استاندار: چهارمحال و بختیاری ظرفیت تبدیل شدن به قطب بوم‌گردی کشور را دارد

شهرکرد- ایرنا- استاندار چهارمحال و بختیاری در نشست با معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تبدیل این استان به قطب بوم‌گردی کشور را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامعلی حیدری روز چهارشنبه در نشست با معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: در طول ۲ سال اخیر ۸۰ مجوز بوم‌گردی در استان صادر شده است و با توجه به ظرفیت‌های قابل توجهی که در بخش‌های مختلف گردشگری چهارمحال و بختیاری وجود دارد می‌توان این استان را به قطب بوم‌گردی کشور تبدیل کرد.

وی ادامه داد: در سفر نخست رییس‌جمهور به استان در سفری که با بالگرد به تعدادی از مناطق استان انجام شد، ظرفیت‌های گردشگری موجود از سوی آیت‌الله رئیسی مورد توجه قرار گرفت و از آن به عنوان فرصتی برای توسعه استان یاد شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: طبیعت زیبا و بکر، صنایع‌دستی و فرهنگ بومی مردم، رودخانه‌های خروشان، تالاب‌ها، سیاه‌چادرهای عشایری، چشمه‌سارها و کوهستان‌ها بخشی از ظرفیت‌های گردشگری استان است که می‌تواند موتور محرکه استان قرار گیرد.

حیدری تاکید کرد: در راستای تحقق شعار سال نیز هرچه سریع‌تر کارگروهی تحت عنوان گردشگری و بوم‌گردی تشکیل شود تا با تدوین برنامه‌ها و اقدامات موثر در راستای تولید و اشتغال از ظرفیت‌های گردشگری استان بهره‌گیری شود.

وی همچنین پیشنهاد داد تا طرح جامعی برای رونق گردشگری در سواحل رودخانه زاینده‌رود تدوین و مکان‌های جذابی برای گردشگران در حاشیه رودخانه ایجاد شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بوم‌گردی و توسعه گردشگری در روستاها، مهاجرت معکوس را به همراه دارد، اظهار داشت: با این اقدام نه تنها می‌توان در رونق گردشگری گام برداشت بلکه نرخ بیکاری کاهش می‌یابد و از تبعات حاشیه‌نشینی در شهرها نیز کاسته می‌شود.

حیدری همچنین تاکید کرد تا در سفر سوم رییس‌جمهور به استان بسته جامعی از ظرفیت‌های گردشگری استان تدوین و برای تصویب ارائه شود.

وی در خصوص جذب گردشگران عراقی به استان نیز گفت: در این راستا تولیدات رسانه‌ای تهیه و برای دانشجویان عراقی که در دانشگاه‌های استان تحصیل می‌کنند تورهای گردشگری برگزار شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری یادآور شد: به همت دولت سیزدهم زیرساخت‌های خوبی در استان در حال شکل‌گیری است به طوریکه بسیاری از جاده‌های استان چهار بانده شده است، راه‌‍آهن استان به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و پروازهای فوردگاه شهرکرد در سالجاری افزایش می‌یابد.

ضوابط دست و پاگیر مانع توسعه گردشگری

استاندار: چهارمحال و بختیاری ظرفیت تبدیل شدن به قطب بوم‌گردی کشور را دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست اظهار داشت: برخی ضوابط وجود دارد که در تمام کشور هم یکسان است اما برای توسعه گردشگری موانعی ایجاد کرده است.

علی حیدری افزود: به طور مثال در حوزه محیط زیست، آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و کشاورزی قوانین و ضوابطی وجود دارد که ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و خدمات‌دهی به گردشگران را با چالش روبرو کرده از همین رو انتظار می‌رود این چالش با تسهیل‌گری در قوانین برطرف شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر اکنون که بسته توسعه گردشگری استان‌های زاگرس‌نشین در دست تدوین قرار گرفته است انتظار می‌رود از جانب ضوابط و قوانین تسهیلاتی برای این استان‌ها در نظر گرفته شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: یکی دیگر از چالش‌های موجود این است که در استان سامانه مشخصی برای معرفی مناطق و جاذبه‌های گردشگری وجود ندارد تا بتوان به نحو شایسته‌ای جاذبه‌ها را معرفی کرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۸۰۰ جاذبه گردشگری شامل ۱۰۸ جاذبه طبیعی، ۶۷۴ جاذبه فرهنگی و تاریخی، هشت اثر دست‌ساز، ۱۲ روستای هدف گردشگری ملی، ۱۵ منطقه نمونه گردشگری مصوب دولت است.

این استان همچنین ۷۲۷ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد که شامل ۶۲۸ اثر غیرمنقول، پنج اثر منقول، ۷۸ اثر ناملموس و ۱۷ اثر طبیعی است که هر یک از این آثار جاذبه‌ای دیدنی برای دوستداران تاریخ و طبیعت‌گردی است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ روستای هدف گردشگری از مناطق ساحلی زاینده‌رود گرفته تا ارتفاعات زردکوه بختیاری است و هریک از روستاها در کنار طبیعت چهار فصل استان در تمامی ایام سال می‌تواند پذیرای گردشگران باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha