آغاز رقابت‌های «فیجیتال» در کازان روسیه؛ پوتین: ورزش را سیاسی نکنید

مسکو- ایرنا- نخستین دوره رقابت‌های بین‌المللی ورزش‌های حرکتی - دیجیتالی موسوم به فیجیتال با عنوان «بازی‌های آینده» روز چهارشنبه در آیینی با حضور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در شهر کازان مرکز جمهوری تاتارستان این کشور به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، پوتین که در این آیین از سوی قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان، شمار کشورهای شرکت کننده در این رقابت‌ها را ۱۰۴ کشور از قاره‌های مختلف عنوان کرد.
همچنین بنا بر اعلام ستاد برگزاری این رقابت‌ها به دفتر ایرنا در مسکو، ۳۳ نفر از دو هزار شرکت‌کننده در این رقابت‌ها از جمهوری اسلامی ایران هستند.
در این رقابت‌های بین‌المللی با قالب جدید که تا یکشنبه ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۲ ادامه دارد، شرکت‌کنندگان در رشته های جدید ضمن فعالیت بدنی با استفاده از فناوری‌های مدرن در محیط دیجیتال رقابت می‌کنند.

پوتین: سیاست باید از ورزش دور نگه داشته شود
رئیس‌جمهوری روسیه در سخنانی در آیین آغاز به کار این رقابت‌ها گفت:‌ سیاست باید از ورزش دور نگه داشته شود، زیرا رشته‌های ورزشی برای متحد کردن مردم طراحی شده اند، نه تفرقه انداختن میان آنها.
پوتین تأکید کرد:‌ ورزش باید عاری از هرگونه سیاست باشد و مردم را به هم نزدیک‌تر کند.
وی در ادامه رقابت‌های فیجیتال در کازان را همراه با ماهیت انسان‌دوستانه توصیف کرد و گفت:‌ این رقابت‌ها، حامیانی در میان علاقه‌مندان به ورزش‌های الکترونیکی و همچنین رشته‌های سنتی ورزشی دارد.
رئیس جمهوری روسیه با اشاره به اینکه کازان برای نخستین بار میزبان چنین رقابتی است، گفت: بیایید منتظر بمانیم و ببینیم که این رقابت‌ها در عمل چگونه خواهد بود؛ بدون شک، این رقابت‌ها مفید خواهد بود. علاوه بر این، در بسیاری از کشورهای جهان، جوانان به ورزش های جدید علاقه مند هستند.

آغاز رقابت‌های «فیجیتال» در کازان روسیه؛ پوتین: ورزش را سیاسی نکنید

«بازی‌های آینده» چیست؟
برگزارکنندگان رویداد ورزشی دیجیتال کازان معتقدند این نخستین بار است که این رویدادها در این سطح به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و از این رو، سال ۲۰۲۴ سرآغاز دوره جدیدی در توسعه ورزش جهانی خواهد بود.
در این رقابت‌ها،‌ شرکت‌کنندگان از پنج قاره جهان در ۲۱ دوره ورزشی فیجیتال رقابت خواهند کرد که شامل حرکات فیزیکی بدن انسان، ورزش الکترونیکی و فناوری است.
بنا بر اعلام ستاد برگزاری مسابقات، برای برنده شدن در مسابقات فیجیتال (ورزشهای حرکتی-دیجیتالی) کافی نیست که یک ورزشکار فقط در مسابقه فوتبال، اتومبیلرانی و ... از همه بهتر باشد بلکه، امتیازهای جمع آوری شده در مراحل حرکات فیزیکی و دیجیتالی با هم ترکیب می‌شوند.
بخش ورزشی این رقابت‌ها، مسابقات همزمان حرکتی و الکترونیک در رشته‌های فوتبال، بسکتبال، هاکی، کشتی، اسکیت سواری و دوچرخه‌سواری را در بر می‌گیرد.
بخش تاکتیک رقابت‌های فیجیتال، شامل مسابقات تیراندازی و «لیزر تگ» و بخش استراتژی این رقابت‌ها شامل بازی‌های موبایلی همچون میدان نبرد بر خط چند نفره و ... است.
بخش سرعت، شامل گذراندن تمام مراحل بازی‌ها با سرعت زیاد است و سپس شرکت‌کنندگان باید به رقابت معمولی بپردازند.
این رقابت‌ها در بخش فناوری، شامل مسابقات بین پهپادها، ربات‌ها، دستگاه‌های شبیه‌ساز، بازی واقعیت مجازی و ... است.

بنا بر اعلام ستاد برگزاری این مسابقات، روسیه از بنیانگذاران بازی‌های آینده موسوم به فیجیتال است. بر این اساس، طرح برگزاری این رقابت‌ها نخستین بار در سال ۲۰۲۱ در شهر کازان شکل گرفت، شهری که پایتخت ورزشی روسیه نام گرفته است.
این شهر در مه سال ۲۰۲۳ (اردیبهشت ۱۴۰۲)، میزبان مسابقات بین‌المللی فوتبال فیجیتال با حضور تیم‌هایی از آمریکا، اروپا و آسیا بود که در این رقابت‌ها،‌ تیمی از جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از کشورهای اسلامی حضور داشت.
این رقابت‌ها به عنوان بخشی از رویدادهای جانبی چهاردهمین دوره اجلاس بین‌المللی روسیه – جهان اسلام برگزار شد و در نشست‌های جانبی این اجلاس، توسعه ورزش فیجیتال در جهان و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کازان به عنوان یکی از دروازه های اصلی ورود اسلام به سرزمین های شمالی محسوب می‌شود. بنا به برخی منابع تاریخی، سال ۹۲۲ میلادی ولگا بلغارستان (جمهوری تاتارستان کنونی)‌ اسلام را به عنوان دین اصلی پذیرفت؛ امروز نیز بخش عمده ای از مسلمانان روسیه در جمهوری تاتارستان زندگی می کنند.
شهر کازان با این پیشینه تاریخی، میزبان اجلاس بین‌المللی اقتصادی روسیه – جهان اسلام است. هدف از برگزاری این اجلاس، تقویت روابط تجاری،‌ اقتصادی، علمی، فنی،‌ آموزشی،‌اجتماعی و فرهنگی بین مناطق فدراسیون روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است.
پانزدهمین دوره این اجلاس قرار است ۱۴ تا ۱۹ ماه مه ۲۰۲۴ (۲۵ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲) در شهر کازان برگزار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha