روزهای تلخ و شیرین ۱۴۰۲ در دفتر خاطرات دیار مینودری

قزوین - ایرنا - استان قزوین در سال ۱۴۰۲ با اتفاقات گوناگون تلخ و شیرین همراه بود که خاطرات آن در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هرگز از یاد و خاطر مردم دیار مینودری پاک نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، سال ۱۴۰۲ با تمام فراز و نشیب‌ها در دیار مینودری غروب کرد و مردم این استان با تمام خاطرات خوب و بد یک سال دیگر را پشت سر گذاشتند.

استان قزوین از معدود استان‌های کشور به حساب می‌آید که به دلیل قرارگیری در جریان توسعه عمرانی، صنعتی، کشاورزی و حتی فرهنگی هرساله با رویدادها و اتفاقات گوناگونی همراه است.

وجود چهره‌های فاخر و ارزشمند در این دیار دارالمومنین و همچنین تربیت نیروهای متعهد، متخصص و دلسوز در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی،‌ اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و حتی قشرهای مردمی همواره سبب ساز اتفاقات بزرگی بوده است.

اگرچه سال ۱۴۰۲ به دلیل وجود مهمترین رخداد آن یعنی برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری با بیشترین فعالیت سیاسی و اجتماعی مردم در سراسر کشور همراه بود، اما برخی از رخدادهای بین المللی نیز در ایجاد برخی اتفاقات داخل کشور و به خصوص برای استان‌ با ظرفیتی مثل قزوین نقش داشته است.

به عنوان مثال بر اثر حمله ناجوانمردانه تروریست ها به یک مقر انتظامی در شهرستان راسک از توابع استان سیستان و بلوچستان یکی از مدافعان وطن که اهل قزوین بود به شهادت رسید و داغ بزرگی بر دل مردم این سرزمین گذاشت.

ما در این گزارش تلاش کردیم تا مهم ترین رویدادهای استان قزوین در سال گذشته را به صورت تیتروار به سمع و نظر شما برسانیم تا نخست با یک نگاهی گذرا بدانیم که چه چیزهایی از دیدگانمان گذشت و اینکه خاطرات را در تاریخ کهن دشت مینودری به ثبت برسانیم:

روزهای تلخ و شیرین ۱۴۰۲ در دفتر خاطرات دیار مینودری

برگزای نخستین جشنواره عشایری و روستایی

در ۱۹ اردیبهشت ماه سال گذشته نخستین جشنواره روستایی و عشایری استان قزوین همزمان با مراسم گرامیداشت سنتی طلب باران (پنجاه بدر) به مدت چهار روز در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی قزوین برگزار شد؛ در این نمایشگاه ۶ سیاه چادر با حضور ۱۰ نماینده از مناطق عشایری مختلف استان قزوین در محل مجموعه تاریخی و فرهنگی دولتخانه صفوی همراه بود.

به گفته صاحبنظران و متولیان این عرصه، برگزاری این رویداد یکی از بهترین اقدامات استان قزوین در حوزه توانمندی روستاییان و عشایر بود که موجب رضایتمندی فعالان این عرصه شد.

درگذشت شاعر پیشکسوت قزوینی

سید جلال موسوی شاعر آیینی پیشکسوت اهل قزوین اردیبهشت ماه سال گذشته در سن ۸۰ سالگی بر اثر کهولت سن و بیماری در زادگاهش دارفانی را وداع گفت.

سید جلال موسوی متولد ۱۳۲۲ قزوین از شاعران نام آور شعر آیینی و غزل مدرن و امروزی استان قزوین بود و از این استاد فقید مجموعه‌هایی همچون "سوره سوره سرسبزی"، "در کربلا همایش گل‌های پرپر است" و مجموعه اشعار آیینی "شب بود و ماه حوصله آمدن نداشت" به یادگار مانده است.

آغاز پرونده قضایی برای بزرگترین پرونده مالباختگان شرکت خودرویی

تیرماه سال گذشته بر اساس پیگیری دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و امنیتی در خصوص بزرگترین پرونده مالباختگان یک شرکت پیش فروش خودرویی در شهرستان تاکستان، رییس کل دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب قزوین با هدف احقاق حقوق عامه و پیشگیری از تبعات بیشتر برای شکات، پرونده‌ای در این رابطه تشکیل دادند و چندین متهم اصلی نیز روانه زندان شدند.

خوشبختانه در سال گذشته با اهتمام دستگاه قضایی و بهره گیری از قضات با تجربه ملی، بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال از طلب مردم پرداخت شد و این پرونده همچنان با اهتمام ویژه در حال پیگیری است.

روزهای تلخ و شیرین ۱۴۰۲ در دفتر خاطرات دیار مینودری

نخستین حضور تیم فوتبال قزوین در رقابت‌های لیگ برتر کشور/شوک منفی کسر امتیاز

تیم فوتبال شمس آذر با مربی گری سعید دقیقی برای نخستین بار در استان قزوین وارد رقابت‌های لیگ برتر کشور شد، به واسطه این حضور و همچنین ظرفیت ورزشگاه ۱۵ هزار نفری سردار آزادگان، قزوین جزو ۱۱ استان کشور بود که توانست میزبان بازی‌های لیگ برتر باشد.

افزایش نشاط اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور هواداران به ورزشگاه و همچنین باز شدن پای تیم‌های قدرتمند کشور به این استان باعث شد تا یکبار دیگر مسوولان و مدیران متولی حوزه ورزش به فکر تقویت زیرساخت‌ها باشند.

ثبت جهانی کاروانسرای سعد السلطنه

کاروانسرای «سعد السلطنه» قزوین به همراه ۵۳ کاروانسرای یگر ایران با تایید کمیته میراث جهانی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) به ثبت جهانی رسید؛ این رویداد مهم در شهریور ماه ۱۴۰۲ در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو واقع در ریاض عربستان اتفاق افتاد.

سعدالسلطنه در سال ۱۳۱۶ با شماره ثبت ۱۰۲۱ در زیر مجموعه بازار قزوین به ثبت ملی رسید و پس از آن در سال ۷۷ به شکل مجزا و با شماره ۲۰۸۹ با نام و عنوان "کاروانسرای سعدالسلطنه" در فهرست آثار ملی ثبت شد.

ثبت باغستان سنتی قزوین در جیاس

باغستان سنتی قزوین با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت به عنوان پنجاه و ششمین نظام میراث کشاورزی مهم جهان (جیاس) در فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) به ثبت رسید؛ قرار است با این اقدام پای گردشگران خارجی و داخلی بیش از گذشته به باغستان سنتی باز شود و شاهد رونق این باغ شهر قدیمی در استاتن قزوین باشیم.

روزهای تلخ و شیرین ۱۴۰۲ در دفتر خاطرات دیار مینودری

افتتاح دومین جشنواره ملی چند رسانه ای کشور به میزبانی قزوین

جشنواره ملی چند رسانه‌ای با حضور «علی دارابی» قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی به مدت سه روز با اجراهای مختلف در بخش‌های تئاتر عمارت و واقعه خوانی، پخش تولیدات سینمایی، نمایشگاه صنایع دستی و تورهای گردشگری در قزوین برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد، استاد حوزه و دانشگاه و امام جمعه موقت تهران، استاد غلامحسین امیرخانی خوشنویس، استاد بهاءالدین خرمشاهی فرهنگ‌نویس، شاعر و روزنامه‌نگار، پروفسور باقر ساروخانی پدر جامعه شناسی ارتباطات در ایران، دکتر علی‌اکبر صالحی معاون پژوهشی و قائم‌مقام فرهنگستان علوم و مرشد حسین حاج ولیان پیشکسوت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای کشور نیز حضور داشتند.

برگزاری دوسالانه خوشنویسی

هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران نیز از دیگر اتفاقات بسیار خوب در سال گذشته بود که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین و جمعی از مسوولان در سرای سعدالسلطنه افتتاح شد؛ برگزیدگان هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران نیز در چهار بخش ثلث، شکسته نستعلیق، نستعلیق و نسخ که به میزبانی قزوین برگزار شد، معرفی شدند.

روزهای تلخ و شیرین ۱۴۰۲ در دفتر خاطرات دیار مینودری

تشییع پیکر پاک احسان بابایی؛ شهید مدافع وطن

مراسم تشییع پیکر مطهر احسان بابایی، شهید مدافع وطن آذرماه سال گذشتنه با حضور جمعی از مسوولان، مدیران اجرایی، انتظامی و همچنین مردم متدین و شهیدپرور استان قزون برگزار شد؛ این سرباز رشید اسلام در ۲۳ آذرماه سال گذشته در حمله ناجوانمردانه تروریست ها به یک مقر انتظامی در شهرستان راسک از توابع استان سیستان و بلوچستان به همراه ۱۱ نیروی همرزم فراجا به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

برگزاری مراسم تدفین هشت شهید گمنام

تدفین پنج شهید گمنام تازه تفحص شده در روز شهادت حضرت زهرا (س) در شهرستان قزوین و سه شهید گمنام دیگر نیز در سایر شهرستان های البرز، بویین زهرا و تاکستان در آذرماه سال گذشته از دیگر مراسماتی بود که با حضور گسترده مردم و مسوولان همراه بود.

گفتنی است،‌ پیکر مطهر این هشت شهید گمنام به همراه ۲۸۰ شهید گمنامی که در سراسر کشور تشییع و تدفین شد، از نواحی عملیاتی ام الرصاص، باوارین، جزیزه مجنون، زبیدات، سومار، شرق دجله، قلاویزان و گیلانغربی کشف و تفحص شده و این شهدا در عملیات های کربلای یک، چهار، ۶، بدر، خیبر، والفجر مقدماتی و والفجر ایضایی جان خود را برای میهن اسلامی فدا کردند.

تشییع پیکر شهید الیاس چگینی؛،‌شهید مدافع حرم

پیکر شهید مدافع حرم «الیاس چگینی» ظهر شانزدهم اذر ۱۴۰۲در روستای امیرآباد بویین زهرا تشییع و به خاک سپرده شد.

پیکر شهید الیاس چگینی پس از ۸ سال دوری از وطن هفته گذشته وارد کشور شد و پس از حضور در مشهد، روز سه شنبه با استقبال مردم قزوین همراه بود.

بدرقه جانباز شهید سردار احمد حیدری

مراسم بدرقه جانباز شهید، سردار احمد حیدری، فرمانده سابق گردان حضرت محمد رسول الله (ص) بهمن ماه سال گذشته با حضور گسترده مردم قزوین برگزار شد.

روزهای تلخ و شیرین ۱۴۰۲ در دفتر خاطرات دیار مینودری

فوت ۲ بسکتبالیست قزوینی بر اثر سانحه تصادف

یکی از اخبار تلخ و تاسفات بار استان قزوین در سال گذشته، جان باختن ۲ تن از بسکتبالیست‌های قزوینی بر اثر سانجه رانندگی بود؛ تیم بسکتبال رستمی، نماینده این استان جهت حضور در مسابقات لیگ نوجوانان کشور عازم قم شده بود که پس از انجام این رقابت ها در اوایل بهمن ماه اعضای تیم با چهار خودرو سواری عازم قزوین می شوند که یکی از خودروها دچار سانحه شده و چهار بازیکن این تیم دچار مصدومیت می شوند؛ متاسفانه در این حادثه امیرمحمد اردکانی و محمدامین کاظمی جان خودشان را از دست می‌دهند.

برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری

۱۱ اسفندماه سال ۱۴۰۲ همزمان با سراسر کشور مردم استان قزوین با مشارکت ۴۰ درصدی خودشان پای یک هزار و ۹۶ شعبه اخذ رای رفتند تا از بین ۲۰۰ نامزد انتخاباتی نمایندگان اصلح خودشان را انتخاب کنند.

در نتیجه این انتخابات، آیت الله علی اسلامی و آیت الله حسین مظفری به عنوان نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و سالار ولایتمدار (آبنوش)، فاطمه محمدبیگی، روح الله عباسپور و عباس بیگدلی به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی راهی خانه ملت شدند.

مجموعه تئاتر شهر قزوین افتتاح شد

این مجموعه که بعد از پنج سال انتظار در دولت سیزدهم به مرحله بهره برداری رسید، مجموعه‌ای مجهز در حوزه فرهنگی محسوب می‌شود که ۲ هزار و ۳۰۰ متر وسعت دارد که ۲۴ اسفندماه با حضور مسوولان افتتاح شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha