برگزاری نمایشگاه مینیاتور و خوشنویسی اسلامی در کازان روسیه

مسکو- ایرنا-  آثار مینیاتور و خوشنویسی اسلامی در نمایشگاهی با عنوان «هنر به مثابه پل ارتباط» در محل موزه دولتی هنرهای تجسمی کازان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

به گزارش ایرنا از کنسولگری ایران در کازان، در این نمایشگاه ۴۰ اثر مینیاتور از استاد بدر السما و ۱۵ اثر خوشنویسی از استاد طاووسی و ۱۵ اثر ترکیبی استاد طاووسی و خانم لیرا سلیمان به نمایش درآمد.

برگزاری نمایشگاه مینیاتور و خوشنویسی اسلامی در کازان روسیه

بنا بر این گزارش، در آیین گشایش این نمایشگاه شماری از اساتید دانشگاه ها و دانشجویان و علاقه‌مندان به هنر اسلامی وهمچنین سرکنسول‌های کشورهای چین، مجارستان، ترکیه و ترکمنستان حضور داشتند.
داود میرزاخانی سرکنسول ایران در کازان در این آیین، هنر را به عنوان پل ارتباطی برای توسعه روابط فرهنگی برشمرد و بر گسترش فعالیت ها در این عرصه تاکید کرد.

برگزاری نمایشگاه مینیاتور و خوشنویسی اسلامی در کازان روسیه

معاون آموزش بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا نیز ضمن معرفی فعالیتهای پژوهشی و آموزشی بنیاد هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی هنر اسلامی به عنوان یکی از مظاهر تمدن و آشنایی با ابعاد مختلف آن برشمرد.
مجید ابوالحسنی افزود: آثار مینیاتور و خوسنویسی دارای مفاهیمی عمیق برگرفته از آیات قرآن، ادبیات ایران و فلسفه و عرفان اسلامی هستند.
وی ادامه داد: بنیاد ابن سینا تاکنون بیش از ۴۰۰ اثر در زمینه های مختلف منتشر کرده است که از این تعداد هفده اثر به عنوان کتاب سال برگزیده شده اند.

برگزاری نمایشگاه مینیاتور و خوشنویسی اسلامی در کازان روسیه

در این آیین، لیرا سلیمان هنرمند روس ضمن قدردانی از بنیاد ابن سینا و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کازان به معرفی فعالیت‌های هنری خود پرداخت.
این نمایشگاه با حمایت بنیاد ابن سینا و همکاری سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران و موزه هنرهای تجسمی کازان ۱۴ فروردین‌ماه آغاز به کار کرد و شامگاه یکشنبه ۱۹ فروردین‌ماه به کار خود پایان می‌دهد.

برگزاری نمایشگاه مینیاتور و خوشنویسی اسلامی در کازان روسیه

جمهوری تاتارستان با مرکزیت کازان در بخش اروپایی فدراسیون روسیه در میانه دو رودخانه ولگا و کاما واقع شده است و تقریبا در ۸۰۰ کیلومتری شرق مسکو قرار دارد.
تاتارستان از جمهوری‌های خودمختار روسیه است که صادرات محور بوده و قطب صنعتی و کشاورزی منطقه مرکزی روسیه و حوزه ولگا است که بنا بر اعلام کارشناسان به واسطه قرار داشتن در مسیر کشتیرانی رود ولگا به بندر آستراخان و دسترسی آسان‌تر بنادر ایران به این منطقه نسبت به سایر مناطق روسیه، از مزیت نسبی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه برخوردار است.
کازان به عنوان یکی از دروازه های اصلی ورود اسلام به سرزمین های شمالی محسوب می‌شود. بنا به برخی منابع تاریخی، سال ۹۲۲ میلادی ولگا بلغارستان (جمهوری تاتارستان کنونی)‌ اسلام را به عنوان دین اصلی پذیرفت؛ امروز نیز بخش عمده ای از مسلمانان روسیه در جمهوری تاتارستان زندگی می کنند.
شهر کازان با این پیشینه تاریخی، سالانه میزبان اجلاس بین‌المللی اقتصادی روسیه – جهان اسلام است و قرار است پانزدهمین دوره این اجلاس اواخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شود.
بنا به اعلام مقامات روس، این شهر ماه اکتبر ۲۰۲۴ (آبان ۱۴۰۳) میزبان نشست سران گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس خواهد بود، گروهی که از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲)، پنج عضو جدید از جمله جمهوری اسلامی ایران به آن پیوستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha