۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۰۳
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85412668
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

احیای حاشیه تالاب بین‌المللی آلاگل با درخت‌کاری

۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۰۳
کد خبر: 85412668
احیای حاشیه تالاب بین‌المللی آلاگل با درخت‌کاری

گنبدکاووس- ایرنا- علاقه‌مندان محیط زیست و فعالان عرصه توسعه فضای سبز و کمک به بهبود شرایط زندگی برای زیست‌مندان به دعوت ادارات منابع طبیعی و محیط زیست گنبدکاووس، احیای زیستگاه حاشیه تالاب بین‌المللی آلاگل را آغاز کردند.

به گزارش ایرنا، گلستان تالاب‌های فراوانی دارد که مهمترین آنها تالاب‌های بین‌المللی آلماگل، آلاگل و آجی‌گل زیر حفاظت یا ثبت کنوانسیون بین المللی رامسر با مشارکت ۱۶۹ کشور جهان است که بر حفاظت و بهره‌برداری معقول از تالاب‌ها تاکید دارد.

این سه تالاب بین‌المللی که در بخش‌ «داشلی‌برون» گنبدکاووس نزدیک مرز ایران و ترکمنستان و در فاصله نزدیک به هم قرار دارند در مجموع بیش از سه هزار هکتار گستره دارند که بزرگترین آن‌ها آلاگل با دو هزار و ۵۰۰ هکتار، سپس آجی‌گل با ۳۲۰ هکتار و در نهایت آلماگل با ۲۰۷ هکتار است.

آب سه تالاب بین‌المللی آلاگل، آلماگل و آجی‌گل به وسیله سیلاب‌های فصلی رودخانه مرزی اترک تامین می‌شود و حجم این تالاب‌ها با ژرفای ۲ تا ۴ متر در شرایط عادی و بارش‌های مناسب بین ۸۰ تا ۸۵ میلیون مترمکعب است.

بارش بهاره و بعد از چند ماه توقف در پاییز و در ادامه زمستان، افزون بر شادمانی کشاورزان در احیای کشت دیم و رونق تولید محصولات، به تالاب‌های خشکیده گنبدکاووس جانی دوباره بخشید و زندگی را به این پهنه‌های آبی مهم طبیعی و جانوری بازگرداند.

احیای چهار هکتار از مراتع حاشیه تالاب آلاگل

بهبود وضعیت آبی تالاب‌ها در مقایسه با سال گذشته و در ادامه کاشت نهال در مراتع حاشیه این زیست‌گاه یکی راهکار موثر در کمک به توسعه فضای سبز و جذب بیشتر گردشگر برای استفاده از جاذبه‌های آبی استان گلستان است.

اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با همکاری محیط زیست گنبدکاووس به مناسبت هفته منابع طبیعی با مشارکت طبیعت‌دوستان و انجمن‌های مردم نهاد حوزه محیط زیست و جوامع محلی، برای کمک به احیای مراتع شمال شهرستان کاشت نهال در چهار هکتار از محدوده حاشیه تالاب بین‌المللی آلاگل را از امروز (۱۹ اسفند) آغاز کرد.

به گفته فرشید رحمانی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس، کاشت دو هزار اصله نهال از نوع «اترپیلکس لنتی فورمیس» و «کانی سنس» با همکاری مردم در حاشیه تالاب آلاگل آغاز شد و تا پایان اسفند ادامه دارد.

وی افزود: این اقدام با توجه به لزوم حفظ منابع ملی در حریم تالاب‌ها، جلوگیری از بیابان‌زایی و اصلاح و احیای مراتع و پوشش گیاهی این منطقه در دستور کار قرار گرفت.

رحمانی با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی کاشت نهال برای پیشبرد بهتر طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت، اظهار کرد: کاشت نهال در حاشیه تالاب آلاگل با مشارکت انجمن‌های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست از جمله سبزگامان بسکی و پیشگامان سبز زیتونلی و جوامع محلی از امروز آغاز شد.

احیای حاشیه تالاب بین‌المللی آلاگل با درخت‌کاری

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: بوته‌کاری در مراتع در معرض بیابانی شدن شمال شهرستان نقش مهمی در مقابله با ریزگردها دارد.

رحمانی افزود: امسال دو میلیون و ۳۱۶ هزار اصله نهال در ایستگاه «چپرقویمه» گنبدکاووس تولید و تاکنون ۸۰۰ هزار اصله آن در مراتع شمالی شهرستان غرس شده است.

ساکنان پیرامون تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس و گمیشان که در گذشته‌ای نه چندان دور طعم نعمت پر آبی این ذخیره‌گاه‌های طبیعی را چشیده و با حسی خوب همراه با شادی و نشاط، صید و صیادی، کشاورزی و دامپروری می‌کردند و در این سال‌ها فقط حسرت آن دوران را می‌خوردند، در ماه‌های گذشته بار دیگر شاهد افزایش سطح آب این تالاب‌ها هستند.

طبق اعلام رییس اداره حفاظ محیط زیست گنبدکاووس، وضعیت آبی تالاب‌های بین‌المللی شهرستان به نسبت مدت مشابه سال گذشته با بهبود بارندگی‌ فصل پاییز و زمستان ارتقا یافته و هم اینک تالاب‌های «آلماگل» و «آجی‌گل» به طور کامل آبگیری شد اما «آلاگل» به عنوان بزرگترین تالاب شهرستان هنوز فاصله زیادی از جایگاه مطلوب خود دارد و فقط پنج درصد آبگیری شده است.

احمد احمدی افزود: کاشت نهال در حاشیه تالاب آلاگل نقش مهمی در حفظ پوشش مرتعی و پیشگیری از ایجاد چشمه‌های گرد و غبار دارد.

احیای حاشیه تالاب بین‌المللی آلاگل با درخت‌کاری

جوامع محلی از این تالاب‌ها در کشاورزی، دامداری، پرورش آبزیان و گردشگری استفاده می‌کنند و یکی از عوامل اصلی سکونتگاه این جوامع در منطقه وجود این تالاب‌هاست.

وجود علف شور، جارو ترکمنی، سلمه سفید، گزشاهی، خارشتر و یوالف و زیست پستاندارانی نظیر روباه معمولی، روباه سردم سیاه (ترکمنی)، گربه دشتی، شغال، گراز، تشی، جردبزرگ، جردلیبی و موش صحرایی و خزندگانی مانند قورباغه مردابی، وزغ سبز، الک پشت برکه‌ای، الک پشت افغانی، انواع مارمولک، کورمار سلیمانی، مارآبی، مارچلیپر، مارآتشی، تیرمار، کفچه‌مار و افعی و انواع ماهی شامل گاوماهی، سرگنده، پاروا، کلمه، اسبله ماهی، گامبوزیا، فیتوفاک، کپور، آمور، کاراس و سیاه ماهی و حضور طیف وسیعی از پرندگان آبزی، کنارآبزی و خشکی‌زی از جاذبه‌های تالاب‌های گلستان محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha