۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۳۰
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85410887
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

روستاهای گلستان بر مدار سرسبزی

۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۳۰
کد خبر: 85410887
روستاهای گلستان بر مدار سرسبزی

گنبدکاووس- ایرنا- روستاهای استان گلستان با نگاه بلند دولتمردان در مسیر افزایش شادابی قرار دارند به طوری که اهالی آنها در صورت ادامه‌داشتن برنامه‌های کاشت نهال و همراهی در مراقبت و نگهداری می‌توانند به توسعه سرسبزی روستاهای خود امیدوار باشند.

به گزارش ایرنا، بهبود شرایط زندگی در مناطق روستایی که ۴۷ درصد جمعیت حدود ۲ میلیون نفری استان گلستان در آن ساکن هستند مستلزم توجه به استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌ها برای توسعه فضاهای سبز روستایی در محیط پیرامونی خانه‌ها، معابر و پارک‌هاست.

تقویت گردشگری روستایی از جمله مزایای توسعه فضای سبز است چرا که مسافران در انتخاب مقصد خود به دنبال مناطقی سرسبز و استفاده بهینه از محیط پیرامونی آن هستند و هرچه این فضاها با همیاری اهالی زیباتر شود زمینه جذب گردشگر بیشتر خواهد شد.

برنامه کاشت یک میلیارد اصله نهال برای حفاظت از خاک کشور از جمله راهکاری توسعه فضاهای سبز در مناطق مختلف از جمله روستاهاست و طبق اعلام کارشناسان این حوزه هر ساله به تعداد متقاضیان روستایی دریافت نهال برای کاشت درخت افزوده می‌شود.

دولت سیزدهم بر اساس تعهدات بین‌المللی که هر کشوری به همان اندازه‌ای که کربن تولید می‌کند باید ترسیب یا جذب کربن داشته باشد در یک اقدام عملی طرح کاشت یک میلیارد درخت را به مدت چهار سال با شعار «درخت برای زندگی - باهم بکاریم برای ایران سرسبز و قوی» شروع کرد و شاهد اجرای آن در گلستان همانند سایر نقاط کشور هستیم.

گلستان با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی مشتمل بر ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و ۲۱ هزار هکتار اراضی ساحلی است.

۳۰۶ هزار هکتار از عرصه‌های منابع ملی گلستان به ویژه در نواحی شمالی به دلیل خشکسالی‌ متوالی، پایین بودن نزولات جوی و نزدیکی به بیابان‌های قره‌قوم ترکمنستان و ضعف پوشش گیاهی در معرض بیابانی‌شدن شدید قرار دارد.

این استان شمالی هزار و ۵۲ روستا و آبادی دارای سکنه دارد که ۹۳۵ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعیت است که در چند سال اخیر همانند سایر نقاط تحت تاثیر تغییرات اقلیمی و خشکسالی قرار گرفتند و از نگاه کارشناسان، بهترین راهکار برای مدیریت شرایط فعلی ترویج فرهنگ غرس درخت در راستای اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال در کشور است.

روستاهای گلستان بر مدار سرسبزی

توسعه فضاهای سبز در برنامه دهیاری‌ها

میثم صوفی‌زاده دهیار روستای عرب‌سرنگ گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بازنگری طرح هادی در این روستای با هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت تصویب شد و از جمله اولویت‌ها در این بازنگری توسعه فضای سبز است.

وی افزود: امسال هزار اصله نهال از نوع سرو و ارغوان از منابع طبیعی درخواست کردیم تا در محوطه ۲ پارک کودک و معابر روستای عرب سرنگ کاشته شود چرا که هر چه فضای سبز با کاشت درختان زیباتر شود به همان نسبت علاقمندی اهالی برای ادامه زندگی در روستاها بیشتر خواهد شد.

وی گفت: سال گذشته هزار اصله نهال انار برای کاشت در محوطه خانه‌ها توزیع شد و علاوه بر آن هر ساله اهالی درختان انگور و انجیر و توت هم می‌کارند.

صوفی‌زاده ادامه داد: همچنین با توجه به توافقاتی که با بنیاد مسکن داریم اولویت خود را در صدور پروانه پایان کار واحدهای روستایی، کاشت ۲ نهال در حیاط قرار داده‌ایم و امسال هم پایان کار ۱۵ واحد با رعایت این مورد صادر شد.

این دهیار مهمترین راهکار برای تشویق جامعه به کاشت درخت را اجرای عملی آن برای سنین پایه مانند دانش آموزان دانست و گفت: با همکاری آموزش و پرورش در ۲ سال اخیر ۱۰۰ اصله نهال اکالیپتوس و سرو را در اطراف مدرسه روستا کاشتیم و خیلی از دانش آموزان با علاقه مسوولیت آبیاری آنها را بر عهده گرفتند.

مراقبت از درخت مهمتر از کاشت

جمیله سلاق دهیار روستای سلاق‌غایب گنبدکاووس هم گفت: هر ساله در میان اهالی نهال رایگان توزیع می‌شود اما بعد از مدتی به دلیل نگهداری دام در حیاط خانه‌ها و تردد دام‌ها در معابر و نبود مراقبت کافی شاهد خشک شدن بخشی از این نهال‌ها هستیم.

وی افزود: امسال هم ۲ هزار اصله نهال توزیع کردیم و با قبول مسوولیت مراقبت توسط یک از اهالی، تعدادی نهال هم در قبرستان روستا خواهیم کاشت.

اسماعیل هلاکویی دهیار روستای اوچقویی گنبدکاووس هم نبود آب کافی را از جمله دلایل خشک شدن نهال‌ها دانست و گفت: در صورت حل مشکل کم آبی روستا، اهالی علاقه زیادی به کاشت و نگهداری درخت دارند.

وی افزود: دهیاری چهار سال قبل در معابر روستا ۱۰۰ اصله نهال توت کاشت و حصارکشی کرد و در نتیجه مراقبت‌های صورت گرفته ۵۰ درصد این درختان به مرحله میوه‌دهی رسیده است.

وی گفت: با تامین آب و ساخت حصارهای چوبی برای نهال‌های کاشته شده در حیاط خانه‌ها و معابر برای در امان ماندن از دام‌ها می‌توان به افزایش سطح سبز روستاها امیدوار بود.

روستاهای گلستان بر مدار سرسبزی

افزایش درخواست روستاییان برای کاشت درخت

مسوول تولید نهال اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: با هدف توسعه فضای سبز سال گذشته ۲۰۰ هزار اصله نهال در اختیار دهیاری‌ و شورای اسلامی روستاها قرار گرفت.

حمیدرضا امیدنژاد افزود: امسال هم با توجه به تغییرات اقلیمی و تاکید بر اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال در کشور، قبل از آغاز هفته درختکاری ۱۵۰ هزار اصله نهال برای توسعه فضای سبز در اختیار متقاضیان روستایی قرار گرفته است و این روند تا فروردین ماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به تاکید بر همکاری ادارات در کاشت درخت در فضاهای باز اداری، هیچ مشکلی در توزیع نهال گونه‌های مناسب با اقلیم منطقه در حوزه شهری و روستایی وجود ندارد.

وی گفت: درخواست دهیاران برای تامین نهال در سه سال اخیر افزایش ۳۰ درصدی داشته است که از جمله دلایل آن به ملزم کردن اهالی به کاشت درخت در حیاط خانه‌ها برای صدور پایان کار و یا الزام بخشداری‌ها برای کاشت نهال در حاشیه جاده‌های ارتباطی، ورودی روستا و معابر بر می‌گردد.

امیدنژاد افزود: فرهنگ درختکاری با توجه به دسترسی بیشتر مردم به برنامه رسانه‌های جمعی و شبکه‌های مجازی پیرامون اهمیت کاشت نهال و نقش آن در حفاظت از محیط زیست نسبت به گذشته ارتقا یافته است.

طبق اعلام مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، تاکنون ۲ میلیون و ۱۳۸ هزار نهال مرتعی و جنگلی در قالب احیا و توسعه مراتع، توسعه فضای سبز و زراعت چوب و احیای جنگل طی چهار سال در این استان کاشته شده است.

حمید سلامتی افزود: تعهد امسال تولید نهال برای گلستان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار اصله شامل پنج میلیون و ۳۰۰ هزار اصله جنگلی و بقیه مرتعی و بیابانی است که منابع طبیعی استان برای عملیاتی شدن این برنامه، دارای ۱۳ تفاهم نامه به صورت استانی و ۲۷۳ تفاهم نامه شهرستانی است.

ساخت ۵۳ پارک روستایی در گلستان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان گفت: یکی از اقدامات این نهاد در روستاها، ساخت بوستان، پارک کودک و پیاده‌روسازی است که با هدف توسعه فضای سبز و با هدف ایجاد روحیه، طراوت، نشاط و افزایش جذابیت‌های بصری در محیط‌های روستایی و محلی برای گذران اوقات فراغت و دورهمی‌های سنین مختلف اجرا می‌شود.

سیدمحمد حسینی افزود: در همین رابطه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان تاکنون در ۵۳ روستا اقدام به ساخت پارک و بوستان کودک به مساحت بیش از ۷۳ هزار متر مربع کرده است.

وی یکی دیگر از اقدامات بنیاد مسکن را پیاده‌روسازی و محوطه‌سازی در حاشیه معابر اصلی روستاها دانست و ادامه داد: تاکنون ۵۱۸ هزار متر مربع پیاده‌روسازی و محوطه‌سازی در روستاهای گلستان در راستای طرح هادی اجرا شده است.

حسینی ضمن قدردانی از دهیاران و روستانشینان استان گلستان برای مشارکت با بنیاد در این زمینه، بر حفظ و نگهداری پارک‌ها، پیاده‌روها و فضاهای سبز احداث شده در روستاها تاکید کرد.

صدور پایان کار به شرط کاشت ۲ درخت مثمر

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم گلستان گفت: با توافق صورت گرفته بین بنیاد مسکن استان، دفتر امور روستایی، بخشداری‌ها و دهیاران، صدور پایان کار خانه های روستایی منوط به کاشت ۲ اصله درخت مثمر در حیاط خانه‌هاست.

علی باباکردی با قدردانی از مالکان واحدهای مسکونی روستایی برای همراهی در اجرای این طرح ابراز امیدواری کرد: با توجه به احداث ۱۷ هزار واحد مسکونی در ۲ سال گذشته و آغاز ساخت ۱۲ هزار واحد مسکونی در سالجاری پیش بینی می‌شود در راستای این طرح، حدود ۵۸ هزار اصله درخت در روستاهای استان کاشته شده یا خواهد شد.

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی و از غرب با مازندران همسایه است و اقتصاد ساکنان آن با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت برپایه کشاورزی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha