وعده دولت در آستانه تحقق؛ جابجایی ۶ روستای کاسه سد چایلی گلستان دهه فجر آغاز می‌شود

گنبدکاووس- ایرنا- فرماندار مراوه‌تپه گفت: مهمترین پروژه عمرانی این شهرستان که عملیات اجرایی آن در دهه فجر امسال آغاز می‌شود، طرح جابجایی ۶ روستای واقع در کاسه سد چایلی به‌عنوان وعده دولت در سفر دور دوم رییس جمهور به گلستان است.

امان‌محمد باشقره روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این سفر دولت ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای جابجایی این روستاها اختصاص داد.

به گفته وی، افتتاح جاده جایگزین سد چایلی (جاده امید) با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال، بهره‌برداری از گازرسانی به هفت روستای مرزنشین با ۳۰۰ میلیارد ریال، آغاز عملیات اجرایی فاز نخست طرح نهضت ملی مسکن در مراوه تپه و قازانقایه با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال، افتتاح یک واحد مرغداری گوشتی با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد ریال و بهره‌برداری از چندین مدرسه با اعتبار ۳۱۰ میلیارد ریال از جمله پروژه‌های دهه فجر در مراوه‌تپه است.

رییس جمهور در روز دوم سفر به گلستان علاوه بر حضور در جمع مردم مراوه‌تپه به صورت هوایی از روند طرح ناتمام و در دست پیگیری ساخت سد چایلی بازدید کرد.

ساخت سد چایلی از حدود ۲ دهه قبل با هدف کنترل سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از خسارت جانی و مالی به مردم و همچنین تقویت آب موردنیاز ۱۲ هزار هکتار از اراضی زراعی مراوه‌تپه آغاز اما روند ساخت این سازه به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار متوقف شد.

وعده دولت در آستانه تحقق؛ جابجایی ۶ روستای کاسه سد چایلی گلستان دهه فجر آغاز می‌شود
بازدید هوایی رییس جمهور از سد چایلی در جریان سفر استانی به گلستان

آیت‌الله سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور در دور دوم سفر استانی برای دیدار با مردم، بررسی مصوبات سفر دور اول و افتتاح پروژه‌های کلان، متوسط و کوچک، پنجشنبه ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲ و جمعه اول دی ماه ۱۴۰۲ به گلستان سفر کرده بود.

فرماندار مراوه‌تپه ادامه داد: با افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی ۳۲۶ پروژه عمرانی، اقتصادی و اشتغالزا این شهرستان مرزی در ایام چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برای ۴۱۴ فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

باشقره گفت: برای عملیات اجرایی پروژه‌های دهه فجر امسال در مجموع افزون بر ۱۶ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده یا خواهد شد.

وی اضافه کرد: از مجموع پروژه‌های دهه فجر مراوه‌تپه ۲۸۵ طرح اقتصادی و اشتغالزا با اعتبار و سرمایه‌گذاری بالغ بر هزار میلیارد ریال و ۴۱ پروژه دیگر آن عمرانی و خدماتی با اعتبار ۱۵ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال است.

باشقره ادامه داد: از ۴۱ پروژه عمرانی و خدماتی مراوه‌تپه ۳۶ مورد آن با اعتبار سه هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال افتتاح و پنج پروژه دیگر آن با اعتبار پیش‌بینی شده ۱۲ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال آغاز عملیات اجرایی است.

باشقره همچنین گفت: مردم ولایتمدار مراوه‌تپه همچون سال‌های قبل حضور و مشارکت پرشوری در راهپیمایی ۲۲ بهمن و نیز انتخابات ۱۱ اسفند خواهند داشت زیرا معتقدند یکی از ارکان مهم نظام حضور آنها در صحنه است.

شهرستان مراوه‌تپه افزون بر ۶۷ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲ نقطه شهری و ۱۰۸ روستای دارای کد شناسایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha