۷۰ درصد اراضی کشاورزی خراسان شمالی خرده مالکی است 

بجنورد- ایرنا- مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۷۰ درصد از ۳۴۴ هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر یک هکتار وسعت دارد که به صورت خرده مالکی اداره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن ایزانلو روز یکشنبه در تور رسانه‌ای سازمان جهاد کشاورزی در روستای عزیز آباد شهرستان سملقان اظهار کرد: دست کم هر قطعه اراضی کشاورزی باید ۲.۵ هکتار باشد تا بهره برداران فعالیت اقتصادی داشته باشند.

وی افزود: اراضی خرد کشاورزی استان باعث شده است که فعالیت کشاورزی در این خطه سنتی و بیشتر معیشتی باشد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر تجمیع و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی استان تاکید کرد و افزود: طرح تجمیع و یکپارچه سازی به صورت پایلوت در یک روستای از هر شهرستان آغاز شده است.

وی افزود: متاسفانه برخی از قطعات اراضی کشاورزی این استان آنقدر خرد و کوچک هستند که حتی مانع فعالیت ماشین آلات کشاورزی از جمله تراکتور خواهد شد.

ایزانلو تصریح کرد: کشاورزان نیز متوجه این موضوع شده اند که زمین های خرد و کوچک مانع افزایش تولید، کاهش هزینه ها و افزایش راندمان در بخش کشاورزی شده است بنابراین از طرح تجمیع و یکپارچه سازی استقبال می کنند که در این رابطه باید مسوولان و مدیران سازمان ها و دستگاه های مرتبط همکاری و مشارکت کنند تا این مهم محقق شود.

وی گفت: کشاورزان می توانند از طریق جا به جایی زمین های کوچک و پراکنده و یا خرید زمین ها ، اراضی در اختیار خود را افزایش دهند که این امر می تواند باعث کاهش هزینه ها در تولید شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اینک یکی از کشاورزان روستای عزیز آباد سملقان ۱۴ قطعه زمین کشاورزی که پراکنده بوده است را در سه قطعه تجمیع کرده است .

وی خرد شدن اراضی کشاورزی را یک مصیبت برای امنیت غذایی کشور عنوان کرد و افزود: زمین های کشاورزی مهمترین و زیربنایی‌ترین کارخانه تولید بشر محسوب می شود و نیاز به توجه بیشتر دارد.

ایزانلو تصریح کرد: کوچک شدن قطعات زمین های کشاورزی به نوعی اراضی را از حیث اقتصادی خارج کرده است چرا که هزینه های آماده سازی کاشت، داشت و برداشت از فروش پیشی گرفته است.

وی گفت : فعالیت بر محور دانش در این اراضی صرفه اقتصادی ندارد و امکان کشت با ماشین آلات بخش کشاورزی، مکانیزه کردن سامانه های آبیاری نوین در این فضاها فراهم نیست، قیمت تمام شده برای کشاورز در واحد سطح نیز افزایش یافته است به همین دلیل بیشتر بهره برداران از روش های مکانیکی و سنتی استفاده خواهند کرد.

وی اظهار کرد: این استان ۲ هزار و ۸۴۳ هکتار وسعت دارد که ۱۶ درصد از این گستره قابل کشت است.

به گزارش ایرنا، در مجموع سطح اراضی زراعی و باغی استان با احتساب زمین های آیش و دیم ۴۵۲ هزار و ۶۱۴ هکتار است.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha