۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۳۵
کد خبرنگار: 942
کد خبر: 85396518
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روستاها، کانون توجه و تمرکز تبلیغات انتخاباتی در گلستان
برگزاری جلسه انتخاباتی در یکی از روستاهای گنبدکاووس

گرگان- ایرنا- غلبه جمعیت روستایی بر شهرنشینان و علاقمندی بیشتر آنان برای تاثیرگذاری در سرنوشت کشور و مناطق محل سکونت خود، پای نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم گلستان را بیش از همیشه به روستاها بازکرده و آنان ترجیح می‌دهند به جای حضور در جلسات شیک با مهمانان اتوکشیده شهری، در خانه‌های کوچک روستایی برای خود رای جمع کنند.

به گزارش ایرنا، حدود نیمی از جمعیت گلستان در روستاها زندگی می‌کنند و این آمار به معنای قابلیت بالای ساکنان این مناطق در تغییر سرنوشت یک انتخابات است.

داوطلبان انتخابات مجلس در گلستان از ماه‌ها قبل، برگزاری جلسات برای جلب نظر مردم را آغاز کرده‌اند و این روزها با آغاز تبلیغات رسمی، خانه‌های روستایی بار دیگر به مرکز ثقل تبلیغات تبدیل شده و سکونتگاه‌های کوچک و بزرگ حتی روستاهای دوردست میزبان یک نامزد انتخابات است.

برگزاری این جلسات از ساز و کار معینی پیروی نمی‌کند اما اغلب شروع آن با یک هوادار نامزد انتخابات آغاز می‌شود و وی در تماس با دوستان و آشنایان خود، آنان را برای حضور در این نشست که اغلب با صرف چای و شیرینی و شاید هم میوه باشد دعوت می‌کند.

هزینه این پذیرایی هم از طرف نامزدها به میزبانان تعارف می‌شود اما در موارد کمی صاحبخانه، این پول تعارفی را می‌پذیرد چرا که این رفتار را بر خلاف منش انسانی و سنتی در پذیرایی از میهمان می‌داند.

برای داوطلبان هم فرقی ندارد این جلسه پنج مخاطب داشته باشد یا ۵۰ نفر. در هر صورت آنان خود را مقید به شرکت در آن می‌کنند چرا که طبق یک تحلیل انتخاباتی معتقدند کسی که می‌خواهد در انتخابات پیروز باشد باید در هر صندوق حداقل یک رای داشته باشد و این چشم‌انداز، عامل اصلی ترغیب آنان برای تردد به روستاها است.

اشتغال روستاییان به کارهای کشاورزی و دامداری، چاره‌ای جز برگزاری این نشست‌ها در شب باقی نمی‌گذارد و در آن زمان به دلیل فراغت کافی و پایان سر و سامان دادن به دام و رسیدگی به باغ و زمین کشاورزی، فرصت حضور در این نشست‌ها را از دست نمی‌دهند.

روستاها، کانون توجه و تمرکز تبلیغات انتخاباتی در گلستان

اگر چه فضای مجازی و موبایل هوشمند از مدت‌ها قبل پای خود را به همه جوامع دور و نزدیک باز کرده اما نگاه سنتی به موضوعات مهم به خصوص انتخابات، موجب شده هنوز هم روستاییان برای یافتن فرد مناسب در انتخابات، نیازمند فرصتی برای تحقیق و شنیدن سخنان داوطلبان کنند و به همین خاطر اغلب جلسات روستا با چهره‌های تکراری برگزار می‌شود.

جلسات انتخاباتی روستاهای گلستان مردانه برگزار می‌شود چون به واسطه نگاه سنتی، قدرت نفوذ دیدگاه مردان همچنان حفظ‌شده و هر فردی را که مرد خانواده مناسب تشخیص دهد، دیگر اعضای خانواده هم به آن فرد رای می‌دهند و این تفکر، دلیل اصرار داوطلبان برای حضور در روستاها را بیشتر عیان می‌سازد.

یکی از مشکلات اصلی برگزاری این نشست‌ها که اثر خود را در آینده می‌گذارد، دادن وعده‌های غیرعملی و در مواردی ناممکن است.

گویی نامزدها روی ضعف حافظه مردم حساب ویژه باز کرده و هر مشکلی از طرف روستاییان مطرح شود را بدون پاسخ نگذاشته و با دادن وعده حل آن در صورت حضو ر در مجلس، امید را در مردم زنده نگه می‌دارند.

از طرف دیگر محدود بودن جلسات و احتمال ضبط‌ نشدن وعدها، نامزدها را در بیان شعارها بیشتر ترغیب می‌کند و گویی مسابقه‌ای میان آنان برگزار شده که هر کس وعده غیرعملی‌تر بدهد، میان روستاییان مقرب‌تر خواهد بود.

تبلیغات انتخاباتی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از پنج‌شنبه سوم اسفند آغاز شد و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای ادامه خواهد داشت.

استان گلستان یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۸۲۹ نفر جمعیت با ۱۴ شهرستان دارد و دارای ۶ حوزه انتخابیه و هفت نماینده است.

حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا ۲ نماینده و حوزه‌های کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان، علی‌آبادکتول، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس و نیز حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه هر کدام یک نماینده دارند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری یازدهم اسفندماه برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha