۷ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۴۳
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85426520
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تولید نهال شناسه دار در خراسان‌شمالی پنج برابر افزایش یافت

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۵۴۵ هزار اصله نهال میوه شناسه دار سال گذشته در استان تولید شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ پنج برابر افزایش یافت.

صفدر صفدری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: موسسه ثبت گواهی بر تولید ۸۶۲ هزار اصله نهال میوه در استان نظارت و بازرسی کرد که از مجموع این میزان برای ۵۴۵ هزار اصله نهال میوه با کیفیت و دارای استاندارد لازم شناسه صادر شد.

وی افزود: ۱۰ نهالستان در خراسان شمالی برای تولید نهال های میوه دارای مجوز وجود دارد که تمامی مراحل کاشت نهال مورد نظارت و رصد کارشناسان فنی حوزه کشاورزی قرار دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۲۷ مجوز جایگاه فروش نهال های میوه سال گذشته صادر شد که این جایگاه ها استاندارد های لازم را دارند و نهال های شناسه دار توزیع می کنند.

صفدری از حضور کارشناس باغبانی در جایگاه های فروش نهال های میوه خبر داد و افزود: در تمامی این جایگاه ها کارشناس حضور دارد و سوالات فنی کشاورزان را پاسخ خواهند داد و با توجه به مناطق مختلف نهال ها را به مشتریان معرفی خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: این کارشناسان اطلاعات و آگاهی های لازم را در خصوص نهال های میوه و همچنین شرایط آب و هوایی هر منطقه برای بهر برداران تشریح خواهند کرد تا نهال ها با توجه به وضعیت آب و خاک هر منطقه ای کاشته شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: از تمامی کشاورزان استان می خواهیم که برای ایجاد باغ های جدید، اصلاح و نوسازی باغات تنها از نهال های شناسه دار استفاده کنند زیرا که عملیات باغبانی سرمایه گذاری طولانی مدت است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

۴۶ هزار هکتار از عرصه های کشاورزی خراسان شمالی باغ است.

اسفند و فروردین ماه فصل جابجایی نهال است و از ۷۶‬ نوع محصول تولیدی بخش کشاورزی خراسان شمالی ۲۹ گونه آن باغی است که حجم سالانه تولید آن به بیش از ۲۰۰ هزار تن می رسد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha