شکستن طلسم ۱۸ ساله «سد چایلی» مراوه‌تپه در دولت سیزدهم

گرگان- ایرنا- بلاتکلیفی ۱۸ ساله ساخت «سد چایلی»، روزنه امید مردم شرق گلستان برای تکمیل این سازه موثر در تامین آب آشامیدنی این منطقه به خصوص مراوه‌تپه را بست اما دولت سیزدهم، این پروژه را از تعطیلی خارج کرد تا مردم مرزنشین این شهرستان منتظر خداحافظی با روزهای سخت و تلخ کم‌آبی باشند.

به گزارش ایرنا، تامین آب، تولید انرژی، کنترل سیلاب، آمایش سرزمین، پرورش ماهی در مخزن، توسعه مناطق تفریحی و توریستی و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و به‌خصوص حل بحران تامین آب مورد نیاز دام و آشامیدن انسان و مصارف بخش کشاورزی و توسعه و ارتقای بخش تولید از مزیت‌های احداث سد است.

ساخت سد چایلی از حدود ۲ دهه قبل با هدف کنترل سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از خسارت جانی و مالی به مردم و همچنین تقویت آب موردنیاز ۱۲ هزار هکتار از اراضی زراعی مراوه‌تپه آغاز شد اما روند ساخت این سازه به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار متوقف گردید.

عقب‌ماندگی ۱۸ ساله ساخت سد چایلی را مردم ۶ روستای واقع در کاسه سد شامل «خوجه‌گلدی، سوزش، ساری‌قمیش، قره‌اقاشلی، شورجه و قربان‌پیکار» بیش از دیگران درک می‌کنند.

با آغاز عملیات اجرایی ساخت سد چایلی و قرارگرفتن این روستاها در طرح کوچ، صدور خدماتی مانند مجوز ساخت‌وساز جدید و انشعابات آب، برق و گاز متوقف گردید و در نتیجه جوانان این روستاها که پس از ازدواج امکان ساخت خانه نداشتند راه مهاجرت به شهرها را در پیش گرفتند.

دولت سیزدهم برای پایان‌دادن به بلاتکلیفی ۱۸ساله سد چایلی آستین همت بالا زد و در نخستین قدم برای اجرای طرح و جابه‌جایی ۶ روستای واقع در کاسه سد با ۷۱۴ خانوار اصلی و ۳۰۰ خانوار فرعی (جوانان مهاجرت کرده و در انتظار صدور مجوز برای ساخت خانه) وارد عمل شد.

رییس جمهور در دور دوم سفر به استان گلستان در اول دی ۱۴۰۲ ضمن بازدید هوایی از پروژه احداث سد چایلی از اعتبار قابل‌توجه برای تکمیل این پروژه خبر داد.

وی در این سفر برای جابه‌جایی ۶ روستای واقع در کاسه سد چایلی دستور فوری داد و گفت: «اینکه سال‌ها بگذرد و به مردم یک روستا اجازه جابه‌جایی، ساخت‌وساز و خرید و فروش داده نشود یک حالت انجماد پیدا می‌کند و همه باید برای حل این مشکل بسیج شوند.»

شکستن طلسم ۱۸ ساله «سدچایلی» مراوه‌تپه در دولت سیزدهم
بازدید هوایی رییس جمهور از سد چایلی در جریان دور دوم سفر به گلستان

با گذشت حدود یک‌ماه از سفر دولت مردمی به گلستان، رییس جمهور به‌عنوان وکیل مردم مرزنشین مراوه‌تپه وارد عمل شد و مجری طرح سد چایلی را راهی گلستان کرد تا این گره کور ۱۸ساله باز شود.

در این راستا با امضای تفاهم‌نامه بین اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان و شرکت آب و نیرو به نمایندگی از وزارت نیرو و مجری سد چایلی، تامین زمین، آماده‌سازی و جابه‌جایی ۶ روستای واقع در کاسه سد چایلی شهرستان مراوه‌تپه وارد فاز عملیاتی و اجرایی شد.

مدیرعامل شرکت آب و نیرو به‌عنوان مجری طرح سد چایلی گفت: مسوولیت احداث سد چایلی بر عهده این شرکت قرار دارد که همزمان با عملیات اجرایی سد، اهالی روستاهای واقع در کاسه سد در مکان جدید اسکان داده خواهند شد.

سیدعلیرضا ساداتی‌فر ادامه داد: با توجه‌ به محدودیت‌ تامین منابع اعتباری برای اجرای این پروژه و جابه‌جایی ۶ روستای واقع در کاسه سد نیازمند حمایت و همراهی دستگاه‌های اجرایی استان گلستان هستیم تا این پروژه به‌سرعت به اتمام برسد.

وی تاکید کرد: پس از دستور فوری رییس جمهور مبنی بر تسریع در اجرای این پروژه و جابه‌جایی ۶ روستای واقع در کاسه سد چایلی منابع اصلی آن از صندوق توسعه ملی تامین شد.

وی با اشاره به اینکه تکمیل سد چایلی و اسکان مجدد اهالی ۶ روستای واقع در کاسه سد به ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک ساخت این سد و جابه‌جایی ساکنان این ۶ روستا به پایان برسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان نیز گفت: یکی از مشکلات مهم شهرستان مراوه‌تپه پروژه نیمه‌تمام سد چایلی است که عملیات اجرایی آن اواخر دهه ۸۰ شروع شده اما به دلیل فقدان اعتبار به‌صورت نیمه‌تمام رها شده است.

سیدمهدی مهیایی بیان کرد: اسکان مجدد بیش از ۷۰۰ خانوار و تکمیل عملیات اجرایی سد چایلی در دستور کار دولت مردمی قرار گرفته که در این راستا ظرفیت‌های گلستان برای تسریع در اجرای این طرح‌ بسیج شده است.

وی با بیان اینکه مردم ۶ روستای واقع در کاسه سد چایلی در این سال‌ها رنج بسیار کشیدند و از دریافت بسیاری از خدمات محروم بودند، افزود: در گذشته عملیات اجرایی این پروژه از محل اعتبار صندوق توسعه ملی تامین می‌شد که پیگیری‌ برای تامین اعتبار از این محل در حال انجام است؛ همچنین وزارت نیرو به دنبال اختصاص اعتبار از محل بودجه عمومی است تا مردم شرق استان بتوانند از مزایای این سد بهره‌مند شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان نیز در این باره اظهار کرد: رییس جمهور در جریان سفر به مراوه‌تپه و دیدار با مردم این شهرستان خواستار تکمیل عملیات اجرایی ساخت سد چایلی و تسریع در اسکان مجدد ساکنان ۶ روستای واقع در کاسه شد که بلافاصله از سفر، مسوولان حمایت همه‌جانبه خود را برای جابه‌جایی این روستاها و تحقق فرمان رییس جمهور آغاز کردند.

سیدمحمد حسینی در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ۶ روستای واقع در کاسه سد چایلی در سه نقطه جانمایی می‌شوند، گفت: در طراحی سایت‌ جدید، پیوست‌های فرهنگی مورد نظر است و ساخت این واحدهای مسکونی در قالب خانه‌های ویلایی و براساس معماری ایرانی-اسلامی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پنج گام برای جابه‌جایی ۶ روستای واقع در کاسه سد چایلی برنامه‌ریزی شده تا دغدغه اهالی این روستاها برطرف شود، گفت: آماده‌سازی زمین ۴۰۰ هکتاری برای احداث واحدهای مسکونی، ساخت مسکن، تامین خدمات آب، برق و گاز، ایجاد تاسیسات روبنایی مانند مدرسه و مسجد در روستاهای جدید و انتقال اسناد مالکیت واحدهای مسکونی برای جابه‌جایی ۶ روستای واقع در کاسه سد چایلی برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش ایرنا، سد چایلی از جمله پروژه‌های نیمه‌تمام به جای مانده از قبل برای دولت مردمی است که از سال ۱۳۸۱ مطالعات آن انجام شده اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

با اهتمام دولت مردمی نسبت به تسریع در جبران عقب‌ماندگی‌های زیرساختی این استان شمالی، روند احداث این سد شتاب بیشتری گرفته است.

رییس جمهور در دور دوم سفر به گلستان دستور داد تعیین‌تکلیف و جابه‌جایی ۶ روستای واقع در کاسه سد چایلی سرعت گیرد که تحقق این امر در دستور کار استاندار، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان و دیگر مسوولان استانی قرار گرفته است‌.

آیت‌الله سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور در یازدهمین سفر استانی دور دوم برای دیدار با مردم، بررسی مصوبات سفر دور اول و افتتاح پروژه‌های کلان، متوسط و کوچک، پنجشنبه ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲ و جمعه اول دی ماه ۱۴۰۲ به گلستان سفر کرده بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha