۱ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۳۹
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 85206961
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کارنامه درخشان دولت سیزدهم در آموزش و پرورش استان قزوین

قزوین - ایرنا - همزمان با آغاز فعالیت دولت سیزدهم،‌ آموزش و پرورش استان قزوین شروع دوباره حضور دانش‌آموزان پس از ۲ سال تعطیلی به علت شیوع ویروس کرونا در مدارس، تدوین و اجرای آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، مهارت آموزی و تحقق عدالت آموزشی با رویکرد تربیت نسلی در تزار انقلاب و توسعه فضاهای آموزشی را از راهبردهای اصلی خود قرار داد.

به گزارش ایرنا، بدون شک مسیر توسعه هر کشوری از آموزش و پرورش آن می‌گذرد و اگر قرار باشد به رشد و توسعه اقتصادی و همه‌ جانبه‌ای بخواهیم برسیم به طور حتم بایستی به این نهاد آموزشی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

تربیت نیروی انسانی ماهر برای پیش بردن اهداف مهم و بلند مدت کشور همیشه از دغدغه های مهم و اولویت دار مدیران و مسوولان عالی نظام بوده که سعی داشته اند با اصلاح سیستم های تربیتی برای تحقق این موضوع که از موارد اصلی و راهبردی کشور نیز بوده، اقدام کنند.

به گفته برخی از کارشناسان خبره و آگاه در امور آموزشی،‌ نظام آموزش و پرورش به طور مستقیم به توسعه علوم و صنایع و در نهایت به توسعه اقتصادی، اجتماعی،‌ سیاسی و فرهنگی منجر می شود چرا که سرمایه های انسانی همواره از مهمترین عوامل این توسعه به شمار رفته که این مهم نیز از طریق آموزش و پرورش تعلیم و تربیت می شوند.

با چنین نگاه و رویکردی،‌ آموزش و پرورش استان قزوین با بهره مندی از ۱۷ هزار معلم نقش بی بدیل و مهمی را در حوزه تربیتی جامعه ایفا می کند و با وجود ۲۵۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی،‌ سرمایه های انسانی ارزشمندی را به عنوان پشتوانه های علمی را برای کشور و این استان رقم زده است.

این در حالی است که با گذشته ۲ سال از فعالیت دولت سیزدهم،‌ شاهد اقدامات راهبردی مناسبی را در حوزه آموزشی و پرورشی را در این استان شاهدیم که این مساله بیانگر برداشتن گام های بلند از سوی نماینده مقام عالی دولت در استان جهت پیشبرد امور و رفع موانع هستیم،‌ هر چند نمی توان منکر برخی کاستی ها و دغدغه های موجود فرهنگیان و والدین دانش آموزان در جهت تحقق اهداف مطالباتشان باشیم اما اقدامات اساسی در حال اجرا نوید بخش تحولات سازنده برای اهداف بلند انقلاب و نظام در این حوزه هستیم.

طرح نظام رتبه بندی با هدف ارتقای جایگاه معلمان و ایجاد انگیزه برای آنان، پس از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب های فراوان و حاشیه هایی که به خود دید پس از یک وقفه طولانی و پس از سال ها معطلی شاهد اجرایی شدن آن از سوی دولت سیزدهم بودیم،‌ هر چند این قانون با اعتراضاتی از سوی برخی معلمان همراه بوده اما بدون شک رفع نواقص و اجرایی شدن درست آن می‌تواند گامی مثبت در راستای تحقق اهداف آموزش و پرورش و تحولات بنیادین در این حوزه باشد.

آموزش و پرورش استان قزوین هم در دولت سیزدهم همگام با سایر استان ها با تلاش بی وقفه مسوولان و متولیان امر توانسته طی ۲ سال گذشته کارنامه درخشانی از خود به یادگار بگذارد.

هفته دولت بهانه‌ای شد تا به سراغ مسوولان آموزش و پرورش استان قزوین رفته و گوشه‌ای از فعالیت‌های این سازمان را به تصویر بکشیم.

کارنامه درخشان دولت سیزدهم در آموزش و پرورش استان قزوین

دولت سیزدهم کار سنگین رتبه بندی معلمان را عملی کرد

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در این رابطه اظهار کرد: بررسی، اجرا و تدوین آیین‌نامه نظام رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۱ سال وقفه با همت و عزم جهادی دولت سیزدهم عملیاتی شد.

نقی سیاهکالی مرادی با تشریح عملکرد این اداره کل در دولت سیزدهم، آموزش و پرورش را رکن اصلی توسعه کشور دانست و افزود: آموزش و پرورش نوعی سرمایه‌گذاری ملی برای رشد سرمایه های انسانی است که در نتیجه تعلیم و تربیت حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: براساس نظام رتبه‌بندی، سنجش صلاحیت معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای انجام می‌شود و هم اکنون ۱۰۰ درصد فرهنگیان استان مشمول این طرح شده اند.

این مسوول، ساماندهی نیروی انسانی را از محوری‌ترین سیاست‌های ابلاغی وزارتخانه و جزو اولویت‌های مهم آموزش و پرورش استان دانست و یادآور شد: با تدوین به موقع طرح ساماندهی نیروی انسانی در سال جاری با کمترین مشکل به پیشواز آغاز سال تحصیلی خواهیم رفت.

سیاهکالی مرادی ادامه داد: تلاش می‌شود با ساماندهی درست معلمان کمبود نیرو را با نیروهای ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان، نیروهای خرید خدمت و استخدام‌های جدید ماده ۲۸، سرباز معلم و بازنشستگان به نوعی جبران کنیم.

وی با اشاره به قوانین مختلف در این زمینه،‌ بر موضوع مولدسازی اموال مازاد دستگاه‌های اجرایی نیز تاکید کرد و گفت: مولدسازی موجب ایجاد ارزش افزوده و افزایش سرمایه در دستگاه ها می‌ شود.

سیاهکالی مرادی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در بحث مولد سازی املاک مازاد جزو استان های پیشرو است، ادامه داد: این طرح در تسهیل فرایند اتمام پروژه های نیمه تمام دستگاه تعلیم و تربیت استان بسیار راه گشا است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اضافه کرد: در سفر رییس جمهور به استان در اردیبهشت سال گذشته یک هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال اعتبار جهت تکمیل ۱۳ پروژه نیمه‌کاره آموزش و پرورش به این استان اختصاص یافت که یکی از این پروژه های نیمه کاره، اردوگاه دانش آموزی شهید بابایی در یانس آباد آبیک با قدمتی بیش از ۳۰ سال بود که مورد توجه مسوولان قرار گرفت.

کارنامه درخشان دولت سیزدهم در آموزش و پرورش استان قزوین

وی از تخصیص ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیزات کارگاهی و آموزشی به منظور تامین نیاز هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش استان خبر داد و افزود: براساس اسناد بالادستی، رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از جایگاه مهمی برخوردار هستند و برای تامین نیاز بازار کار توجه به این رشته‌ها اهمیت زیادی دارد.

به گفته این مسوول، در دولت سیزدهم این رویه با عزمی جدی‌تر و با رویکرد تربیتی از اسفندماه ۱۴۰۱ آغاز و به نام شهید والامقام "روح الله عجمیان" نیز مزین شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۱۱۶ گروه جهادی جهت ارایه خدمات به مدارس شناسایی شده و در ۱۴ منطقه آموزشی استان نیز خدمت رسانی می‌کنند.

سیاهکالی مرادی تاکید کرد: کیفیت‌بخشی به آموزش‌های مهارتی در هنرستان‌ها با هدف متناسب‌سازی آموزش‌ها با نیاز بازار کار و ایجاد اشتغال پایدار برای هنرجویان مورد توجه بوده و برای همین موضوع امسال اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین از راه اندازی مرکز رشد و کار آفرینی مدارس متوسطه استان قزوین خبر داد و افزود: این مرکز با بهره‌گیری بهینه از امکانات و ظرفیت‌های موجود و ایجاد هم افزایی در پیشبرد اهداف فرهنگی مشترک، ارتقای کیفیت آموزش و ترویج فرهنگ کارآفرینی در نظام اقتصادی استان است.

وی اظهار داشت: مرکز یاد شده با تاکید بر عملیاتی کردن راهبردهای مبحث مهارت و اشتغال سند تحول دولت مردمی و در راستای اجرای مطلوب امر توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و همچنین تکالیف قانونی برنامه توسعه، سند اشتغال استان است.

سیاهکالی مرادی اضافه کرد: همچنین با توجه به اهمیت توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تاثیر آن بر رشد اقتصادی جامعه و بهبود شاخص‌ها، جهت تسهیل و تسریع شرایط دستیابی به اهداف نظام آموزشی که منجر به افزایش اشتغال و کاهش بیکاری می‌شود مرکز رشد و کارآفرینی مدارس متوسطه استان راه اندازی شد.

کارنامه درخشان دولت سیزدهم در آموزش و پرورش استان قزوین

جذب یک هزار و ۸۰۰ معلم جدید، خدمت دولت سیزدهم به آموزش و پرورش قزوین

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه آموزش و پرورش قزوین از جذب یک هزار و ۸۰۰ آموزگار و دبیر و همچنین با استفاده از ماده ۲۸ از بین دانش‌آموختگان دیگر دانشگاه‌ها طی ۲ سال اخیر در بدنه آموزش و پرورش استان خبر داد.

حسن رحیم خانی با اشاره به اینکه امسال در اقدامی کم سابقه، استخدام ۲۸ هزار آموزگار ابتدایی و ۲۲ هزار دبیر و هنرآموز آموزش و پرورش در دستور سازمان اداری استخدامی دولت سیزدهم قرار گرفت،‌ خاطرنشان کرد: سهمیه استان در این رابطه ۳۲۴ نفر در آزمون استخدامی آموزگاری و در بخش دبیری آموزش و پرورش نیز ۳۷۹ نفر است که روند جذب معلمان در دوره متوسطه اول و دوم نیز از شهریورماه امسال آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: امسال در گزینش و استخدام افراد متقاضی جذب در آموزش و پرورش تاثیر آزمون کتبی ۴۰ درصد و سهم مصاحبه و گزینش نیز ۶۰ درصد در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه عدالت ارزیابی یکی دیگر از شاخصه‌های آزمون استخدامی امسال به شمار می رود، اظهار کرد: در یک فرایند کاملا عادلانه موارد تخصصی که مربوط به فنون تدریس، مهارت‌های معلمی و حل مساله خواهد بود به بوته آزمایش گذاشته می شود و در این عرصه فرصت پذیرش برای بهترین‌ها فراهم خواهد شد.

این مسوول تاکید کرد: با توجه به اهمیت شغل معلمی و لزوم گزینش بهترین‌ها، یکی از بزرگترین رسالت‌های آموزش و پرورش تامین نیروی انسانی کارآمد و متعهد است.

وی با بیان اینکه امسال رویکرد مصاحبه ها در گزینش آموزگاران و دبیران کاملا تخصصی است، تاکید کرد: امسال شاخص ها از کمی به شاخص‌های کیفی تغییر پیدا کرده است که انجام این موضوع بیانگر آن است که بهترین آموزگاران انتخاب خواهند شد.

رحیم خانی، یکی از دغدغه‌های اصلی این دستگاه را رسیدگی به مشکلات دانش آموزان مناطق محروم دانست و گفت: پرداختن به مساله عدالت آموزشی و توجه ویژه به مشکلات مدارس، دانش آموزان و معلمان این مناطق در اولویت برنامه‌های این نهاد است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه آموزش و پرورش استان قزوین افزود: آموزش و پرورش نوعی سرمایه‌گذاری ملی است و سرمایه انسانی که در نتیجه تعلیم و تربیت حاصل می‌شود از مهمترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بدون تردید جامعه‌ای که نتواند سطح مهارت‌ و دانش مردمش را توسعه دهد و از آن در اقتصاد ‌ملی به نحو موثری بهره‌برداری کند قادر نخواهد بود هیچ چیز دیگری را توسعه دهد که این موضوع موجب شده برنامه‌های ملی و بین‌المللی برای توسعه کمی و کیفی آموزش گسترش یابد.

رحیم خانی افزود: در نظام جمهوری اسلامی ایران، موضوع توسعه عدالت در دسترسی به آموزش و جذب حداکثری افراد لازم‌التعلیم در اسناد فرادستی و برنامه‌های توسعه‌ای کشور، همواره مورد توجه سیاست‌گذران و برنامه‌ریزان بوده است

کارنامه درخشان دولت سیزدهم در آموزش و پرورش استان قزوین

دانش آموزان قزوینی موفق به کسب ۱۴۲ رتبه برتر کشوری در جشنواره های فرهنگی و هنری شدند

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین از کسب ۱۴۲ رتبه کشوری در چهلمین دوره جشنواره فرهنگی و هنری فردا و سومین دوره کانون‌های فرهنگی تربیتی دانش آموزان قزوینی خبر داد و افزود: براساس شاخص‌های کمی و کیفی رتبه‌ها، نسبت به سی و نهمین دوره جشنواره فرهنگی هنری که ۵۹ رتبه کسب شد،‌ قزوین از جایگاه خوب و ویژه ای برخوردار شده است.

حجت الاسلام حسین محمدزاده افزود: جشنواره کانون‌های فرهنگی و تربیتی با هدف انتقال و تبادل تجربه‌ها، معرفی توانمندی امور آموزشی، مهارتی و تربیتی دانش آموزان برگزار شد.

وی اظهار کرد: در چهلمین جشنواره فرهنگی فردا و سومین دوره جشنواره فرهنگی هنری کانون ها استان قزوین موفق به کسب ۴۰ رتبه اول، ۱۲ رتبه دوم، ۵۱ رتبه سوم، پنج رتبه پنجم و ۳۳ رتبه برگزیده در سطح کشور شدیم که نسبت به سی و نهمین دوره جشنواره فرهنگی هنری فردا، شاهد رشد ۱۰۰ درصدی در کسب رتبه های کشوری بودیم.

حجت الاسلام محمدزاده ادامه داد: همچنین در سی و نهمین دوره این جشنواره، استان قزوین موفق به ۶ رتبه اول ۷ رتبه دوم، ۹ رتبه سوم و ۳۷ رتبه برگزیده و در مجموع ۵۹ رتبه برتر شده بود که با برنامه ریزی های به عمل آمده در سطح استان در چهلمین جشنواره فرهنگی هنری فردا شاهد رشد کمی و کیفی خوبی بودیم.

وی با اشاره به حضور ارزشمند و مقتدرانه ۲ گروه سرود و نمایش صحنه‌ای در رده اول کشور و همچنین ۲ گروه سرود و نمایش عروسکی در رده سوم کشور، خاطر نشان کرد: توجه به کارگروهی و تولید آثار فاخر، از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به خصوص تربیت زیبایی شناختی و هنری در اولویت کارهایمان قرار گرفته است.

به گفته وی، موفقیت استان قزوین در کسب رتبه رشته‌های گروهی، حاصل پیگیری هدف گذاری در اجرای سند تحول بنیادین است.

این مسوول با اشاره به نتایج همزمان سومین دوره فرهنگی هنری کانون‌ها و کسب ۱۴۲ رتبه، به ویژه حضور چهار گروه هنرهای آوایی و نمایشی در بین گروه های برتر کشور، به ویژه سرودهای گروهی پس از وقفه ۱۰ ساله را از نشانه‌های پیشرفت جدی استان در عرصه فرهنگ و هنر اعلام کرد.

محمدزاده، شناسایی و کشف استعداد دانش‌آموزان را در زمینه‌های مختلف از جمله اهداف برگزاری این جشنواره دانست و تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی و تربیتی با هدف غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان یکی از مراکز تاثیرگذار در امر تعلیم و تربیت هستند که در سند تحول بنیادین نیز به عنوان مکمل فعالیت‌های آموزشی و پرورشی یاد شده‌اند.

کلام اخر :

عرصه تعلیم و تربیت از مهمترین زیرساخت‌های تعالی همه جانبه کشـور بوده و ابزاری جدی بـرای ارتقای سرمایه انسانی به شمار می‌آید.

تربیت دانش‌آموزانی برخوردار از فضایل اخلاقی، تربیت دینی و اجتماعی همراه با روحیه علمی و مشتاق در مسیر رسیدن به رشد و بالندگی نیازمند وجود نیروی انسانی متعهد، کارآمد، خلاق، متخصص و آراسته به فضایل اخلاق اسلامی است تا با آموزش و پرورش همه جانبه، فضایی مناسب برای رشد و شکوفایی آینده‌ سازان ایران اسلامی مهیا سازند.

کیفیت آموزش و پرورش در گرو تهیه و تدوین برنامه‌هایی جامع بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبتنی بر آرمان‌های بلند نظام اسلامی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha