کارنامه ۱۴۰۲ دولت در مازندران و هشت امتیاز مثبت

ساری- ایرنا- امنیت سرمایه گذاری، ‌نرخ رشد اقتصادی پنج درصد، نرخ ۴۴ درصدی مشارکت اقتصادی، بازگرداندن ۱۹۸ واحد صنعتی به چرخه تولید، افزایش امنیت سرمایه گذاری، آزادسازی سواحل، احداث قطعه سوم آزادراه تهران- شمال و توجه به زیرساخت بخش های مختلف از جمله دستاوردهای نویدبخش دولت سیزدهم در استان مازندران در سال ۱۴۰۲ است.

به گزارش ایرنا، مازندران با دارا بودن جمعیتی معادل حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و در اختیار داشتن بیشتر از ۲۳ هزار کیلومتر مربع مساحت کشور به طور متوسط در زمان حاضر حدود چهار درصد از تولید ناخالص ملی کشور را از آن خود کرده است و دولت سیزدهم با درک چنین جایگاه و موقعیت ویژه استان و بهره گیری از آنها برای توسعه اقتصادی و ورود سرمایه گذاری های جدید گام برداشته است.

از سوی دیگر دغدغه های اقتصادی دولت آیت‌الله رئیسی، انگاره‌های ویژه‌ای را در مناطق مختلف کشور به وجود آورده و مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و زیرساختی، این روزها نقش خاصی در تحقق برنامه جهش اقتصادی دولت سیزدهم با جذب سرمایه گذار ایفا می‌کند.

مازندران همواره به عنوان قطب گردشگری با جاذبه های طبیعی پُرشمار از آن یاد می شد و شاید بواسطه همین عامل در سالهای قبل تر کمتر به موضوعات صنعت، ‌تجارت و اقتصادی این استان پرداخته می شد و این مساله موجب عقب ماندگی هایی هم در گذشته بر آن شده است.

کارنامه ۱۴۰۲ دولت در مازندران و هشت امتیاز مثبت

مسوولان ارشد مازندران در دولت آیت الله رئیسی با درک و شناخت درست از ظرفیت های این استان در بخش های مختلف در سال ۱۴۰۲ با پهن کردن فرش قرمز زیرپای سرمایه گذاران به عنوان محور رایزنی های فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری جدید تبدیل شده که از آن جمله برگزاری همایش های معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان باحضور جمع زیادی از فعالان اقتصادی استانی و ملی نمونه عینی تکاپوی مدیران و بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی این دیار است که تاکنون بیشتر از یک هزار سرمایه گذار آمادگی خود برای راه اندازی یا اجرای طرح‌های توسعه ای در حوزه صنعت و تولید استان اعلام کرده اند.

اجرای طرح‌های توسعه‌ای از سوی دولت سیزدهم در بیشتر از ۲ سال اخیر باعث شده تا مازندران در بسیاری از شاخص‌ها وضعیت خوبی در سطح ملی پیدا کند و مبین این مطلب رتبه دار شدن این استان در شاخص‌های کلان کشوری است.

امنیت سرمایه گذاری، ‌نرخ رشد اقتصادی، اشتغالزایی، نرخ بیکاری، نرخ تورم، نرخ مشارکت اقتصادی و احیای واحدهای راکد و بر زمین مانده بخشی از شاخص های ارزیابی اقتصادی یک منطقه و استان به شمار می رود و در کالبدشکافی هر یک از این شاخص ها رسیدن به حد مطلوب در نهایت منجر به توسعه و شکوفایی می شود، ‌ شاخص هایی که در دوران فعالیت دولت سیزدهم در مازندران ارتقا یافته است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، مازندران در ۲ شاخص نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ اشتغال بالاتر از متوسط شاخص کشوری است و بنا به گزارش این مرکز مازندران در شاخص نرخ مشارکت اقتصادی با ۴۴ درصد پیشتاز است و این استان در این زمینه حدود ۲ درصد از متوسط شاخص کشوری بالاتر است. و نرخ بیکاری هم بیش از پنج درصد کاهش داشته به عبارتی این استان بعد از خراسان رضوی کمترین نرخ بیکاری را دارد.

همچنین در این مدت رکورد کاهش تورم در مازندران شکسته شد و بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده مازندران از جمله استان های پیشرو کشور در کاهش تورم شناخته شد.

کارنامه ۱۴۰۲ دولت در مازندران و هشت امتیاز مثبت

دستاوردهای بخش اقتصادی مازندران

به اعتقاد کارشناسان امر افزایش نرخ رشد اقتصادی استان و رسیدن به عدد پنج درصد به عنوان بخشی از اقدامات اقتصادی درخشان دولت سیزدهم است که برای تحقق این مهم ستاد عالی رشد اقتصادی به ریاست شخص استاندار تشکیل شده است.

در حوزه اشتغال مازندران از مجموع ۳۵ هزار و ۸۴۷ نفر اشتغال تعهد شده درسال ۱۴۰۱، تعداد ۳۶ هزار و ۶۶۵ نفر معادل ۱۰۲ ثبت شد و از تعداد ۵۳ هزار و ۷۶۳ نفر تعهدات سال ۱۴۰۲، تعداد ۶۳ هزار و ۶۵۹ نفردر سامانه رصد اشتغال معادل بیشتر از ۱۱۸ درصد ثبت شد.

از تعداد ۴۸ هزار و ۹۹۰ نفر تعهدات سال گذشته تعداد ۴۰ هزار و ۴۷۲ نفر در سامانه رصد اشتغال معادل بیشتر از ۸۲ درصد ثبت شد به این توصیف نرخ بیکاری استان مازندران در تابستان سالجاری طبق گزارش مرکز آمار ایران به ۶.۴ درصد تقلیل یافت در حالیکه این رقم ۱.۵ واحد درصد کمتر از نرخ بیکاری کشور است و این استان رتبه سوم کمترین نرخ بیکاری درکشور را کسب کرد.

نسبت اشتغال استان در تابستان سالجاری به ۴۳.۱ درصد رسید که به میزان ۴.۸ واحد درصد از متوسّط کشور بالاتر است.

وضعیت مناسب بهبود فضای محیط کسب و کار از دیگر موفقیت دیگر دولت در استان بوده به طوری که طبق ارزیابی اتاق بازرگانی کشور، مازندران رتبه پنجم را در میان ۳۱ استان کشور از جهت بهبود فضای کسب و کار به خود اختصاص داد.

براساس گزارش منتشر شده شهریورماه مرکز پژوهش های مجلس با موضوع پایش امنیت سرمایه گذاری به تفکیک استان‌ها و حوزه‌های کاری زمستان ۱۴۰۲ این استان توانست رتبه سوم درشاخص ملی امنیت سرمایه‌گذاری با کمیت ۵.۸۱ (میانگین کشور ۶.۱۰ ) و مناسب شدن وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری استان نسبت به پاییز ۱۴۰۲ باکمیت ۶.۹۰ است.

این استان توانست رتبه دوم در نماگر تعریف و تضمین حقوق مالکیت با کمیت ۶.۱۷ (میانگین کشور ۶.۵۶ )، رتبه دوم درنماگر ثبات اقتصاد کلان با کمیت ۵.۱۹ (میانگین کشور ۵.۹۸ )، رتبه چهارم در نماگر شفافیت و سلامت اداری با کمیت ۵.۶۰ (میانگین کشور۵.۹۸ ) و رتبه سوم در نماگر ثبات و پیش‌بینی پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی با کمیت ۵.۵۳ (میانگین کشور ۵.۹۳) را کسب کند.

نرخ مشارکت اقتصادی استان در تابستان سال گذشته به ۴۶درصد رسید که ۴.۴ واحد درصد بالاتر از متوسط کشور و رتبه سوم بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی در کشور را کسب کرد. نرخ مشارکت اقتصادی کشور ۴۱.۶ درصد است.

دستاورد دولت سیزدهم در احیای واحدهای راکد و تملیکی بانک ها در مازندران مطلوب بوده به طوری که در مجموع ۱۹۲ واحد تملیکی بانک ها وجود داشت که با تلاش انجام شده دولت سیزدهم ۱۴۳ واحد در قالب اقاله و اجاره به شرط تملیک از تملّک بانک‌ها خارج و به مدار تولید بازگشتند و از تعداد باقیمانده ۱۶ واحد در مراجع قضایی و ثبتی پرونده دارند.

بر اساس آمار موجود با برگزاری جلسات تخصصی وکارگروه احیا و افزایش ظرفیت تعداد۲۲۴ واحد راکد در مازندران فعال و به چرخه تولید بازگشتند.

ارتقا ظرفیت ۳۵۶ واحد با سرمایه‌گذاری بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی ۹۷۷ نفر در سال جاری محقق شده که کارنامه دولت مردمی در این استان بوده است.

با تلاش‌های انجام شده از سال گذشته تاکنون تعداد۲۱۰ واحد صنعتی در شهرک و نواحی صنعتی فعال استان موفق به اخذ پایان کار شدند و درحال خرید دستگاه و تجهیزات قرار دارند و مطابق پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده از سال گذشته تاکنون تعداد۱۰۰واحد اقتصادی و صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان موفق به نصب دستگاه‌ها و تجهیزات شدند و آماده بهره‌برداری هستند.

کارنامه ۱۴۰۲ دولت در مازندران و هشت امتیاز مثبت

صنایع جدید و دانش بنیان

دولت سیزدهم همچنین به توسعه علوم و صنایع جدید در قالب راه اندازی شرکت های دانش‌بنیان در مازندران توجه جدی داشته به طوری که افزایش تعداد ۳۵۴ واحد فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان به ۸۰۴ هسته فناور و افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان استان از ۹۴ شرکت به ۱۳۶شرکت و ارتقا محصولات دانش‌بنیان از ۵۵۰ محصول به ۶۶۰ محصول دانش‌بنیان از جمله اقدامات در این حوزه است.

با این توجهات اساسی دولت، با تحت پوشش قرارگرفتن ۷۱ شرکت در پارک علم و فناوری وافزایش میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان به ۴۰ هزار و ۴۰ میلیارد ریال وافزایش ۵۰ میلیون و ۳۴۰ هزار دلار صادرات رقم خورده است.

همچنین راه اندازی تعداد پنج خانه خلاق مازندران در شهرستان های ساری، بابلسر، تنکابن، آمل و قائمشهر، ایجاد ۸ هشت رُشد و نوآوری و راه اندازی سامانه میز خلاق دهیاری ها در۵۰ روستای استان از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در مازندران است.

راه‌اندازی دفتر تبادل فناوری در عمان برای برگزاری تور فناوری تجاری و اقتصاد، برگزاری وبینار با کشور عمان، پیگیری تبادل تجاری با ترکیه، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های تجاری و فناوری با پارک استان سامارا روسیه، برگزاری وبینار با تکنو پارک مسکو، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در مسقط عمان جهت بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به عنوان برنامه های انجام شده برای سرمایه گذاری خارجی بوده است.

در همین راستا جذب ۱.۵میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی، صدور ۶ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۴۰ میلیون دلار وتصویب ۱۵۰.۹۶۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی انجام شد.

کارنامه ۱۴۰۲ دولت در مازندران و هشت امتیاز مثبت

تسهیلات سفر استانی و آمارهای مربوط به سرمایه گذاری

در مورد پرداخت تسهیلات مصوب سفر رییس جمهور به مازندران باید گفت در سفررییس جمهور به استان تعداد ۶۴۶ طرح اقتصادی با بیشتر از ۱۱۰ هزار میلیارد ریال مصوب که با تلاش‌های انجام شده تاکنون مبلغ بیشتر از ۸۰ هزار میلیارد ریال معادل ۷۹ درصد به طرح های اقتصادی پرداخت تسهیلات انجام شد.

مازندران در رتبه بندی سرمایه گذاری رتبه سوم کشور را دارد یعنی با سرمایه گذاری بیشتر از ۲۰ هزار میلیارد ریالی به یک هزار و ۷۳۷ طرح از محل بندالف تبصره ۱۸ انجام شده است.

همچنین بیشتر از ۲۰ هزار میلیاردریال تسهیلات به ۶۰۵ طرح اقتصادی از محل بسته رونق تولید پرداخت شده است و با احراز رتبه سوم باپرداخت بیشتر از ۹ هزار میلیاردریال تسهیلات سرمایه درگردش دام، طیور و آبزیان به چهار هزار و ۳۵۴ متقاضی و پرداخت حدود سه هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی با تامین یک هزار و ۹۶۹ دستگاه انجام شد.

بنا به گفته مسوولان استانداری مازندران و بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، مازندران در شاخص نرخ مشارکت اقتصادی با ۴۴ درصد پیشتاز است و این استان در این زمینه حدود ۲ درصد از متوسط شاخص کشوری بالاتر است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، مازندران در ۲ شاخص پیشتاز بوده، شاخص نخست نرخ مشارکت اقتصادی است چرا که این شاخص به بیش از ۴۴ درصد رسیده و آنچه مرکز آمار ایران نشان داده، این استان در این زمینه حدود ۲ درصد از متوسط شاخص کشوری بالاتر است و در زمینه نرخ بیکاری هم بیش از پنج درصد کاهش داشته به عبارتی این استان بعد از خراسان رضوی کمترین نرخ بیکاری را دارد.

کارنامه ۱۴۰۲ دولت در مازندران و هشت امتیاز مثبت

دولت در بخش کشاورزی مازندران چه کرد؟

نکته مهم دیگر اقدامات دولت مردمی در راستای توسعه کشاورزی استان مازندران این که با فعال بودن پنج هزار و ۸۳۲ واحد گلخانه ای به مساحت ۵۳۹ هکتار و در این زمینه رتبه دوم تعداد گلخانه های فعال کشور را دارد، کسب رتبه اول تعداد نمونه‌های ملی تولیدکنندگان برتر حوزه کشاورزی کشور در ۲ سال متوالی از دیگر موفقیت های به دست آمده در این حوزه در مازندران است، یکهزار و ۸۳۸ هکتار اراضی کشاورزی استان در این مدت زهکشی شد.

تجهیز، مرمت، بازسازی مرکز بازسازی و حفاظت از ذخائر ژنتیکی شهید باهنر در راستای احیاء ۱۴۴ استخر به تعداد ۱۱۳ هزار قطعه ماهی آزاد در ۲ سال اخیر انجام شد.

تولید ۲۱۹ هزار تُن آبزیان دریایی و پرورشی به ارزش اقتصادی حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال در دو سال گذشته انجام شد و همچنین شناسنامه دارکردن چهار هزار و ۸۰۰ هکتار باغات مرکبات و کیوی استان برای توسعه صادرات اجرا شد.

سنددارکردن ۶ هزار و ۵۸۶ قطعه زمین کشاورزی استان به مساحت بیشتر از ۲۸ هزار هکتار از دیگر دستاوردهای دولت طی این مدت بوده که در استان مازندران انجام شده است.

در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه تولیدات طیور نیز گفت که صدور۲۲۱ مورد مجوز طیور صنعتی و نیمه صنعتی در راستای بهسازی و نوسازی، توسعه و موافقت اصولی به تعداد بیش از ۱۵میلیون قطعه، صدور ۵۵ فقره مجوز تاسیس طیور صنعتی و نیمه صنعتی به ظرفیت بیش از چهار میلیون قطعه و صدور ۶۴فقره مجوز بهره برداری طیور صنعتی و نیمه صنعتی به ظرفیت بیش از یک میلیون قطعه در این برهه زمانی انجام شد.

صدور۱۴۰ فقره مجوز دام صنعتی در راستای بهسازی و نوسازی، توسعه و موافقت اصولی، صدور ۴۴ فقره مجوز تأسیس دام صنعتی به تعداد بیش از ۱۱هزار رأس، صدور ۱۶فقره مجوز بهره برداری دام صنعتی به تعداد بیشتر از سه هزار راس و صدور ۹۵۱فقره مجوزبهره برداری دامداری روستایی، غیرصنعتی به تعداد بیش از ۵۳ هزار رأس انجام شد.

به گفته مسوولان امر صدور ۱۹ مجوز گلخانه برای بهسازی و نوسازی، توسعه، صدور ۳۳۴ فقره مجوز تأسیس گلخانه به مساحت بیش از ۴۷ هکتار و صدور ۸۷ فقره مجوز بهره‌برداری گلخانه به مساحت ۱۱هکتار، صدور۱۷۲ مجوز شیلات صنعتی و نیمه صنعتی برای بهسازی و نوسازی، موافقت اصولی، صدور ۳۴فقره مجوّز تأسیس شیلات و صدور ۱۴فقره مجوّز بهره‌برداری با ظرفیت تکثیر۵۰تُن و پرورش بیش از ۳۶۱تُن عملیاتی شد.

در این مدت تولید محصولات زراعی استان از ۳.۰۲ میلیون تُن به ۳.۳۱۲ میلیون تُن (رشد۱۰درصدی) تولید محصولات باغی ۳.۱میلیون تُن به ۳.۵میلیون تُن (رشد ۱۳ درصدی) و تولید برنج از ۱.۳ میلیون تُن به ۱.۵ میلیون تُن (رشد ۲۰درصد) افزایش یافت.

کارنامه ۱۴۰۲ دولت در مازندران و هشت امتیاز مثبت

راهبرد دولت برای توسعه گردشگری

اعمال برنامه های توسعه گردشگری به عنوان بخش دیگر اقدامات انجام شده دولت سیزدهم در استان است یعنی صدور ۱۳۶ فقره پروانه واحدهای اقامتی، بومگردی و پذیرایی و دفاتر، صدور چهار فقره پروانه محیط گردشگری روستایی و صدوریک هزار و ۴۳۸ فقره پروانه خانه مسافر بخشی از اقدامات انجام شده است.

برگزاری موفق افتتاحیه رویداد اکو ۲۰۲۲ در استان مازندران با نتایج تبادل تورهای گردشگری و ورزشی با هدف توسعه فرهنگ گردشگری، گسترش روابط اقتصادی با کشورهای عضو اکو و پیگیری برای حذف روادید کشورهای عضو اکو و معرفی توانمندیها و ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری و فرهنگی استان در رویداد مهم گردشگری استان انجام شده است.

مرمت ۹۴ اثر تاریخی، پایگاه و موزه، ‌افتتاح موزه‌های ظروف رامسر و موسیقی استاد اسحاقی بهشهر، صدور مجوز تاسیس چهار موزه، ‌ثبت ۹۶پرونده های ملی تاریخی، معنوی، طبیعی و منقول، برندسازی و بازاریابی ۱۳ محصول صنایع ‌دستی در ۱۳ شهرو روستای دارای قابلیت مازندران، دریافت۲۸ نشان ملی مرغوبیت کالا و یک نشان بین‌المللی مرغوبیت کالا، زنده سازی ۲ رشته صنایع دستی حصیروکوب، ثبت ۲شهر و یک روستای ملی صنایع دستی در استان شامل بهشهر، آلاشت و روستای درزی‌کلا بابل و مستندنگاری و تکمیل پرونده‌های مربوط به حقوق مالکیت معنوی ثبت ۲اثر فاخر و پیگیری ثبت ۲ نشان جغرافیایی از دیگر اقدامات ۲ ساله دولت سیزدهم در حوزه توسعه مسائل میراث فرهنگی استان است.

کارنامه ۱۴۰۲ دولت در مازندران و هشت امتیاز مثبت

بهره مندی منطقه آزاد تجاری استان از حمایت دولت

می توان تصویب منطقه آزاد تجاری مازندران به عنوان یکی از دستاوردهای درخشان اقتصادی دولت سیزدهم در استان نام برد که با پیگیری‌های مستمر استاندار ونمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی این مهم محقق شده است.

طرح منطقه آزاد تجاری سه لکه‌ای یا سه نقطه‌ای مازندران که به شورای عالی مناطق آزاد و هیات دولت پیشنهاد شد و پس از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان اکنون از سوی رئیس‌جمهور به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده، نخستین نمونه از منطقه آزاد تجاری غیرمتمرکز در کشور محسوب می‌شود و مجموعا یک‌هزار و ۶۰۵ هکتار مساحت دارد که در سه نقطه از استان قرار گرفته است. یعنی مزایای بهره‌مندی از این طرح فقط شامل سه نقطه محدود در بندر امیرآباد با ۱۰۶۰ هکتار مساحت، منطقه ساحلی چپکرود جویبار تا میرود بابلسر با ۴۶۱ هکتار مساحت و محوطه بندر نوشهر با ۸۴ هکتار مساحت می‌شود و ارتباطی به مناطق خارج از این محدوده‌های بندری ندارد.

در بخش توسعه زیرساختی در بنادر وگمرکات استان می توان گفت پیشرفت فیزیکی۸۵ درصدی برای ساخت اسکله رو- رو ریلی، ‌ فعال‌سازی حمل و نقل دریایی و کشتی‌های کانتینری یخچال‌دار و تحقق حمل و نقل ترکیبی دریایی، ریلی، زمینی، هوایی و کارگو در مازندران و آغاز ساخت چهار فروند کشتی توسط شرکت صدرا به سفارش وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی باسرمایه گذاری ارزی به ارزش ۴۲ میلیون دلار و سرمایه گذاری ریالی چهار هزار میلیارد ریالی از جمله این اقدامات است.

همچنین اجرای طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان در استان دیگر دستاورد دولت مردمی بوده که با تجهیز بیش از ۹۸درصد شامل چهار هزار و ۵۳۳ واحد خبازی استان به دستگاه‌های کارتخوان هوشمند این امر محقق شده است.

کارنامه ۱۴۰۲ دولت در مازندران و هشت امتیاز مثبت

میزان سرمایه گذاری دولت در روستاهای استان

دولت سیزدهم ۷۰۰ طرح اقتصادی و زیر ساختی را با سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی در روستاهای مازندران انجام داد. در این مدت ۵۹۷ دهیاری ارتقا درجه یافت و مجوز تاسیس ۱۳۴ دهیاری جدید در مازندران صادر شد. دهیاری تمام شهرستان های استان در ۲ سال گذشته حسابرسی شدند. ۸۸ دستگاه ماشین آلات سنگین حمل زباله را در اختیار دهیاری های استان قرار داده شده است.

اکنون ۹۸ درصد از روستاهای مازندران برخوردار از گاز طبیعی هستند که این زیرساخت ظرفیت مهمی برای توسعه است. به ۱۵۵ دهیاری مازندران در ۲ سال گذشته بالغ بر ۲ هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد. در دولت سیزدهم در حوزه اداره کل امور روستایی ۱۲ هزار میلیارد ریال پرداخت شد. در ۲ سال اخیر صدور

شناسه ملی برای دهیاری ها انجام شد و ۷۵۰ روستای مازندران در یک سال اخیر از این شناسه بهره مند شدند.

کارنامه ۱۴۰۲ دولت در مازندران و هشت امتیاز مثبت

از حوزه مسکن چه خبر؟

طرح نهضت ملی مسکن را دولت سیزدهم برای خانه دار کردن مردم ارائه کرد. قرار است در چارچوب آن سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته و تحویل متقاضیان شود. سهم مازندران از این طرح سالانه ۳۸ هزار و در مجموع ۱۵۲ هزار خانه است. که بخشی اعظمی از این تعداد در دو سال فعالیت دولت به متقاضیان واگذار شده است و این نهضت همچنان ادامه دارد.

دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته، هفت هزار و ۵۲ فرصت شغلی جدید برای مددجویان زیرپوشش این نهاد حمایتی و خدماتی ایجاد کرده است. آمارها نشان می دهد که رشد ۴۲ درصدی اشتغال ایجاد شده برای جامعه گروه های هدف در طی این مدت در مقایسه با سال های ماقبل ِآن است.

با اهتمام دولت مردمی سیزدهم، ۲۳ هزار خانوار جدید شناسایی و زیر پوشش بهزیستی مازندران قرار گرفتند، این نهاد هم اکنون ۶۸ هزار خانوار مستمری بگیر را زیرپوشش دارد که درمجموع ۱۱۰ هزار نفر را شامل می شوند. بهزیستی مازندران موفق شد به یک سوم جمعیت این استان انواع خدمات مستمر و غیر مستمر ارائه دهد که در مجموع ۱۷۰ هزار خانوار در این نهاد حمایتی، دارای پرونده خدمات هستند.

ویزیت رایگان به بیش از هشت هزار و ۷۰۰ نفر از روستاییان توسط، پزشک، کار درمانگر و فیزیوتراپ از دیگر اقدامات دولت مردمی در ۲ سال گذشته بوده که در طی این مدت، همچنین ۸۹۰ قلم از تجهیزات کمک توانبخشی به صورت رایگان به مددجویان زیرپوشش بهزیستی مازندران ارائه شده است.

به گفته مسوولان امر با اهتمام دولت مردمی سیزدهم، میزان مستمری پرداختی به مددجویان و توانخواهان از رشد ۲ برابری برخوردار بوده است. در ۲ سال گذشته، ۲ هزار و ۳۵۱ واحد مسکونی به جامعه هدف بهزیستی مازندران واگذار شد.

افزایش ۸۰ درصد تامین تجهیزات کمک توانبخشی و ۴۵ درصدی تامین وسایل بهداشتی، کمک توانبخشی، اندام های مصنوعی و سمعک در طی فعالیت دولت سیزدهم در مقایسه با دولت گذشته بوده است که در طی این مدت، ۱۲ هزار و ۲۳۴ مورد از وسایل کمک توانبخشی در بین مددجویان زیرپوشش این نهاد توزیع شد.

هم اکنون پنج هزار و ۵۷ نفر در سطج استان از حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی و معلولین شدید استفاده می کنند که این تعداد نیز در طی ۲ سال گذشته، ۱۰۱ درصد رشد داشته است.

۲ هزار و ۷۹۴ فرد دارای معلولیت در مراکز روزانه، خدمات آموزشی و توانبخشی دریافت می کنند که این تعداد نیز در طی فعالیت دولت سیزدهم ۱۱.۵ درصد رشد داشته است.

کارنامه ۱۴۰۲ دولت در مازندران و هشت امتیاز مثبت

آمارها از توسعه ارتباطات روستایی مازندران چه می گویند

هم اکنون در حوزه ارتباطات استان مازندران، ۲ ابر پروژه بر اساس اسناد بالادستی در این استان در حال اجراست که یکی از این طرح های مهم زیرساختی، در توسعه ارتباطات روستایی است.

در راستای اجرای فیبرنوری در ۱۳ شهرستان با یکهزار و ۷۸۸ کیلومتر طول مجوز لازم دریافت شده است که در دولت سیزدهم ۳۵۲ کیلومتر از این فیبر نوری انجام شد و این در حالیست که این رقم در ابتدای فعالیت دولت مردمی ۹۲ کیلومتر بود اما اکنون به ۲۲۶ کیلومتر برای هشت شهرستان ارتقا یافت و در حال اجراست.

یکی از مهمترین شبکه اتصال دکل های ارتباطی به شبکه ملی اطلاعات، اتصال اینترنت پرسرعت روستایی است که در زمان حاضر ۱۹۴ روستای مازندران با بیش از سه هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار به اینترنت پرسرعت متصل شدند.

همچنین طرح اتصال ۱۸۳ روستای مازندران به اینترنت پرسرعت با هفت هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال اعتبار در دست اقدام است.

به گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران یکی از ابر پروژه های دیگر که بسیار پیگیر هستند فیبر نوری منازل و کسب و کارهای شهری است، که اکنون از ۲۲ شهرستان این استان، ۱۸ شهرستان ابلاغیه دارد که اکنون در ۱۰ شهرستان این طرح در دست اقدام است.

این پروژه ها زیرساخت کشور را برای ۵۰ سال آینده در توسعه اینترنت پرسرعت بیمه خواهد کرد و البته که هزینه بالایی نیز به همراه خواهد داشت.

از مجموع ۹۴۰ دفتر پیشخوان در سطح استان، ۱۶۴ دفتر در دولت سیزدهم در حوزه روستایی ایجاد شده است.

کارنامه ۱۴۰۲ دولت در مازندران و هشت امتیاز مثبت

افزایش ۱۳۱ درصدی مواد لبنی و شیلاتی به خارج

در دولت سیزدهم، افزایش ۱۰ درصدی صادرات آبزیان را از این استان شاهد بودیم، گفت : ۱۳۱ درصد افزایش صادرات فراورده های لبنی و همچنین ۸۴ درصد افزایش محصولات خاویاری از مازندران به کشور های اروپایی و منطقه اوراسیا در این دولت انجام شده است.

استانی که با وجود ظرفیت های متعدد در بخش های مختلف به باور صاحبنظران متاسفانه تا قبل از دولت سیزدهم به لحاظ زیرساختی با مشکل جدی مواجه بوده تا اینکه با طلوع دولت مردمی سیزدهم و با اتخاذ راهبردهای اصولی، توجه اساسی به زیرساخت‌ها شده است.

در نگاهی گذرا یه دستاوردهای دولت مردمی در استان می توان دستاوردهایی همچون آغاز نهضت اتمام پروژه های نیمه تمام، ایستادگی در مقابل مفسدان در مسیر توسعه استان، ابتکار عمل در تشکیل ستاد عالی رشد اقتصادی استان، حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی و تسهیل در اعطای مجوز به آنان، ریل گذاری برای توسعه صنعت گردشگری در استان و ورود نخستین کشتی مسافربری و اخذ مجوز خرید کشتی های کروز از وزیر صمت، ریل گذاری برای ایجاد تحول در بنادر استان و تلاش‌ها برای استقرار اسکله رو-رو در بندر امیرآباد، توسعه دیپلماسی خارجی و اقتصادی و دیدار با سفیران کشور خارجی، توافق با سرمایه گذار خارجی برای ورود به پروژه بزرگترین جاده ساحلی دنیا، آغاز روند اجرایی بزرگ‌ترین مولدسازی تاریخ مازندران در خصوص واگذاری پلاژهای دولتی به بخش خصوصی با اخذ دستور رییس جمهور و شناسایی چهار هزار واحد مسکونی غیرمجاز در استان و تشکیل کارگروهی برای تعیین تکلیف این ساخت و سازها را مشاهده کرد.

کارنامه ۱۴۰۲ دولت در مازندران و هشت امتیاز مثبت

همچنین تشکیل نخستین قرارگاه دانش بنیان ها و حمایت از شرکت های دانش بنیان در کشور، طراحی و اجرایی کردن مدل جدیدی از ارتباطات مردمی و سفرهای شهرستانی و ثبت رکورد بیشترین دیدارهای مردمی، آزادسازی سواحل، اخذ موافقت دولت برای تامین مالی آزادراه چالوس- رامسر، حرکت در مسیر فعال سازی اقتصاد روستا و اجرای طرح های مدنظر به صورت پایلوت در ۵۰۰ روستای استان، جذب بیشترین تسهیلات بانکی در کشور و فعال سازی بیش از ۱۹۰ واحدی تولیدی و صنعتی راکد در استان، شناسایی یک هزار فرصت سرمایه گذاری، اجرای نهضت فیبر نوری در مناطق شهری و روستایی و توجه ویژه به ورزشکاران و زیرساخت‌های ورزشی از جمله پایان دادن به خانه به دوشی نساجی و تجلیل از قهرمانان ورزشی از دیگر دستاوردها دولت در این خطه است.

چتر بیمه سلامت همگانی برای ۱۶۷ هزار بیمه نشده در مازندران، افتتاح ۴۸ طرح اقتصادی و عمرانی در چالوس، افتتاح ۳۵ طرح آب و فاضلاب مازندران، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۳۳ پروژه در نکا، افتتاح ۲۱۱ طرح عمرانی در ساری، کاهش نیم درصدی نرخ بیکاری، ایجاد ۱۴ هزار فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد، ایجاد ۱۱ هزار شغل در بابل، افتتاح ۳۳ طرح عمرانی و اقتصادی در سواد کوه شمالی، افتتاح ۶۵۰ اقامتگاه اقامتی، اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای دانش بنیان های مازندران، اعطای ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی، تجهیز فرودگاه ساری به فرود هواپیما در شرایط بد آب و هوایی، بهره مندی روستاهای مازندران از ۱۰۰ کیلومتر راه آسفالته، بهره برداری از ۴۷ طرح کشاورزی در استان، حمایت مالی دولت از پرورش ماهیان سردآبی، سند دار شدن تمامی اراضی غرب مازندران بخشی از اقدامات ماندگار دولت سیزدهم در ۲سال گذشته در مازندران است.

کارنامه ۱۴۰۲ دولت در مازندران و هشت امتیاز مثبت

همچنین پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی ۱۵۰ طرح مصوب سفر رئیس جمهور، شکوفایی استعداد کارآفرینی زنان جویباری با حمایت‌های بی‌دریغ دولت، پیگیری استاندار مازندران از وزیر اقتصاد برای مولدسازی پلاژهای ساحلی، آغاز روند تکمیل کشتارگاه صنعتی با تسهیلات ۱۷ میلیارد تومانی در چالوس، افزایش ۱۵درصدی تولیدات محصولات زراعی در دیمزارهای مازندران، گام بلند دولت در اجرای عدالت؛ افزایش ۱۰۰ درصدی کشاورزان و روستاییان بیمه شده در مازندران، شکست محرومیت در «سیمرغ» با توسعه راه‌ها و تامین آب آشامیدنی پایدار، عبور از تحریم‌ها در نیروگاه نکا، تولید قطعات نیروگاهی با توان داخلی، سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی دولت در حوزه گردشگری رامسر، رسیدگی به تمامی درخواست‌های مردم مازندران از رئیس جمهور، تامین آب آشامیدنی پایدار با ۸۰۰میلیارد تومان اعتبار در بابلسر، عزم دولت برای التیام زخم کهنه طرح‌های نیمه‌تمام ساری، ضربه فنی محرومیت در پایتخت کشتی جهان، مرکز درمان ناباروری نوشهر در یک قدمی بهره‌برداری، گلوگاه درمسیرتحقق محرومیت زدایی با تخصیص۲۵۷میلیارد تومان اعتبار، افتتاح ۳۵ طرح آب و فاضلاب، ساخت ۲۰ پایگاه اورژانس، فراهم شدن مقدمات ساخت ۱۲ نیروگاه برق آبی، افتتاح ۲۱ طرح راه و شهرسازی، تخصیص اعتبار برای تجهیز پایگاه های امداد و نجات، اجرای طرح هادی در ۴۴۲ روستای استان و ایجاد ۴۰۰ شغل در نوشهر، از دیگر یادگارهای ماندگار دولت مردمی سیزدهم در ۲ گذشته است.

بهره برداری سد انحرافی لشتو رامسر؛ راه اندازی ساختمان اداری استانداری در غرب مازندران، احداث مرکز تجزیه و مبادلات پستی در نوشهر، ایجاد بزرگترین شهر سلامت کشور در رامسر، تسریع در احداث بیمارستان فوق تخصصی تنکابن، گازرسانی به مناطق کوهستانی، احیای مرکز مطالعات ماهیان سردآبی کشور در تنکابن، احداث آزادراه چالوس - رامسر، ایجاد دانشکده علوم پزشکی در تنکابن و راه اندازی پروازهای خارجی در فرودگاه نوشهر از جمله اقدامات جهادی دولت مردمی سیزدهم در منطقه غرب مازندران بوده است که اهالی را نسبت به حل مشکلات زیرساختی هفت شهرستان غربی استان امیدوارتر کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha