«صاحب حجتی» نامزد انتخاباتی مجلس شورای اسلامی از حوزه گرگان و آق‌قلا

گرگان- ایرنا- «صاحب حجتی» یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا است که برای راهیابی به مجلس نام‌نویسی کرده و با کد انتخاباتی ۱۸۵ آماده رقابت با دیگر داوطلبان است.

به گزارش ایرنا، صاحب حجتی متولد ۱۳۵۷ گرگان، دانشجوی دکترای مدیریت دانشگاه تهران، دبیر جامعه اسلامی مهندسین استان و عضو شورای مرکزی جامعه مهندسی کشور است که ریاست خانه احزاب گلستان، مشاور و بازرس ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور بین‌الملل و مدیر کل امور استان‌های وزرات ورزش و جوانان عضو و همچنین عضویت در هیات مدیره و قائم مقام سازمان اموال تملیکی و سخنگوی این سازمان را در کارنامه دارد.

او در گفت‌وگو با ایرنا به سوالاتی پیرامون حوزه اختیارات نماینده مجلس، کارکردهای این نهاد قانون‌گذار و مشکلات حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا پاسخ داد.

ایرنا: به نظر شما مجلس شورای اسلامی چه کارکردهایی دارد ؟

حجتی: کارکرد اصلی و اول مجلس موضوع قانونگذاری است و باید قوانین تاثیرگذار و دارای ضمانت اجرا توسط نمایندگان وضع شود و در کنار آن، بعد نظارت است، نظارت دقیق، به هنگام و موثر که در این بخش مجلس یازدهم نتوانسته وظیفه و نقش نظارتی خود را به درستی ایفا کند.

یکی از اصلی‌ترین کارکردهای مجلس رای اعتماد به کابینه‌ است که در هر دوره به آن مواجه می‌شود و مجلس فعلی در این حیطه نمره قابل قبولی قطعا نمی‌گیرد، زیرا کابینه‌ای که رییس جمهور معرفی کردند و رای اعتمادی که با آن نگاه حداقلی مجلس به کابینه رییس جمهور داد، خروجی جز وضع موجود و مشکلات حوزه معیشت و اقتصاد نداشت.

نکته دیگر این است که اگر مجلس در ایام رای اعتماد به آن وظیفه خود را به درستی عمل می‌کرد و بر مبنای یک استدلال عقلی و بررسی‌های دقیق با کابینه معرفی شده توسط دولت و رییس جمهور رفتار می‌کرد، دولت مجبور نمی‌شد، بعد از گذشت ۲ سال، وزرای جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و نیز آموزش و پرورش را عوض کند. اگر همان موقع نمایندگان مجلس درست عمل می‌کردند و بر مبنای یک استدلال دقیق و بررسی موشکافانه و توان‌سنجی مناسب از بضاعت افراد برای برخورداری از توان لازم برای حل مشکلات و موضوعاتی که گریبانگیر ملت شده، رفتار می‌کردند، این اتفاق تغییر و برکناری وزرا شاید ضرورت نداشت.

ایرنا: به نظر شما چرا مجلس با دولت در این خصوص همراهی کرد و نظارت و بررسی کامل نسبت به وزرای پیشنهادی انجام نداد؟

حجتی: عمده دلیل آن نگاه حداقلی است، همه جریان‌های سیاسی و افراد می‌آیند، تلاش می‌کنند و متناسب با ذائقه، نگاه و منش خودشان دولت و مجلسی تشکیل می‌شود، اما وقتی مجلس تشکیل شد، دیگر مجلس خود ما نیست، مجلس جمهوری اسلامی و ملت ایران است و دولت هم پس از تشکیل، دولت جمهوری اسلامی، دولت ملت ایران می‌شود، اما وقتی تعبیر می‌شود، مجلس خودمان، دولت خودمان و با تعارف و مماشات رفتار می‌شود، خروجی آن وضع موجود می‌شود و این رفتارها را رقم می‌زنند.

گاهی آش آنقدر شور شده بود که اگر یادتان باشد، برای بعضی از وزرای معرفی شده در ابتدای دولت سیزدهم هیچ مخالفی ثبت‌نام نکرد و این موضوع واقعا قابل دفاع نیست.

ایرنا: شما احتمالا برای حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا هم مشکلاتی دیدید که وارد عرصه شدید، نظر خود را در این خصوص بفرمایید؟

حجتی: استان گلستان و منطقه گرگان و آق‌قلا در حوزه زیرساخت‌ها از عقب ماندگی مضاعفی رنج می‌برد و ما چند تا از پیش نیازها را رفع نکنیم، نباید توقع داشته باشیم که به موضوعات اصلی برسیم و آنها را حل کنیم. یکی از اصلی‌ترین موضوعات توسعه نیافتگی منابع انسانی استان است.

برخی مدیران ما توسعه نیافته هستند و در بسیاری از سطوح عالی و اجرایی استان نتوانستیم فضا را برای حضور متخصصین و افراد توانمند استان در سطح ملی فراهم کنیم که در کنار آن در نظام ملی اثرات منطقه‌ای بگیریم. یعنی سطح چانه‌زنی بچه‌های گلستان در نظام ملی در حد صفر است. این کار، وظیفه نماینده است. کار استاندار و دیگران نیست، زیرا وزرا و روسای سازمان‌های ملی دست‌شان زیر سنگ نماینده است.

«صاحب حجتی» نامزد انتخاباتی مجلس شورای اسلامی از حوزه گرگان و آق‌قلا

نماینده اگر شناخت درستی از منابع انسانی استان خود داشته باشد، برای اداره بهتر کشور و وزراتخانه‌ها می‌تواند به وزرای مختلف بگوید، آقای وزیر برای این که شما موفق‌تر عمل بکنی، من این افراد را به شما معرفی می‌کنم، نه این‌که بخواهد دخالت کند اما ما در گلستان نتوانستیم از سرمایه‌های انسانی گلستان به درستی استفاده کنیم.

به‌عنوان مثال دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی فرزند گلستان است. منطقه آزاد اینچه‌برون که تاالان باید به سمت احیا و تکمیل می‌رفت ولی این نگاه نبوده و بدتر از این که متولی این موضوع یعنی سازمان مناطق آزاد ذیل وزارتخانه‌ای است که وزیرش گرگانی و بچه این استان است اما از این ظرفیت نتوانستند استفاده کنند و این واقعا فاجعه است.

ضمن احترام به همه عزیزانی که در ادوار مختلف نماینده مجلس بودند و نمایندگان کنونی، اگر دقت بفرمایید بالاترین سطح اجرایی این عزیزانی که از ما رای گرفتند و مجلس رفتند، این بود که در استان مدیرکل بودند، این یعنی چه؟ یعنی هیچگونه ارتباطات و تعاملاتی در نظام ملی نداشتند، یعنی تازه نماینده شدند بروند تهران، خوب معلوم است تا بخواهند بروند تهران و بخواهند ارتباط بگیرند با این و آن دستگاه، وزارتخانه، نهاد و سازمان، زمان را از دست دادیم و آن پیش‌نیاز قبل را هم ایجاد نکردیم، یعنی بچه استان را هم در وزارتخانه و سازمان جانمایی نکردیم بگوییم این ارتباطات را از قبل ایجاد کردیم و اگر خودمان ارتباطات ملی نداریم بچه‌های ما هستند.

وضع موجود در زیرساخت‌ها که از عقب‌ماندگی مضاعفی رنج می‌بریم به خاطر همین بود. نباید توقع داشته باشیم که با منابع محدود، درون استان اتفاقات خاصی بیفتد. منابع محدود برای اداره وضع موجود است نه کارهای کلان. برای این که بتوانیم کار کلان انجام دهیم باید تکانی به زیرساخت‌های عقب نگه داشته شده همچون پتروشیمی بدهیم . طرح پتروشیمی تبدیل به جوک و طنز تلخ برای مردم شده است، یعنی چه؟ یعنی اگر آن سال فرزندی متولد می‌شد الان سال آخر سربازی‌اش بود، مردم چطور اعتماد کنند؟

ببینید راهش این است که ما برای تکان دادن و به وجود آوردن یک جهشی در زیرساخت‌های استان، راه دیگری نداریم جز وصل شویم به اعتبارات و منابع ملی، برشی را از آن کیک بودجه‌ای کلان کشور، سهمی را بتوانیم برای استان لحاظ کنیم و در نظر بگیریم،این مطالبه‌گری را دوستان ما نتوانستند انجام دهند.

بعد از انقلاب کارهای بزرگی انجام شده که واقعا بی‌انصافی است اگر آن را نادیده بگیریم اما وضع موجود گلستان در حوزه‌های اشتغال، معیشت و سرانه درآمدی مردم قابل دفاع نیست و باید اتفاقی بیافتد، موضوع اقتصاد و موضوعات مربوط به معیشت فرمول خودش را دارد و با آمال و آرزو حل نمی‌شود. باید برمبنای خودش با اسباب و علل و فرمول خودش کار را پیش برد، نمی‌شود توقع داشته باشیم از قبل اقدامات و تصمیمات اشتباه، خروجی درست بگیریم.

ایرنا: شما در ۲ بخش مهم کشور یعنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز وزارت ورزش و جوانان مسوولیت‌های مهم داشتید، صادقانه بفرمایید برای گلستان چه کردید؟

حجتی: در وزارت تعاون و در سطح ملی، بانک توسعه تعاون را ایجاد کردیم و معتقد بودیم وقتی در سطح کلان کاری انجام می‌شود، اثرات آن به کل کشور از جمله گلستان می‌رسد. همچنین در سال‌های اول مسکن مهر، اصل کار بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود و زحمت را بچه‌های وزارت تعاون کشیدند. ما در استان گلستان شروع کار را در سال ۱۳۸۶ با پروژه ۱۸۶ واحدی آق‌قلا در یک مکان مناسب به عنوان پایلوت آغاز کردیم و در گرگان با جانمایی‌های مناسب همچون شهرک زیتون و مهرگان در بهترین نقاط این شهر کار را آغاز کردیم.

با توجه به مسوولیت مدیرکل امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان، به بررسی وضعیت ورزش استان‌ها پرداختیم که نتیجه بررسی‌ها نشان داد استانی مانند گلستان‌ در زیرساخت‌های ورزش و سرانه ورزشی از فقر بسیار جدی رنج می‌برد که برای جبران آن اعتبارات عمرانی ورزش گلستان را چندین برابر استان‌های تهران، فارس و اصفهان مصوب، ابلاغ و تخصیص دادیم.

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ با سفر به گلستان و با توجه به مشخص شدن پیمانکار در کنار تخصیص بودجه،‌ احداث سالن‌های ورزشی در روستاهایی همچون حیدرآباد، شموشک، سعدآباد، خانه بسکتبال گرگان، آلوکلاته، قلی‌آباد، چهارباغ و قرن‌آباد را کلنگ‌زنی کردیم و از مدیرکل تعهد گرفتیم که تا دهه فجر شاهد افتتاح این سالن‌ها باشیم. در دهه فجر و کمتر از ۱۰ ماه، به جز در چهارباغ به علت شرایط جوی و ۲ مکان در آق‌قلا و یک مکان در سرخنکلاته، بیشتر آن سالن‌ها را افتتاح کردیم.

این در واقع تاثیر حضور ما از استان‌ و شهرستان در سطح ملی بود و بدون شک اگر نبودیم، این اتفاقات در سطح استان و گرگان رخ نمی‌داد. البته پول گرفتن از تهران به این راحتی نیست و باید پیگیری کرد و هر کس صدایش بلندتر باشد پول نمی‌دهند، بلکه هر چیز راه خودش را دارد و در مجموع در آن مقطع در نظام ملی ارتباطات خوبی ایجاد شد و امکانات و اعتبارات لازم را پای کار آوردیم.

ایرنا: صحبت و کلام پایانی:

حجتی: ضمن تقدیر و تشکر از این فرصت ایجاد شده در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، اصل و دغدغه ما، موضوع شرکت در انتخابات است که انشاالله مردم پای کار انتخابات بیایند. الان یک هجمه مضاعف ایجاد شده که مردم را از آمدن پای صندوق رای دلسرد کنند. مردم حرف دارند و حرف‌شان به حق و بخش اعظم آن درست است، مردم گله دارند و این هم وارد است و منکر این موضوعات نیستیم، اما همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مسوولان فکر نکنند مردم در ۲۲ بهمن و مناسبت‌های مختلف می‌آیند به معنای گله نداشتن نیست و راضی هستند، نه اینطور نیست مردم از ما مسوولان گله دارند، اما پای کار نظام هستند.

مردم و جوانان! تصور نکنید که در انتخابات شرکت نکنید و پای کار انتخابات نیایید، انتخابات متوقف می‌شود و برگزار نمی‌شود. اگر رای ندهید فقط حق انتخاب را از خودتان سلب کردید. نیامدن پای صندوق رای پاک کردن صورت مساله است و حل مساله نیست، لازم است همه پای صندوق رای بیایند و با رای خود اعتراض کنید و با رای خود اتفاقات مورد نظرتان را رقم بزنید. در یک دوره مردم اتفاقات شیرین را در یادشان هست و آن شیرینی هنوز در کام‌شان باقی مانده است.

در زمان مرحوم حجت‌الاسلام «شیخ قربان قندهاری» اتفاقات خوبی در استان رقم خورد، در آن زمان حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا یک نماینده داشت و تعداد رای دهندگان کمتر از امروز بود و مردم در آن دوره که مجلس پنجم بود، ۹۱ هزار رای به قندهاری دادند و به او اعتماد کردند.

آن رای و اعتماد باعث شد در کنار توانمندی و توسعه یافتگی مرحوم قندهاری که برای ایشان بُرد باشد و با قدرت چانه‌زنی و با دست پُر به سراغ مسوولان ارشد برود، پشتوانه مردمیم بود که برای وی به وجود آمد.

شما مردم دست مرحوم قندهاری را پُر کردید و وی نیز با همان قدرت چانه‌زنی، دیدید که خروجی‌اش، استان شدن گلستان و آمدن فرودگاه به گرگان و بسیاری از اتفاقات ریز و درشتی شد که هنوز هم مردم قدرشناس گرگان و آق‌قلا یادشان هست.

تبلیغات انتخاباتی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از بامداد امروز (پنج‌شنبه) سوم اسفند آغاز شد و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای ادامه خواهد داشت.

استان گلستان یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۸۲۹ نفر جمعیت با ۱۴ شهرستان دارد و دارای ۶ حوزه انتخابیه و هفت نماینده است.

حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا ۲ نماینده و حوزه‌های کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان، علی‌آبادکتول، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس و نیز حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه هر کدام یک نماینده دارند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری یازدهم اسفندماه برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha