سلاجقه: تالاب‌های قم ظرفیت بسیار ارزشمندی در مرکز کشور است

قم - ایرنا - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره با اهمیت تالاب‌های قم گفت: تالاب‌های این استان به لحاظ زیست محیطی ظرفیت بسیار ارزشمندی در مرکز کشور است.

به گزارش ایرنا ،‌ علی سلاجقه در جریان دور دوم سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت به قم،‌ در بازدید از تالاب حوض سلطان اظهار کرد:‌ این تالاب به لحاظ زیست محیطی و نقش بسیار مهم در کنترل کانون‌های گرد و غبار دارای جایگاه ویژه‌ای در مرکز کشور است.

وی با اشاره به اهتمام دولت بر رفع مشکلات زیست محیطی دریاچه نمک، تخصیص حقابه‌های زیست محیطی استان قم و اقدامات مؤثر دیگر در این حوزه، گفت: همه دستگاه‌های اجرایی ذیربط باید بر اساس وظایف و تکالیف ابلاغی در راستای بهبود وضعیت تالاب‌ها اقدام کنند.

وی ظرفیت عظیم گردشگری در تالاب حوض سلطان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: این زیستگاه‌ها متعلق به همه مردم ایران است و باید آیین نامه مشخص برای حفظ و حراست از طبیعت و محیط زیست منطقه تدوین شود.

سلاجقه همچنین با حضور در پاسگاه محیط بانی حوض سلطان با جمعی از محیط بانان استان قم دیدار و پس از شنیدن درخواست ها و مشکلات آنان بر رسیدگی به نیازها و بهبود وضعیت معیشتی محیط بانان تأکید کرد.

تالاب حوض سلطان پهنه ای سفید رنگ به گستره ۳۷ هزار هکتار در شمال شهر قم است که در ضلع شرقی و در کیلومتر ۳۵ اتوبان قم ـ تهران قرار گرفته و از نظر ساختار زمین شناختی، شکل گیری و اکوسیستم از تالاب های کم نظیر در کشور است.

این تالاب از کفه نمکی با حاشیه باتلاقی تشکیل شده و منابع آبی آن به طور عمده از سرریز رودخانه های محلی و سفره های آب زیرزمینی بوده و در ایام گرم سال نیز اگرچه دارای ظاهری به نسبت خشک و نمکی است، اما لایه های نمکی آن همواره مرطوب هستند.

تالاب حوض سلطان که از سال ۱۳۸۸ به منطقه شکار ممنوع ارتقاء سطح یافته است، به عنوان یک تالاب شور کویری، از اکوسیستم منحصر بفردی برخوردار بوده و دارای بیش از ۴۰ گونه گیاهی و ۱۴ گونه جانوری و میکروارگانیسم های خاص دارای رکوردهای جهانی به لحاظ شرایط زیستی و تحمل نمک است و به عنوان یکی از جاذبه های توریستی قم بشمار می رود.

استان قم دارای ۶ تالاب فصلی و دائمی شامل «حوض سلطان»، «مره»، «بهشت معصومه»، «کوه نمک»، «غدیر» و «دریاچه نمک» است که در مجموع با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس یکی از تالابی‌ترین استان های کشور و دارای ظرفیت های عظیم زیست محیطی است.

این تالاب ها با توجه به شرایط ویژه اکولوژیکی و زمین شناختی و قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان، دارای گونه های غنی گیاهی و جانوری است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دومین سفر استانی رییس جمهور و اعضای دولت به قم، آیت‌الله رییسی را همراهی می‌کند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی صبح پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت وارد قم شد. این پانزدهمین سفر از دور دوم سفرهای استانی رییس جمهور است.

دیدار و گفت وگو با شماری از علما و مراجع تقلید، افتتاح چندین طرح عمرانی و بررسی مهم‌ترین مسائل استان قم و پیگیری چگونگی اجرای مصوبات سفر دور نخست سفر از برنامه‌های آیت الله رییسی در سفر به استان قم است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha