تحقق وعده دولت در کمتر از سه ماه؛ آغاز جابجایی ۶ روستای حاشیه سد «چایلی» مراوه‌تپه
سد در حال ساخت چایلی مراوه‌تپه

گنبدکاووس- ایرنا- کمتر از سه ماه پس از دستور رییس جمهور برای پایان‌دادن به بلاتکلیفی ۱۸ساله ساکنان حاشیه سد چایلی مراوه‌تپه، جابه‌جایی ۶ روستای واقع در کاسه این سد با ۷۱۴ خانوار آغاز شد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله رییسی در دور دوم سفر به گلستان در اول دی ۱۴۰۲ ضمن بازدید هوایی از پروژه احداث سد چایلی، برای جابه‌جایی ۶ روستای واقع در کاسه این سد دستور فوری داد و گفت: «اینکه سال‌ها بگذرد و به مردم یک روستا اجازه جابه‌جایی، ساخت‌وساز و خرید و فروش داده نشود یک حالت انجماد پیدا می‌کند و همه باید برای حل این مشکل بسیج شوند.»

ساخت سد چایلی از حدود ۲ دهه قبل با هدف کنترل سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از خسارت جانی و مالی به مردم و همچنین تقویت آب موردنیاز ۱۲ هزار هکتار از اراضی زراعی مراوه‌تپه آغاز شد و با آغاز عملیات اجرایی ساخت سد، صدور خدماتی مانند مجوز ساخت‌وساز جدید و انشعابات آب، برق و گاز برای ساکنان 6 روستای واقع در کاسه سد متوقف گردید و در نتیجه جوانان این روستاها که پس از ازدواج امکان ساخت خانه نداشتند راه مهاجرت به شهرها را در پیش گرفتند.

دولت سیزدهم برای پایان‌دادن به بلاتکلیفی ۱۸ساله سد چایلی آستین همت بالا زد و در نخستین قدم برای اجرای طرح و جابه‌جایی ۶ روستای واقع در کاسه سد با ۷۱۴ خانوار اصلی و ۳۰۰ خانوار فرعی (جوانان مهاجرت کرده و در انتظار صدور مجوز برای ساخت خانه) وارد عمل شد.

تحقق وعده دولت در کمتر از سه ماه؛ آغاز جابجایی ۶ روستای حاشیه سد «چایلی» مراوه‌تپه
آغاز طرح جابجایی اهالی ۶ روستای سد «چایلی» مراوه‌تپه

کمتر از سه ماه از دستور رییس جمهور، طرح جابجایی ۶ روستای واقع در کاسه سد «چایلی» به مکان جدید، امروز (شنبه) با حضور استاندار، مدیران کل گلستان و مدیران شهرستان مرزی مراوه‌تپه آغاز شد.

فرماندار مراوه‌تپه در این مراسم گفت: اهالی ۶ روستای «خوجه‌گلدی، سوزش، ساری‌قمیش، قره‌اقاشلی، شورجه و قربان‌پیکار» با مجموع ۷۱۴ خانوار و ۲ هزار و ۶۰۰ نفر جمعیت، از ۲ دهه پیش و با آغاز ساخت سد، در بلاتکلیفی جابجایی بودند و اجازه ساخت و ساز نداشتند.

امان‌محمد باشقره با یادآوری سفر اول دیماه امسال رییس جمهور به مراوه‌تپه، افزود: آیت الله رییسی در این سفر پس از بازدید هوایی از سد چایلی، دستور تسریع در جابجایی اهالی ۶ روستای واقع در کاسه این سد را با تامین اعتبار ۱۲ هزار میلیارد ریال صادر کرد.

وی اضافه کرد: برای انتقال اهالی ۶ روستا به مکان جدید ۴۰۰ هکتار زمین که معادل ۲ برابر فضای موجود این روستاها است، تامین شده تا با همراهی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شرکت آب وزارت نیرو علاوه بر آماده سازی زمین و ساخت واحدهای مسکونی برای اهالی برخی فضاهای عمومی مانند پارک، ساختمان‌های اداری و مسجد نیز احداث شود.

تحقق وعده دولت در کمتر از سه ماه؛ آغاز جابجایی ۶ روستای حاشیه سد «چایلی» مراوه‌تپه
بازدید هوایی رییس جمهور از سد چایلی مراوه‌تپه اول دی ۱۴۰۲

باشقره یادآور شد: عملیات احداث سد چایلی با ظرفیت ذخیره ۲۲۸ میلیون مترمکعب درسال ۸۱ شروع شده و تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرماندار مراوه‌تپه همچنین بیان داشت: جاده جایگزین سد چایلی به‌طول ۲۲/۵ کیلومتر با اعتبار هزینه شده ۷۰۰ میلیارد ریال نیز امروز به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، نشست با امامان جمعه، علمای و روحانیون و نخبگان، دیدار مردمی و نیز افتتاح چند پروژه‌ عمرانی شامل «ساختمان شهرداری، فاز یک مرکز جامع خدمات سلامت و پاسگاه انتظامی» شهر گلیداغ از دیگر برنامه‌های سفر امروز استاندار گلستان و برخی مدیران کل استان به شهرستان مرزی مراوه‌تپه است.

شهرستان مراوه‌تپه افزون بر ۶۷ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲ نقطه شهری و حدود ۱۱۰ روستا در گستره سه هزار و ۶۰ کیلومتر مربع سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha