۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۲۴
کد خبرنگار: 5532
کد خبر: 85475794
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۲۸۵ کودک کار در قزوین تحت حمایت مراکز بهزیستی قرار گرفتند

قزوین - ایرنا - مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: ۲۸۵ کودک کار سال گذشته در استان شناسایی و تحت حمایت مراکز بهزیستی قرار گرفتند.

علی دهباشی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: از بین کودکان شناسایی شده ۹۴ کودک کار در مراکز شبانه روزی و ۱۹۱ کودک کار در مراکز روزانه حمایتی قرار دارند.

وی با بیان اینکه تا اواسط اردیبهشت ماه سال جاری نیز در مراکز شبانه روزی چهار کودک و در مراکز روزانه حمایتی آموزشی ۱۰ نفر در سال شناسایی و پذیرش شدند، ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور با مشاهده روند رو به رشد و افزایش تعداد کودکان خیابانی در سطح جامعه از سال ۷۸ با اقدامی خودجوش و با کسب اجازه رسمی از سازمان برنامه و بودجه وقت اقدام به تهیه و اجرای طرح پذیرش، تشخیص و جایگزینی کودکان خیابانی در سراسر کشور در قالب مراکز دولتی، شبانه روزی و رایگان کرد.

دهباشی تشریح کرد: در استان قزوین جهت ساماندهی این کودکان یک مرکز شبانه روزی، نگهداری از کودکان کار و خیابان در مرکز استان سال ۷۸ راه اندازی شد و همچنین مرکز حمایتی - آموزشی کودک و خانواده (خانه خورشید) در شهرستان قزوین سال ۹۵ جهت ارایه خدمات روزانه و سرپایی به کودکان کار و خانواده آنان به منظور جذب و شناسایی و ساماندهی تاسیس شد.

وی با اشاره به تصویب آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی درسال ۸۴ توضیح داد: علاوه بر اینکه وظیفه ساماندهی این افراد و خانواده های آنها به صورت قانونی به سازمان بهزیستی محول شده و ۱۱ دستگاه و سازمان دیگر نیز موظف به همکاری با سازمان شده اند، در سال۲ ۱۴۰ نشست‌های متعددی در کارگروه اجتماعی استانداری و اداره کل بهزیستی مبنی بر اعلام شرح وظایف سازمان ها و بررسی موانع و چالش ها برگزار شد.

این مسوول هدف از اجرای این فعالیت‌ها را کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از کار و زندگی کودکان در خیابان عنوان کرد و یادآور شد: ارتقا سلامت اجتماعی، کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی کودکان خیابانی، توانمندسازی کودکان خیابانی و خانوده های آنان، ارتقای کیفیت خدمات ارایه شده با استفاده از رویکردهای نوین، خانواده محور، پیشگیرانه و مشارکت طلب،‌ پیشگیری و کاهش مخاطرات ناشی از حضور و کار کودک در خیابان بر خانواده و جامعه و حمایت از حقوق کودکان خیابانی و حفظ منافع عالیه از دیگر اهداف اجرای این فعالیت ها است.

وی همچنین کاهش تصدیگری دولت و افزایش مشارکت هدفمند مردم در رسیدگی به امور کودکان خیابانی، هماهنگ سازی خدمات ارایه شده با نیازها و شرایط خدمت گیرندگان، استفاده از ظرفیت های موجود در بخش غیردولتی، افزایش امکان مشارکت و فراهم نمودن بسته های خدمت متناسب با توان آنها را از دیگر اهداف اختصاصی این فعالیت‌ها برشمرد.

مدیرکل بهزیستی قزوین در خصوص اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی کودکان کار و خیابان تشریح کرد: با توجه به اینکه مساله کودکان خیابانی در جهان و ایران یکی از اسفناک ترین واقعیت هایی است که کمتر مورد توجه و دقت قرارگرفته است و تا زمانی که فقر، ناآگاهی و نابرابری وجود داشته باشد با مساله کودکان خیابانی و کار همچنان روبه رو خواهیم بود، بنابراین ساماندهی و حمایت از کودکان در شرایط دشوار در تمام دنیا از جمله وظایف اصلی دولت ها است.

دهباشی اضافه کرد: اهمیت ساماندهی کودکان کار در کشور ما نیز با توجه به زمینه‌های مذهبی و فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی از مهمترین دغدغه های حاکمیت و مطالبات جامعه مدنی تلقی می‌شود که برای کنترل و کاهش پدیده کودکان خیابانی لازم است تا اقدامات اساسی صورت گیرد، زیرا نجات حتی یک کودک و نوجوان در زمان حال از مبتلا شدن به آسیب های اجتماعی ده ها انسان در آینده جلوگیری خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی قزوین ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به کودکان کار را مطابق با آیین نامه‌ها عنوان کرد و یادآور شد: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بهزیستی و با غربالگری بهداشتی به صورت مداوم توسط شبکه های بهداشت، انواع اقدامات درمانی و خدمات مورد نیاز کودک و خانواده در مراکز درمان و بیمارستان های سازمان تامین اجتماعی ارایه شده و بیمه سلامت آنان نیز با همین پیگیری‌ها برای این افراد برقرار می‌شود.

دهباشی همچنین در خصوص ارایه خدمات تحصیلی به کودکان کار نیز توضیح داد: این اقدام از سوی مددکار اجتماعی صورت می‌گیرد که همواره با پیگیری ثبت نام، تماس با مدرسه محل تحصیل با هدف حصول اطمینان از بهبود وضعیت تحصیلی و حضور در کلاس و برگزاری کلاس های آموزشی تابستانی برای کودکان همراه است.

وی ادامه داد: برگزاری جلسات کتاب خوانی با هدف افزایش سطح مطالعه و بارش فکری کودکان و برگزاری بازی یارانه ای و همچنین بازی های گروهی با هدف آموزش فعالیت گروهی و تاب آوری نیز از دیگر اقدامات در حوزه کودکان کار محسوب می‌شود.

دهباشی اظهار کرد: در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل نیز هماهنگی شده تا کودک در مدارس عادی و در کنار همسالان خود به تحصیل ادامه دهد، حتی اگر لازم باشد تسهیلاتی از قبیل کلاس خصوصی فشرده و تجهیزات خاص برای اینکار فراهم می‌شود.

این مسوول در خصوص کودکان اتباع نیز تصریح کرد: با توجه به نتایج مطالعات و تجربیات اجرایی از کودکان شناسایی شده، بین ۶۰ تا۸۰ درصد آنها غیر ایرانی به ویژه افغانی هستند و همواره ارایه خدمت به این کودکان با توجه به اینکه تعدادی از آنها فاقد کارت اقامت می باشند با چالش هایی روبرو است، در همین راستا بررسی تابعیت کودک در ساماندهی آنها موثر بوده و احراز هویت کودک از طریق عکس برداری از عنبیه چشم به منظور ثبت اطلاعات تکراری، با دریافت اعتبارات ملی این سازمان تهیه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی قزوین در خصوص موارد مهم جهت حذف کار کودک یادآور شد: ایجاد بستر لازم جهت توانمندسازی فرد و خانواده وی و همچنین انجام اقدامات فرهنگی و تبلیغی لازم و تهیه برنامه ها و تیزرها برای آگاهسازی اقشار مختلف جامعه جهت کاهش حضور کودکان در خیابان بسیار موثر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha