نامزد انتخابات مجلس در گرگان: عملکرد نمایندگان مجلس، مردم را ناامید کرد

گرگان- ایرنا- «عسگر ساوری» نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا با کد انتخاباتی ۲۴۷ عقیده دارد عملکرد نادرست نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حیطه وظایف، قانون و مقررات باعث نزول و کاهش جایگاه این نهاد شده و مردم را ناامید کرده است.

به گزارش ایرنا «عسگر ساوری» ۵۵ ساله و دانش‌آموخته مقطع دکتری در رشته امنیت ملی از دانشگاه عالی دفاع ملی است.

وی در طول دوران حضور در فراجا، معاون اجتماعی و معاون عملیات انتظامی گلستان، رییس پلیس اطلاعات امنیت عمومی، معاون هماهنگ کننده فرمانده انتظامی استان و جانشین مرکز آموزش مدیریت راهبردی ناجا در دانشگاه علوم انتظامی امین را برعهده داشت.

او در گفت‌وگو با ایرنا به پرسش‌هایی پیرامون کارکردهای نهاد قانون‌گذار مجلس شورای اسلامی، برنامه‌های خود و مشکلات حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا پاسخ داد.

ایرنا: نظر شما در خصوص جایگاه و اهمیت مجلس شورای اسلامی چیست؟

ساوری: امام (ره) فرمودند که مجلس در راس همه امور است، در فراضی دیگر از فرمایشات خود فرمودند که مجلس عصاره ملت است، رهبر معظم انقلاب هم فرمودند کار مجلس ریل‌گذاری برای آینده نظام است. این آینده نظام شامل حوزه سیاست، فرهنگ، اقتصاد، علم، آموزش و همه سطوح و شئون زندگی مردم می‌شود.

شان نمایندگی مجلس آنقدر بالا است که می‌تواند یک موضوع کوچک محلی را با استفاده از ظرفیت قانون در زمانی کوتاه به صحن مجلس برساند و برای آن تصمیم‌گیری کند.

اما انحرافات هم در بین نمایندگان مجلس وجود دارد. انحراف از مسیر، از وظایف، از تفکرات اصیل، از درست اندیشیدن، از استنتاج درست از دستورات و وظایف تعیین شده در مجلس که این موارد نباید اتفاق بیفتد.

مهم‌تر از قانونگذاری نظارت بر اجرای قانون است. تا زمانی که نظارت درست اعمال نشود، قوانین درست اجرا نخواهد شد.

وقتی نظارت کم باشد و قانون هم درست اجرا نشود، نتیجه آن بروز مشکلات متعدد مانند کمبودهای اقتصادی و معیشتی و نارضایتی عمومی است.

هر چقدر مجلس بتواند ناراستی را به راستی، نادرستی را به درستی، درستی را در عمل و کارآمدی را در میدان عمل در نظارت بر حُسن اجرای قوانین انجام دهد، دیدگاه مردم به این نهاد نیز تغییر خواهد کرد اما اگر غیر از این باشد، قطعا ما دچار سستی در جامعه نسبت به نوع انتخاب نمایندگان مجلس خواهیم شد.

اگر مجلس در راس امور است، چرا جایگاهش نزول کرده و دیگر نمی‌تواند اثرگذاری مورد انتظار را داشته باشد؟ این سوالی است که نمایندگان فعلی باید پاسخ آن را با نگاه به عملکرد خود بدهند.

ایرنا: شما در استان گلستان و در حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا چه کمبودها و ظرفیت‌هایی دیدید که خودتان را داوطلب ورود به این عرصه کردید؟

ساوری: این در دهه‌های گذشته هم به من رجوع شد که آقای ساوری الان وقتش است که شما بیایید در میدان، من تا زمانی که در سطح شهرستان بودم به هیچ وجه در خودم این احساس تکلیف را نکردم.

زمانی که مسوولیت کشوری گرفتم و در جایگاه و جلسات مختلف در سطح وزارتخانه‌ها به عنوان نماینده انتظامی شرکت کردم به این نتیجه رسیدم می‌توانم برای شهرم مفید باشم. بعدها دیدم آدم‌هایی با افکار محدود در جایگاه مجلس قرار گرفتند و هیچ اقدامی در راستای پایه‌گذاری ساختار نظارت انجام نداند.

متوجه بهترین راهبرد این است که خودم را برای جایگاه‌ مجلس داوطلب کنم تا در آزمون سنجش مردم قرار بگیرم و در صورت اعتماد آنان برای منطقه اثرگذار باشم.

نامزد انتخابات مجلس در گرگان: عملکرد نمایندگان مجلس، مردم را ناامید کرد

علاوه بر این قلبم به درد می‌آید که می‌شنوم وضعیت اقتصادی مردم گلستان با استان‌های کمتر برخوردار برابر است. جزو فقیرترین استان‌های کشور هستیم، سرانه درآمد مردم استان جزو پایین‌ترین سطح درآمد است. در اوایل انقلاب وضع اقتصادی مردم استان ما در ردیف‌های میانی بود اما به رتبه بیست و هشتم سقوط کردیم.

در سفر اول رییس جمهور، گلستان ۱۲۰ هزار میلیارد ریال مصوبه داشت اما در سفر دوم به ۱۱۰ هزار میلیارد ریال کاهش یافت ولی رییس جمهور در سفر اول به خوزستان ۹۵۰ تا ۹۷۰ هزار میلیارد ریال مصوبه داشت. آنها هم مردم همین کشور هستند و ما هم مردم این کشور. پس چرا این‌گونه شد؟ چون آنجا مسوولان و نمایندگان با هم هماهنگ عمل کردند اما در استان ما چه؟

باید انقلابی در حد تغییر بنیادین و تحولی عمیق در گلستان اتفاق بیافتد که در آن صورت تراز مدیریت و نمایندگی به جایگاهی می‌رسد که کسی جرات کاندیدا شدن برای نمایندگی نداشته باشد و هر آدم نالایقی فکر نکند می‌تواند این جایگاه را تصرف کند.

تحول در سطح قانونگذاری، مدیریت‌ و انتصابات مدیریتی در گلستان باید رقم بخورد و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که شایستگان را کنار بزنند.

تبلیغات انتخاباتی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از پنج‌شنبه سوم اسفند آغاز شد و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای ادامه خواهد داشت.

استان گلستان یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۸۲۹ نفر جمعیت با ۱۴ شهرستان دارد و دارای ۶ حوزه انتخابیه و هفت نماینده است.

حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا ۲ نماینده و حوزه‌های کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان، علی‌آبادکتول، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس و نیز حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه هر کدام یک نماینده دارند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری یازدهم اسفندماه برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha