چوب‌های جنگلی از سوی باندهای مسلح در مازندران قاچاق می‌شود

نوشهر - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر گفت: باندهای حرفه ای مسلح، چوب های جنگلی در این خطه غربی استان را قاچاق می کنند.

مهرداد خزایی پول روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پس از قانون طرح تنفس جنگل در منطقه هیرکانی شمال کشور متاسفانه یکی از چالش های اساسی در حوزه حفاظت از جنگل ها، رواج قاچاق چوب به شیوه باندی است.

قانون تنفس جنگل از اواخر سال ۹۵ به اجرا گذاشته شد و بر اساس آن قرار است در پایان سال سوم اجرا، هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل های کشور ممنوع شود و دولت نیز مجاز به تمدید قراردادهای طرح های جنگل‌داری که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، نیست.

وی اظهار کرد : متاسفانه با وجود ابلاغ قانون قاچاق کالا و ارز و نادیده گرفته شدن ماده ۴۸ قانون حفاظت که مهم ترین موضوع آن حمل چوب آلات جنگلی بوده، قانون جزای نقدی برای قاچاقچیان چوب بسیار ناچیز است در حالی که درختان در مجموع رویشگاه جنگل های شمال کشور منطقه هیرکانی به حدی ارزشمند است که این جرایم در برابر قاچاق چوب رقم بسیار کمی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت : انتظار از مسوولان امر آن است که در موارد خاص به ویژه گسترش روز افزون فعالیت باندی قاچاقچیان مسلح چوب این منطقه که اغلب آن ها اتباع خارجی هستند، برابر قانون برخورد کنند.

خزایی پول افزود : در مدت های اخیر برابر گزارش ها و مشاهدات مشخص شده که این باند ها روز به روز در حال شکل گیری و گسترش بوده و افزون بر آن هویت آن ها قابل شناسایی نبوده تا بتوان پس از پرونده سازی و سیر مراحل قانونی برای محاکمه به دستگاه قضایی معرفی کرد.

چوب‌های جنگلی از سوی باندهای مسلح در مازندران قاچاق می‌شود

این مقام مسوول در باره آتش سوزی های اخیر در جنگل های غربی این استان هم یاد آور شد : در بروز این نوع حوادث با ضریب اطمینان می توان ادعا کرد که ردپای حفاران غیر مجاز که در پی یافتن اشیای عتیقه هستند، پیدا شده و اغلبشان هم اتباع خارجی هستند.

برابر آمار در سال جاری حدود ۲۴ مورد آتش سوزی در سطح حدود ۱۹۴ هکتار رخ داده است که این رقم در قیاس با سال گذشته بیش از ۵۰۰ درصد بیشتر بوده است.

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد. البته لازم به ذکر است که بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی در کشور آذربایجان قرار دارد.

در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود.

استان مازندران دارای بیش از یک میلیون هکتار عرصه جنگلی است که معادل ۵۳ درصد کل جنگل‌های شمال کشور می‌باشد، در حالی که ۲ استان دیگر گلستان و گیلان فقط ۴۷ درصد از وسعت جنگلی شمال کشور را در اختیار دارند. این نسبت در ثبت جنگل‌های هیرکانی نیز حفظ شده است به طوری که از ۱۲ لکه جغرافیایی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو ۶ لکه مربوط به مازندران است.

مازندران دارای ۲ حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یکی در ساری مرکز این استان و دیگری نیز در نوشهر غرب مازندران است.

حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با وسعتی بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را در بر دارد. شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد، تنکابن، رامسر و کلاردشت از نظر حوزه منابع طبیعی زیر پوشش حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha