۱۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۲۱
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85436199
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۹۳۰ اخطاریه توقف عملیات تغییر کاربری اراضی خراسان شمالی صادر شد

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اخطاریه توقف عملیات برای ۹۳۰ مورد تغییر کاربری اراضی استان در سال ۱۴۰۲ صادر شد.

محمد محمدزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال گذشته یکهزار و ۲۲۲ مورد گزارش حضوری، تلفنی، پایش و گشت در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان ثبت شد و بعد از بازدیدهای به عمل آمده تعداد یکهزار و ۱۹۷ مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی شناسایی شد.

وی افزود: در مجموع ۹۳۰ مورد تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی و برای تمامی این موارد اخطاریه توقف عملیات صادر شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه یکپارچگی اراضی کشاورزی باید حفظ و از تکه تکه کردن و تغییر کاربری آن جلوگیری شود تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ نادرست تبدیل باغ به تفرجگاه در برخی از مناطق روستایی و گردشگری استان رواج یافته است.

وی اظهار کرد: متاسفانه بر اثر اجرای قانون ارث، زمین های کشاورزی به تکه های کوچک تبدیل می شود و این رویه موجب غیراقتصادی شدن حوزه کشاورزی شده و برخی از بهره برداران را تنها به استفاده از آن برای ایجاد فضایی به منظور تفریح و تفرج سوق می دهد.

محمدزاده افزود: افرادی که می خواهند در زمین کشاورزی تغییر و تبدیل انجام دهند باید با مراجعه به جهاد کشاورزی کسب مجوز کرده و یا با شماره ۱۳۱ تماس گیرند تا اقدام آنان منجر به قلع و قمع سازه هایشان نشود.

۷۰ درصد اراضی کشاورزی استان خرده مالکی است

وی تصریح کرد: ۷۰ درصد از ۳۴۴ هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر یک هکتار وسعت دارد که به صورت خرده مالکی اداره می‌شود این در حالی است که دست کم هر قطعه اراضی کشاورزی باید ۲.۵ هکتار باشد تا بهره برداران فعالیت اقتصادی داشته باشند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اراضی خرد کشاورزی استان باعث شده است که فعالیت کشاورزی در این خطه سنتی و بیشتر معیشتی باشد.

وی خرد شدن اراضی کشاورزی را یک مصیبت برای امنیت غذایی کشور عنوان کرد و افزود: زمین های کشاورزی مهمترین و زیربنایی‌ترین کارخانه تولید بشر محسوب می شود و نیاز به توجه بیشتر دارد.

محمدزاده تصریح کرد: این استان ۲ هزار و ۸۴۳ هکتار وسعت دارد که ۱۶ درصد از این گستره قابل کشت است.

به گزارش ایرنا، در مجموع سطح اراضی زراعی و باغی استان با احتساب زمین های آیش و دیم ۴۵۲ هزار و ۶۱۴ هکتار است.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha