۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۳۹
کد خبرنگار: 5546
کد خبر: 85408804
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

نارنج‌های روی درختان را بچینید؛ مگس مدیترانه‌ای در کمین است!

گرگان- ایرنا- کارشناسان جهاد کشاورزی نسبت به نارنج‌های باقیمانده بر روی درختان و شیوع آفت مگس مدیترانه‌ای در گلستان هشدار داده و تاکید کردند برداشت میوه‌های باقیمانده برای در امان‌ماندن سایر میوه‌ها از آفت مگس مدیترانه‌ای ضروری است.

به گزارش ایرنا، حشره‌ای چهار الی پنج میلی‌متری که فقط دو سوم مگس خانگی جثه دارد هر ساله خواب خوش را از کشاورزان و باغداران می‌گیرد و وزوز مرگبارش، سرنوشتی جز نابودی برای میوه‌ها به ویژه مرکبات رقم نمی‌زند.

هر چند درسال‌های اخیر ردیابی و اقدامات کارشناسی مسوولان جهاد کشاورزی گلستان با همراهی و همکاری کشاورزان تا حدود زیادی گسترش این آفت مخرب و آسیب‌زا را به عقب رانده اما با این وجود خاطر باغداران و کشاورزان گلستانی همیشه نگران و آشفته است.

در حالی که همیشه آفت مگس مدیترانه‌ای در فاصله آذرماه تا اردیبهشت به خواب زمستانی می‌رفت اما تغییر اقلیم و گرمای هوا حتی فعالیت این آفت را هم دست‌خوش تغییر کرده و مگس مدیترانه‌ای تا همین الان یعنی اواخر اسفند ماه همچنان پرکار در حال فعالیت است.

اکنون در این وضعیت و در یک قدمی فصل بهار، مساله‌ای که خطر مگس مدیترانه‌ای را دوچندان می‌کند نارنج‌های باقیمانده روی درختان است که بی‌توجهی نسبت به برداشت آن، کانون‌های جدید آلودگی به آفت مذکور و انتقال آن به میوه‌های دیگر را رقم می‌زند چراکه به گفته‌ کارشناسان حفظ نباتات، مگس مدیترانه‌ای حتی به میوه‌های نرسیده هم آسیب می‌زند.

نارنج‌های روی درختان را بچینید؛ مگس مدیترانه‌ای در کمین است!

از آنجا که میوه نارنج در صورت برداشت‌نشدن، تا فصل باروری سال بعد نیز روی درخت می‌ماند نارنج‌های آلوده به مگس مدیترانه‌ای می‌تواند به درختان دیگر از جمله ازگیل ژاپنی، هلو، شلیل، انجیر، گلابی، خرمالو، نارنگی‌ و پرتقال سرایت کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز نسبت به نارنج‌های باقیمانده بر سر درختان در نقاط مختلف گلستان هشدار داد و اظهار کرد: نارنج‌های باقیمانده می‌تواند زمینه انتقال جمعیت مگس مدیترانه‌ای از نقاط آلوده را به تولیدات باغی سال آینده فراهم ‌کند.

بی‌خوابی مگس مدیترانه‌ای با تغییر اقلیم

کیانوش حق‌نما در گفت و گو با خبرنگار ایرنا چیده نشدن میوه نارنج را یک معضل دانست و افزود: در برخی منازل، سازمان‌ها و ادارات دولتی، خانه‌باغ‌ها و کنار خیابان‌ها و معابر شهری هنوز اقدام به برداشت نارنج نکردند که این مساله، کانون‌های جدید آلودگی مگس مدیترانه‌ای را ایجاد می‌کند.

وی گفت: هر ساله مگس مدیترانه‌ای از اواخر آذر ماه تا اردیبهشت‌ماه به خواب زمستانی می‌رفت اما امسال به دلیل تغییر اقلیم، همواره در حال فعالیت است که این مساله زنگ هشداری برای استان گلستان است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان معتقد است؛ اگر شرایط آب و هوایی به همین شکل ادامه پیدا کند در نتیجه تغییر اقلیم، احتمال خسارت بیشتر تولیدات باغی از مگس مدیترانه‌ای وجود دارد و یکی از اقدامات مهم برای جلوگیری از شیوع بیشتر این آفت در سال آینده، جمع‌آوری میوه‌ها به ویژه نارنج‌ها از روی درختان است.

حق‌نما در پاسخ به این پرسش که آیا همه نارنج‌های باقی مانده بر روی درختان آلوده به مگس مدیترانه‌ای هستند، پاسخ داد: همه نارنج‌ها آلوده نیستند اما می‌توانند منشا آلودگی باشند چرا که مگس مدیترانه‌ای می‌تواند زمستان‌گذرانی را در درون نارنج‌ها انجام دهد و میزبان خوبی برای انتقال این آفت به سایر درختان باشند.

وی نیش‌زدگی و تخم‌ریزی بر روی پوست نارنج و پرتقال، حالت لزج و لهیدگی بر روی پوست را از نشانه‌های آلودگی میوه نارنج به مگس مدیترانه‌ای اعلام کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان تاکید کرد: در صورتی که کنترل خوبی در استان انجام نشود ۲۲ هزار هکتار از باغات هسته‌دار، مرکبات، خرمالو، انجیر و گلابی در معرض ابتلا به مگس مدیترانه‌ای هستند

حق‌نما از باغداران خواست میوه‌های باقی‌مانده روی درختان را در اسرع وقت جمع‌آوری کنند و گفت: همچنین باغداران نسبت به کولتیواتورزنی و دیسک زدن کف باغ اقدام کنند چراکه یکی از موارد زمستان‌گذرانی آفت مگس مدیترانه‌ای در کف باغ اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایرنا، مگس میوه مدیترانه‌ای قابلیت آسیب به بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی مختلف از جمله درختان میوه دانه‌دار، هسته‌دار، انار، انگور، بادام، انواع میوه‌های درختچه‌ای، بوته‌ای، سبزی، صیفی، مرکبات را دارد.

بنا به گفته کارشناسان بهترین میزبانان مگس مدیترانه‌ای همان میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت هستند و در کنار باغاتی که صاحبان آن میوه مرکبات را به دلیل قیمت پایین و یا آلودگی به مگس مدیترانه‌ای به حال خود رها کردند خانه‌باغ‌ها، درختان ادارات دولتی و خیابان‌های سطح شهر در تمامی فصول سال بهترین منبع برای گسترش این آفت هستند که باید به حال آنها فکری کرد چراکه بی‌توجهی به این مساله حتی باغداری حرفه‌ای را در استان تهدید می‌کند.

از سویی دیگر علاوه‌بر آب نارنج، حتی شکوفه، پوست، برگ و تخم آن نیز دارای خواص فراوانی است که توجه به این محصول و فرآوری آن در حوزه اقتصاد و اشتغال‌آفرینی تاثیر مثبت می‌گذارد.

براساس اعلام جهاد کشاورزی گلستان، ۳۳ هزار و ۲۰۰ باغ شامل آلو، شلیل، هلو، زیتون، انار، پرتقال، نارنگی، نارنج و برخی میوه‌های دیگر در استان گلستان وجود دارد که بیشترین سطح آن مربوط به زیتون است.

همچنین امسال عملکرد نارنج در استان گلستان ۲۰ تن به ازای هر هکتار بوده و پیش‌بینی حکایت از برداشت ۱۰ هزار تن محصول نارنج در استان دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha