۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۴۷
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85483259
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خدمات ماندگار شهید خدمت در خراسان‌شمالی

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۴۷
کد خبر: 85483259
سعید وحیدی
خدمات ماندگار شهید خدمت در خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- تکمیل سد گلمندره گرمه، بهره برداری از تنها مرکز درمان ناباروری، تخصیص یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای جاده بجنورد - جنگل گلستان، بهره برداری از ۳۳ هزار مترمربع فضای آموزشی و بهره برداری از ۱۳۸ کیلومتر راه روستایی بخشی از خدمات ماندگار شهید خدمت، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در خراسان شمالی بود.

به گزارش ایرنا، صبح امروز بود که خبر حزن انگیز شهادت رییس جمهور مردمی و هیات همراه در پی سانحه هوایی اعلام شد و مردم برای همیشه مردی را که به واژه خدمت معنای تازه ای بخشیده بود از دست دادند.

مردی که برای زدودن غبار محرومیت شخصا در تمامی نقاط این کشور پهناور حضور می یافت و وعده های زنگ زده دولت های قبل را محقق می کرد تا همه طعم شیرین عدالت اسلامی را بچشند.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی نیز به عنوان یکی از استان های تازه تاسیس و کم برخوردار از نگاه عدالت محور آیت الله شهید رییسی دور نماند به گونه ای که در همین مدت کوتاه سکانداری اش بسیاری از مطالبات به حق مردم تحقق یافت.

این مطالبات محقق نمی شد مگر با سیاستگذاری های هدفمند، همفکری با نخبگان و سفرهای استانی که دولت به راه انداخت به گونه ای که از نزدیک مشکلات مردم را لمس و پیوند خاک‌ گرفته دولت و مردم در سال های گذشته را پاک کرد.

تکمیل سد گلمندره گرمه، بهره برداری از تنها مرکز درمان ناباروری، تخصیص یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای جاده بجنورد- جنگل گلستان، بهره برداری از ۳۳ هزار مترمربع فضای آموزشی و بهره برداری از ۱۳۸ کیلومتر راه روستایی بخشی از خدمات ماندگار خادم جمهور در خراسان شمالی بود که تبیین آن خالی از لطف نیست.

خدمات ماندگار شهید خدمت در خراسان‌شمالی

تکمیل سند گلمندره

سد «گلمندره» از نوع خاکی با هسته رسی در کیلومتر ۱۳۰ جاده بجنورد به آزادشهر واقع شده است که این پروژه نیمه تمام با تزریق چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم به پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد رسید و در مهرماه امسال مجوز آبگیری دریافت کرد و فاز دوم این طرح نیز در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری کامل می رسد.

برای ساخت سد گلمندره شهرستان گرمه این استان ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار تاکنون هزینه شده است که از این میزان چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال آن در دولت سیزدهم اختصاص یافته است.

گلمندره سدی خاکی سنگریزه ای با هسته رسی، ظرفیت ذخیره‌سازی ۲۷٫۸ میلیون متر مکعب آب با توان تنظیم ۱۲٫۸ میلیون متر مکعب آب است و طول تاج این سد ۶۷۰ متر، ارتفاع تاج سد ۶۱ متر و عرض تاج ۱۰ متر است.

خدمات ماندگار شهید خدمت در خراسان‌شمالی

۱۵۰۰ میلیارد ریال برای جاده بجنورد- جنگل گلستان

طرح چهارخطه محور بجنورد-جنگل گلستان ( موسوم به جاده مرگ ) به عنوان تنها محور ارتباطی اصلی خراسان شمالی با استان‌های شمالی کشور با گذشت ۱۳ سال به دلیل کمبود اعتبار راکد مانده بود که این طرح با تزریق اعتبار در دولت سیزدهم جان دوباره گرفت.

یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه راهسازی بجنورد-جنگل گلستان تخصیص یافت و تکمیل این طرح شتاب می گیرد. این اعتبار به صورت نقدی تخصیص یافته و مختص اجرای این پروژه در خراسان شمالی است.

محور چهار خطه بجنورد - جنگل گلستان بخشی از محور سراسری بهشهر – گرگان– مشهد است. این محور سراسری بیش از ۵۶۰ کیلومتر طول دارد که ۲۷۲ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی خراسان شمالی قرار دارد. تاکنون بخش زیادی از این محور چهار خطه شده زیر بار ترافیک رفته و تنها ۴۵ کیلومتر از آن در خراسان شمالی باقی مانده است.

خدمات ماندگار شهید خدمت در خراسان‌شمالی

بهره برداری از تنها مرکز درمان ناباروری

یکی از اقدامات شاخص دولت در حوزه جوانی جمعیت، بهره برداری از مرکز تخصصی درمان ناباروری ( آی وی اف) در خراسان شمالی بود.

راه‌اندازی مرکز خدمات سطح سه درمان ناباروری در بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد یک اتفاق بزرگ برای زوج‌های نابارور خراسان شمالی است به گونه ای که این افراد برای انجام آی وی اف نیازی برای مراجعه به سایر استان ها را ندارند.

این مرکز پیش از این خدمات ابتدایی و آی یو آی به زوجین نابارور ارایه می داد و مجهز به تجهیزات آی وی اف نبود.

با پیگیری های انجام شده در دولت سیزدهم تجهیزات آی وی اف این مرکز با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی و استانی خریداری شد.

خدمات ماندگار شهید خدمت در خراسان‌شمالی

بهره برداری از ۳۳ هزار مترمربع فضای آموزشی

یکی دیگر از خدمات دولت در حوزه آموزش و پرورش توسعه فضاهای آموزشی و برچیدان مدارس کانکسی بود به گونه ای که در یک سال گذشته ۳۳ هزار متر مربع به گستره فضاهای آموزشی مناسب استان افزوده شد..

همچنین چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای برچیدن مدارس کانکسی اختصاص یافت که نشان از توجه ویژه آیت الله رییسی به حوزه آموزش بود.

با حذف این مدارس و تبدیل آن به محیط ایمن، پنج هزار و ۳۰۰ متر مربع به فضای آموزشی خراسان شمالی افزوده و یک هزار و ۴۰۰ دانش آموز نیز از آن بهره‌مند می‌شوند.

اکنون مجموع فضای آموزشی خراسان شمالی، ۱۸۷ هزار مترمربع و سرانه فضای آموزشی در کشور به ازای هر دانش آموز پنج متر و ۲۱ سانتی متر است که این رقم در استان ۱۰ سانتیمتر بیشتر است.

خدمات ماندگار شهید خدمت در خراسان‌شمالی

اجرا و روکش آسفالت ۱۳۸ کیلومتر راه روستایی

خراسان شمالی در برخی شاخص های توسعه در انتهای جدول استان های کشور قرار دارد که با نگاه عدالت محور آیت الله شهید رییسی و هم افزایی مسوولان ملی و استانی اقدامات امیدبخشی برای جبران این عقب ماندگی ها انجام شد.

یکی از این عقب ماندگی ها، بهره مندی از راه ها به ویژه در حوزه روستایی است که در این راستا در یک سال اخیر ۱۳۸ کیلومتر راه روستایی استان آسفالت شد و با بهره برداری از این راه ها شاخص بهره مندی روستاییان استان از راه مناسب ۲ درصد ارتقا یافت.

با این وجود هنوز هم در حوزه راه ۱۰ درصد از میانگین کشوری عقب هستیم که جبران آن نیازمند بهره گیری ظرفیت دیگر نهادها برای سرعت بخشیدن به پروژه های راهسازی در راه های روستایی دارد.

بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد که در این حادثه رئیس جمهور و همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شدند.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha