تالاب مره قم میزبان ۲۰۰ گونه پرنده از سراسر جهان

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۲۴
کد خبر: 85482028
تالاب مره قم میزبان ۲۰۰ گونه پرنده از سراسر جهان

 قم - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست قم با اشاره به نقش مهم تالاب مره در حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری، گفت: سالانه بیش از ۲۰۰ گونه پرنده از سراسر دنیا به تالاب مره مهاجرت می‌کنند.

محمدحسین بازگیر روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در فصل زمستان بیش از ۳۰ هزار پرنده از گونه‌های مختلف به تالاب مره مهاجرت می‌کنند.

وی تصریح کرد: باتوجه‌به اهمیت تالاب مره، درخواست شده است این تالاب از منطقه شکار ممنوع به پناهگاه حیات‌وحش ارتقا پیدا کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان قم بیان کرد: این تالاب با قدمتی چند میلیون ساله نقش مهمی در حفاظت از منابع خاکی، گیاهی و جانوری در منطقه کویری مرکز کشور دارد.

بازگیر نقش تالاب مره در مباحث زیست‌محیطی را موردتوجه قرار داد و گفت: در استانی مانند قم که با معضل گرد و خاک روبه‌روست، حفظ و تقویت تالاب‌ها نقش مهمی در حفظ خاک و همچنین ادامه حیات گونه‌های مختلف جانوری دارد.

وی ادامه داد: حجم آب تالاب مره به‌رغم تفاوت در فصول مختلف سال خالی از منابع آبی نمی‌شود.

به گفته وی، تالاب مره مهم‌ترین و به عبارتی تنهاترین تالاب زنده و پویای کشور در حوزه مرکزی ایران است.

تالاب مره در پهنه‌ای به وسعت ۱۱ هزار هکتار در دامنه کوهی به همین نام در محدوده کیلومتر ۶۰ آزاده راه قم - گرمسار واقع شده است.

این تالاب وسیع و ارزشمند مهمترین میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در استان است که همه ساله شاهد حضور دسته های بزرگی از انواع مرغابی، غاز، آبچیلک، کاکایی، حواصیل، خروس کولی، دم جنبانک، چکاوک کاکلی، کفچه نوک و گاوچرانک است. پستاندارانی همچون روباه و کفتار و انواع مارها و خزندگان از دیگر ساکنان تالاب مره است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha