۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۲:۴۱
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85478596
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

برترین‌های جشنواره زیبایی اسب ترکمن در کلاله معرفی شدند

گنبدکاووس - ایرنا - هجدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن که از صبح امروز چهارشنبه در محل مراتع روستای «صوفیان» شهرستان کلاله واقع درشرق استان گلستان آغاز شده بود شامگاه امشب و با نظر هیات داوران و معرفی اسب‌های برتر این رخداد فرهنگی - ورزشی پایان یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در هجدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن ۱۵۲ سر اسب از ۱۱ استان «گلستان، خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی، زنجان، قم، تهران، البرز، مازندران، گیلان و سمنان» حضور داشتند.

این جشنواره فرهنگی - ورزشی که به گفته دبیر آن، هر سال با هدف به نمایش در آوردن ویژگی‌های اسب اصیل ترکمن، ایجاد نشاط اجتماعی، تقویت اقتصاد روستاها، توسعه صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال برگزار می‌شود، اسب‌های نام نویسی شده در ۱۰ کلاس (دور) با هم رقابت کردند.

علی منصوری دبیر هجدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن افزود: پس از برگزاری این جشنواره که رییس فدراسیون سوارکاری هم در آن حضور داشت، نتایج هر دور از سوی هیات داوران که تعدادی از آنها از کشور ترکمنستان بودند به شرح ذیل اعلام شد:

برترین‌های جشنواره زیبایی اسب ترکمن در کلاله معرفی شدند

در دور اول این جشنواره که ویژه کره‌های پای مادر مادیان بود، اسب «آی ناز نفس پور» مقام اول، اسب «آیجمال شورچه» مقام دوم و اسب «نفس» نیز سوم شدند.

رقابت در دور دوم این جشنواره ویژه کره‌های پای مادر نریان بود که اسب «دیدار گز» مقام نخست، اسب «یادگار داداش» مقام دوم و اسب «شورچه» مقام سوم را کسب کردند.

در دور سوم این رخداد فرهنگی - ورزشی که ویژه کره‌های یک ساله مادیان بود، اسب «آیکال» اول شد، اسب «تابان الهامی» دوم و اسب «جانا نورای» سوم شدند.

همچنین رقابت در دور چهارم که ویژه کره‌های یکساله‌ نریان بود، اسب «ایران تاج نفس پور» مقام اول، اسب «آیهان نور آی» مقام دوم و اسب «مردان روحی» مقام سوم را کسب کردند.

در دور پنجم این جشنواره که ویژه کره‌های ۲ ساله مادیان بود، اسب «ایران یل تای» اول شد و اسب‌های «پریچهر» و «پانیک» به ترتیب حایز رتبه دوم و سوم شدند.

رقابت در دور ششم که ویژه کره‌های ۲ ساله نریان بود، اسب «ایران ایلتور همای» مقام اول، اسب «خان صوفیان» مقام دوم و اسب «آرمان ۲» مقام سوم را کسب کردند.

در دور هفتم این جشنواره که ویژه اسب‌های مادیان سه تا پنج ساله بود، اسب «پولان» اول شد و اسب‌های «یاد گلالک مهر پرور» و «رامش سیاه پوش» به ترتیب دوم و سوم شدند.

رقابت در دور هشتم که ویژه اسب‌های نریان سه تا ۶ ساله بود، اسب «عشق آباد» مقام اول، اسب «شاهان عاشوری» مقام دوم و اسب «تاج الهامی» مقام سوم را کسب کردند.

در دور نهم این جشنواره هم که ویژه اسب‌های مادیان پنج سال به بالا بود، اسب «آی تای» اول شد و اسب‌های «های بای» و «جنت شورچه» به ترتیب حایز رتبه دوم و سوم شدند.

رقابت در دور دهم و پایانی هم که ویژه اسب‌های سیلمی بود، اسب «پهباد» مقام اول، اسب «ماهان مهرپرور» مقام دوم و اسب «حیدر بابا صد» مقام سوم را کسب کردند.

به گزارش ایرنا، اسب ترکمن با داشتن بدنی کشیده و لاغر، گونه‌ای زیبا از نژاد اسب‌ محسوب می‌شود که بیشتر در منطقه ترکمن صحرای استان گلستان زیست کرده و پرورش می‌یابد و صادرات آن برای حفظ نژاد به خارج از کشور ممنوع است.

پرورش اسب از دیرباز در بین ترکمن‌های ساکن گلستان از جمله مناطق گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه، آق‌قلا و بندرترکمن جایگاه ویژه‌ای داشته و طبق اعلام کارشناسان حدود ۱۸ هزار راس اسب از نژادهای مختلف در این استان شمالی نگهداری می‌شود که افزون بر سه هزار راس آن از نژاد اصیل ترکمن، حدود هفت هزار راس آن از نژاد دوخون و هزار و ۱۰۰ راس آن هم از نژاد تروبرد است.

اسب اصیل ترکمن یکی از گونه‌ای پرطرفدار ایرانی است که پیشینه‌ای طولانی در زندگی ترکمن‌ها دارد و با توجه به ویژگی‌های خاص‌اش در تمام امور ورزشی پرطرفدار بوده و علاقمندان حاضر هستند مبالغ هنگفتی را برای نگهداری این گونه پرداخت کنند.

به گفته کارشناسان، اسب ترکمن شامل سه زیرتیره «یموت، آخال‌تکه و گوگلان» ‌است که تیره‌های «یموت و آخال‌تکه و آخال‌یموت ترکیبی از ۲ تیره» در کنار نژادهای دوخون و تروبرد در استان گلستان نگهداری و پرورش داده می‌شود و مالکان آنها پای ثابت شرکت در کورس‌های بهاره، تابستانه، پاییزه و زمستانه گنبدکاووس، آق‌قلا و بندرترکمن و سایر نقاط کشور هستند.

شهرستان کلاله با افزون بر ۱۳۰ هزار نفر جمعیت، پنج واحد فعال پرورش اسب و همچنین ۵۵۰ راس اسب اصیل ترکمن با بیش از ۱۰۰ نفر بهره‌بردار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha