۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۱۳
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85475525
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مجری طرح گندم: میانگین تولید گندم آبی چهار تن و ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار است

قزوین - ایرنا - مجری طرح گندم کشور گفت: متوسط عملکرد تولید گندم آبی در اراضی کشاورزی چهار تن و ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار است که برای خودکفایی در این محصول استراتژیک باید حمایت‌های ویژه‌ای لحاظ شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سهراب سهرابی روز دوشنبه در جریان بازدید از مزراع گندم در سطح شهرستانهای استان قزوین افزود: هنگامی که از شرکت‌های تولیدکننده بذر و کشاورزان حمایت شود، کشور توانسته در مسیر خودکفایی محصول گندم گام بردارد.

وی اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم وارد کشور شد که طی ۲ سال گذشته با اقدامات انجام شده این میزان کاهش بسیار چشمگیری داشته است.

سهرابی با بیان اینکه متوسط عملکرد گندم آبی در استان قزوین سه تن و ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار است، یادآور شد: استان قزوین در راستای توسعه و تولید عملکرد محصولات کشاورزی اقدامات انجام داده که مهم ترین آن اجرای طرح تولید گندم، طرح جهش تولید در دیمزارها و توسعه سامانه نوین آبیاری است.

این مسوول بر لزوم اهمیت ارتقای کیفیت تولید گندم در استان قزوین تاکید کرد و گفت: ضروری است که افزایش نفوذ بذر دیم و بهبود شاخص‌های کیفی توسط جهاد کشاورزی استان‌ها پیگیری شود.

وی یادآور شد: عملکرد استان قزوین در حوزه مکانیزاسیون بسیار خوب و رضایت بخش است، اما ضروری است که عملکرد استان در حوزه سامانه‌های کشت حفاظتی نیز تقویت شود.

کیفیت گندم در خرید تضمینی اولویت جهاد کشاورزی است

محمد حسین عطایی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در همین بازدید اظهار کرد: مد نظر جهاد کشاورزی در خرید تضمینی، کیفیت گندم است.

وی اضافه کرد: بهبود کیفیت گندم نقش مهمی در تامین امنیت غذایی دارد، بنابراین به منظور تامین و تقویت امنیت غذایی، لازم است که کیفی سازی گندم در کنار افزایش کمی آن در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نباید افزایش کمی تولید گندم باعث شود تا از کیفیت آن غافل بمانیم، ادامه داد: راهبرد اساسی آن است که ساز و کار تولید گندم افزایش کمی و کیفی محصول به شکل هم زمان باشد.

عطایی خاطرنشان کرد: اگر شرکت خدمات بازرگانی دولتی بتواند در تامین نقدینگی لازم جهت خرید تضمینی گندم وارد عمل شود، مهمترین چالش در این مسیر مرتفع خواهد شد.

گفتنی است؛ در سال زراعی جاری ۱۵۸ هزار و ۸۶۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم آبی و دیم رفته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha