آغاز شور انتخاباتی در گلستان؛ ورود تبلیغات از جلسات خانگی به خیابان‌ها
عکس‌ها آرشیو است

گرگان- ایرنا- یک روز پس از آغاز تبلیغات داوطلبان ورود به مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم، تکاپو برای جلب نظر مردم توسط داوطلبان حوزه‌های انتخابیه گلستان از فضای مجازی و جلسات محفلی و خانگی خارج شده و با برگزاری نشست‌ها و محافل در داخل ستادها، مساجد و مکان‌های عمومی وارد مرحله جدیدی شد.

به گزارش ایرنا، فعالیت داوطلبان در نخستین روز تبلیغات انتخاباتی در گلستان هرچند داغ نیست ولی مردم شاهد تحولی در شهرها بویژه مناطق مرکزی و پرتردد آن هستند.

فعالیت نامزدهای انتخابات در نخستین ساعات آغاز تبلیغات بیشتر در قالب نصب پوستر، تراکت، بنر و دیگر اقلام تبلیغی آشکار است و بسیاری از نامزدها نیز ستادهای تبلیغاتی خود را فعال کردند.

گرم شدن تنور انتخابات در روزهای آینده قابل پیش بینی است و انتظار می‌رود در چند روز باقی‌مانده تا روز انتخابات بر تب و تاب فعالیت تبلیغاتی داوطلبان افزوده شود.

یکی از روش‌های داوطلبان برای جلب توجه مردم، برگزاری مراسم افتتاح ستاد انتخاباتی است که همزمانی این ایام با اعیاد شعبانیه و در پیش بودن نیمه شعبان، با پخش پرتکرار آهنگ‌های شاد همراه است.

مرسوم است که داوطلبان برای افتتاح ستاد خود، حداکثر توان برای همراهی هواداران را به کار گرفته و به نوعی این مراسم را به لشکرکشی برای نمایش توان بالای رای‌آوری خود تعبیر می‌کنند و بر همین اساس، شلوغی زمان افتتاح ستاد انتخاباتی که اغلب در شب اول آغاز تبلیغات انجام می‌شود، جلوه بزرگ و مهم روز اول تبلیغات است.

در گلستان که بسیاری از حوزه‌های انتخابیه آن، شاهد حضور داوطلبان اقوام است، فعالیت ستادهای انتخاباتی با پخش آهنگ‌های قومیت‌ها و در برخی موارد پخش زنده آهنگ با لباس محلی همراه بوده و جلوه زیبایی از معرفی آداب و رسوم و فرهنگ موسیقیایی آنان به شمار می‌رود که جاذبه صوتی و بصری بالایی دارد.

آغاز شور انتخاباتی در گلستان؛ ورود تبلیغات از جلسات خانگی به خیابان‌ها

استفاده از انواع تجهیزات صوتی، تلویزیون‌های بزرگ و پوستر و بلندگوها در ستادهای تبلیغاتی از جمله روش‌های جلب نظر شهروندان است تا با این روش ها، شعار و وعده داوطلبان به اطلاع رهگذران و شهروندان برسد.

به واسطه برخی قوانین و نیز قیمت بالای کاغذ و صرفه‌جویی داوطلبان در انتشار فراوان پوستر، تعداد زیادی از نامزدها و طرفدارانشان در گلستان به نصب محدود پوستر و تراکت تبلیغاتی در محل‌های از پیش تعیین‌شده قناعت کرده و تلاش می‌کنند از روش‌های دیگر از جمله فضای مجازی، خبرگزاری‌ها و فرصت پخش مناظره‌های تلویزیونی برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی خود استفاده کنند.

با وجود کاهش محسوس و چشمگیر ادعاهای عجیب‌ و غریب داوطبان و واقع بینانه‌ترشدن شعارها، هنوز برخی نامزدها با شعارهای غیرعملی و به دور از مسوولیت و چارچوب اختیارات نماینده مجلس به دنبال جلب رای و نظر مردم هستند.

بخش عمده شعارهای داوطلبان در فضای تبلیغاتی گلستان، تلاش برای حل مشکلات و کمبودهای اقتصادی، رفع موانع تولید، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، کمک به رونق و توسعه حوزه های انتخابیه، استفاده از حداکثری از ظرفیت بومی و تلاش برای ارتقای توان فنی نیروهای انسانی است.

با وجود افزایش محسوس و چند برابری داوطلبان مجلس از ۱۲۹ داوطلب در دوره گذشته به ۳۷۱ نفر در دوره فعلی، تحلیل‌گران سیاسی پیش‌بینی می کنند تا پایان مهلت تبلیغات انتخابات، چهره‌های جوان و گمنام به نفع نامزدهای اجماع‌شده انصراف دهند.

آغاز شور انتخاباتی در گلستان؛ ورود تبلیغات از جلسات خانگی به خیابان‌ها

در این بین تعدادی از داوطلبان رد صلاحیت شده نیز تلاش می‌کنند در بازار گرم ورود به مجلس یازدهم باقی‌مانده و با گسیل نیروها و هواداران خود به سود کاندیداهای نزدیک به جریان سیاسی خود، از این فرصت برای ادامه حیات سیاسی خود استفاده کنند.

یکی از ویژگی‌های انتخابات گلستان، حضور پررنگ اقوام در شکل گیری جریان سیاسی برای کسب کرسی مجلس است.

سیستانی‌های مقیم گرگان و آق قلا بر روی یک نفر به اجماع رسیده و همین اتفاق، بازار انتخابات در بین این قوم را به شدت داغ کرده و آنان تلاش می‌کنند با تمرکز خود بر روی این داوطلب، از توان جمعیتی خود برای کسب یک کرسی از این حوزه استفاده کنند.

اعلام نامزدهای قطعی یکی از جبهه‌های سیاسی نزدیک به جریان اصولگرایی، موجب انصراف تعدادی از نامزدهای وابسته به این تفکر شده و آنان با صدور اطلاعیه با معرفی خود به عنوان «نامزد مستقل» حساب خود را از آنان جدا کرده و به صورت فردی و وابستگی به تبلیغات خود ادامه می‌دهند.

چند روز دیگر تا پایان تبلیغات انتخابات مجلس دوازدهم باقی مانده است و کناره‌گیری افراد به نفع یک داوطلب دیگر به خصوص در شهرهایی با سکونت اقوام در گلستان بر گرمی فضای انتخابات و نزدیک شدن رقابت‌ها خواهد افزود.

تبلیغات انتخاباتی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از دیروز (پنج‌شنبه) سوم اسفند آغاز شد و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای ادامه خواهد داشت.

استان گلستان یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۸۲۹ نفر جمعیت با ۱۴ شهرستان دارد و دارای ۶ حوزه انتخابیه و هفت نماینده است.

حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا ۲ نماینده و حوزه‌های کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان، علی‌آبادکتول، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس و نیز حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه هر کدام یک نماینده دارند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری یازدهم اسفندماه برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha