری به اشغال خرمشهر و پیروزی مغرور بود که با همراهی مجرب‌ترین کارشناسان نظامی، سد و دژهای بزرگ اطراف خرمشهر ایجاد کرد و مطمئن بود ما نمی‌توانیم این خاک را پس‌بگیریم؛ حتی کارشناسان برجسته دنیا هم همین فکر را می‌کردند، اما دلیرمردان ایرانی با شجاعت و رشادت تا پای جان ایستادند و خونین شهر را پس گرفتند.

سرافرازی پس از ۵۷۶ روز خونین

۴۰ روز پس از عملیات فتح‌المبین، عملیات بیت‌المقدس طراحی و از دهم اردیبهشت تا سوم خرداد ۱۳۶۱ طی چندین مرحله انجام شد و در هر مرحله قسمتی از خاک ایران آزاد می‌شد. در مرحله اول و دوم، جاده اهواز به خرمشهر که خیلی مهم بود آزاد و در مراحل بعد به ترتیب خاک‌ریزهای عراقی آزاد شد و نهایت به دروازه‌های خرمشهر رسید.

رزمندگان جمهوری اسلامی ایران طی یک عملیات سه شبانه‌روزه در ادامه عملیات بیت المقدس موفق شدند از چند محور وارد خرمشهر شوند و روز سوم خرداد نیز خرمشهر آزاد شد؛ ۱۹ هزار نیروی عراقی بعد از آزادی خرمشهر اسیر و ۱۶ هزار نفر از آنان نیز در کل این عملیات کشته و زخمی شدند.

سمنان دیار شهیدپرور

طبق اسناد موجود پنچ گروهان از استان سمنان، شامل تیپ تکاور ذولفقار ارتش و گردان جهادسازندگی در عملیات بیت‌المقدس حضور داشتند و ۸۵ شیرمرد از ارتش، سپاه، بسیج و جهادسازندگی استان سمنان در عملیات بیت‌المقدس و در راه آزادسازی خرمشهر به شهادت رسیدند و ۱۷۰ نفر از رزمندگان این دیار نیز در این عملیات جانباز و مجروح شدند.

سالروز سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر، یادآور مجاهدت بزرگ در راه خدا و روحیه عزت، شجاعت، فداکاری و ایثارگری جوانان برای انقلاب و کشور است، چرا که اشغال خرمشهر برگ برنده و دستاوردی برای‌ صدام به منظور تشدید حالت‌های تهاجمی بود و فتح این خطه توسط رزمندگان ایران غرور او را شکست بر افتخارات این دیار افزود.

سرافرازی پس از ۵۷۶ روز خونین

سمنان به تناسب جمعیت کشور و شهدا، یک و هفت دهم برابر میانگین کشوری شهید تقدیم میهن کرده است و بیش از ۹۷ درصد از شهدا مربوط به دفاع مقدس هستند و همه این سروقامتان و مدافعان وطن در خطوط مقدم و مناطق جنگی به شهادت رسیدند.

مقایسه آماری شهیدان بسیجی استان سمنان با کشور نشان می‌دهد که از مجموع یک میلیون و ۹۳۰ هزار بسیجی رزمنده در کشور، ۹۵۰ هزار نفر به شهادت رسیدند و معادل چهار و ۹ دهم درصد کل رزمندگان و سهم استان سمنان از شهدای بسیجی یکهزار و ۵۷۴ نفر است که معادل پنج و چهار دهم درصد رزمندگان استان محسوب می‌شود.

آمار شهدای جهاد در استان سمنان به حدود ۱۱۳ نفر معادل چهار درصد از آمار کل شهدای استان می‌رسد و بر پایه گزارش‌ها، آمار شهدای جهاد استان با ۱۱۳ نفر معادل سه و ۶ دهم درصد از کل شهدای جهاد کشور است که بیش از سه برابر میانگین کشوری را به خود اختصاص داده است.

از سه هزار شهید استان سمنان، ۲۲۰ نفر ورزشکار و ۹۶ شهید در عرصه بهداشت و درمان به فیض شهادت رسیدند و ۷۰۰ نفر از رزمندگان جبهه‌های جنگ حق علیه باطل که از این حوزه عازم نبرد شده بودند نیز به جایگاه والای جانبازی نائل آمدند.

از مجموع ۹۶ شهید بهداشت و درمان دفاع مقدس استان سمنان، یک شهید پزشک بود، ۶ شهید نیز بهداشت و پزشکیار، ۵۶ شهید امدادگر، ۹ شهید حامل مجروحان، ۹ شهید راننده آمبولانس و ۱۸ شهید نیز بهداشتیار و عضو کادر بهداشت و درمان رزمندگان دفاع مقدس بودند که به شهادت رسیدند.

شمار کل جانبازان استان سمنان هفت هزار و ۲۰۰ نفر است که از این تعداد یکهزار و ۸۰۷ نفر از جانبازان استان را جانبازان شیمیایی تشکیل می‌دهند. ۲۰۷ نفر دارای بیش از ۲۵ درصد جانبازی هستند.

طبق گزارش‌ها، در کشور به ازای هر ۱۲۴ نفر یک نفر جانباز و در استان سمنان به ازای هر ۵۸ نفر یک نفر در دوران دفاع مقدس جانباز شدند و استان سمنان بیش از ۲ و یک دهم برابر میانگین کشوری جانباز دارد و همچنین یکهزار و ۷۴۷ نفر از این جانبازان بیش از ۲۵ درصد جانبازی دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha